16. Beste ungdomsbedrift

Juryen vil legge vekt på en helhetsvurdering av ungdomsbedriften. For å kåre vinneren av Beste ungdomsbedrift skal ungdomsbedriften vurderes på fem følgende arenaer:

  1. Videopitch (innsendt)

  1. Delårsrapport, forretningsplan/forretningsmodell (innsendt)

  2. Digitalt intervju (uke 10)

  3. Pitch på scene (gjennomføres på FM)

  4. Intervju på stand (gjennomføres på FM)


Vurderingskriterier

Juryen vil legge vekt på en helhetsvurdering av ungdomsbedriften. Juryen vurderer ungdomsbedriften på bakgrunn av fem vurderingskriterier. Vurderingskriteriene vektes likt.


  1. På hvilken måte kan elevene vise at det er et behov og betalingsvillighet i markedet for ungdomsbedriftens vare/tjeneste?
  2. Hvordan har varen/tjenesten kommet til praktisk bruk?
  3. I hvilken grad klarer elevene å kommunisere hva som er innovativt/nyskapende ved deres bedrift, vare/tjeneste, forretningsmodell, produksjonsprosess/-metode, kommunikasjonsform, distribusjonsform, organisasjonsform eller marked?
  4. På hvilken måte kan elevene vise at deres forretningsidé passer inn i FNs bærekraftsmål og er bærekraftig sammenlignet med andre bedrifter i samme marked?
  5. Hvilke markedsføringsaktiviteter har elevene gjennomført for å nå ut til kundene, og hvorfor ble akkurat disse aktivitetene valgt (basert på kundeinnsikt)?
  6. På hvilken måte har teamet den rette sammensetningen og erfaringen som kreves for å utvikle ungdomsbedriften og drive arbeidet fremover?
  7. I hvilken grad har elevene samarbeidet med relevante aktører fra arbeids- og næringsliv, og har de klart å skape et nettverk som har hjulpet dem til å komme videre?
  8. Hvordan vil ungdomsbedriften skape verdier - i en økonomisk, sosial eller miljømessig sammenheng?
  9. På hvilken måte viser elevene at de har god oversikt over økonomien og god forståelse av regnskapet i ungdomsbedriften?
  10. I hvilken grad kan elevene reflektere over sitt eget læringsutbytte og hvilken kompetanse de har tilegnet seg ved å drive en ungdomsbedrift?



Hva skal sendes inn?

A. En videopitch der dere presenterer ungdomsbedriften og produktet deres (maks 1 minutt).

B.
Et bilde av de ansatte i ungdomsbedriften (gjerne med produktet).

C.
En kort beskrivelse (maks 2 A4 sider) i PDF-format som inneholder:

Delårsrapporten/forretningsplanen/forretningsmodell skal samlet ikke overstige 10 A4 sider (inkludert forside, bakside og vedlegg).

Delårsrapporten/forretningsplanen/forretningsmodellen skal inneholde:

  • Ungdomsbedriftens navn, skolens navn, navn på ansvarlig lærer, skoleår, navn på mentor og mentors arbeidsplass.

  • Kort oppsummering.

  • Øvrige sider bør svare på kriteriene. Elevene skal beskrive hva de faktisk har gjort i løpet av UB-året, og eventuelt hvilke planer de har fremover.

  • Oppdatert regnskapsoppstilling som viser resultat og balanse (inngår i de 10 sidene).

  • Øvrig valgfritt innhold.


Regnskapsoppstillingen skal inneholde følgende:

Tabell beste regnskap


Pitch på scene

Pitch på scene har en maksimal varighet på 2 minutter, og foregår med publikum til stede.

Ungdomsbedriften kan benytte PowerPoint under sin presentasjon (må være i PowerPoint-filformat).

Innlevering av evt. PowerPoint må skje innen mandag 14.mars på e-post til mr@ue.no.

Intervju og salgssamtalen foregår delt digitalt og på stand.

Inntil 10 kandidater i denne kategorien blir kalt inn til digitalt intervju

Lever innen 11.februar og navngi bidraget
”Beste ungdomsbedrift_Navn på UB_Navn på skole”

Vinner av Beste ungdomsbedrift kvalifiserer seg til NM for Ungdomsbedrifter!