12. Størst verdiskapingspotensial
Juryen vil legge vekt på en helhetsvurdering av ungdomsbedriften, med høyt fokus på forretningsmodellen. Juryen vil gjøre en helhetsvurdering på bakgrunn av følgende kriterier:
Hvem er kunden, og hvilken verdi skaper varen/tjenesten for kunden?
Hva finnes av tilsvarende varer/tjenester på markedet og hvordan skiller ungdomsbedriftens vare/tjeneste seg ut?
Er betalingsvillighet for varen eller tjenesten sannsynliggjort? Er dette testet mot målgruppen? Er planlagte kostnader og forventede inntekter realistiske?
Er mulige partnere i verdikjeden som leverandører og distributører identifisert og kriterier for å velge dem etablert?
Er risikoaspektene identifisert og håndterbare?
Viser ledelsen nødvendig handlekraft og pågangsmot?
Fremtidsutsikter:
Hvilke planer har ungdomsbedriften lagt for ekspansjon? (eks. nye geografiske markeder, nye kundesegmenter, nye varer/tjenester)
Er forretningsmodellen skalerbar? (Stiger inntektene relativt sett raskere enn de faste kostnadene ved økt volum? Eventuelt kan selskapet ekspandere ved å etablere seg flere steder?)
Hva må sendes inn?
En videopitch der dere presenterer ungdomsbedriften og produktet deres (maks 2 minutter).
Et bilde av de ansatte i ungdomsbedriften (gjerne med produktet).
En kort beskrivelse (maks 2 A4 sider) i PDF-format som inneholder:
Navn på konkurransen «Størst verdiskapingspotensial».
Navn på ungdomsbedriften, skole og utdanningsprogram.
Telefonnummer og e-postadresse til en kontaktperson i ungdomsbedriften.
Kort beskrivelse av forretningsideen.
Informasjon om kriteriene over.
Legg gjerne inn skisse eller bilde av varen/tjenesten.
Inntil 10 kandidater i denne kategorien blir kalt inn til digitalt intervju
Lever innen 11.februar og navngi bidraget
”Størst verdiskapingspotensial_Navn på UB_Navn på skole”