5. Størst verdiskapingspotensial

Juryen vil gjøre en helhetsvurdering på bakgrunn av følgende kriterier:

  • Forretningsideen er godt forklart, og det er tydelig hvem målgruppen er, og hvilken verdi varen/tjenesten skaper for kunden.

  • Bedriften har identifisert de viktigste konkurrentene som finnes i markedet, og det er klart definert hva som gjør ungdomsbedriftens vare/tjeneste unik.

  • Elevene kan vise til bedriftens økonomiske bærekraft, ved å sannsynliggjøre betalingsvillighet for varen/tjenesten, samt at planlagte kostnader og forventede inntekter er realistiske.

  • Bedriften tar hensyn til én eller flere bærekraftutfordringer, og kan vise til hvilke bærekraftige vurderinger bedriften har gjort.

  • Bedriften har lagt realistiske planer for ekspansjon (f.eks. nye geografiske markeder, nye kundesegmenter, nye varer/tjenester).

  • Nødvendige nettverk og partnere som kan hjelpe ungdomsbedriften er identifisert. Dette inkluderer mulige partnere i verdikjeden som leverandører og distributører, og kriterier for å velge dem er etablert.

  • Bedriften har identifisert risikoaspekter, og har en plan for hvordan de kan håndtere dem. Teamet har nødvendig handlekraft og pågangsmot for å drive arbeidet fremover.


Hva skal sendes inn?

A. En forretningsmodell/plan (maks 10 A4 sider) i PDF-format som inneholder:

  • Navn på konkurransen «Størst verdiskapingspotensial».

  • Navn på ungdomsbedriften, skole og utdanningsprogram.

  • Kort beskrivelse av forretningsideen.

  • Informasjon om kriteriene over.

Juryen gjennomfører intervju med UB-er under Fylkesmesterskapet.

Lever innen 13.februar kl 12:00 og navngi bidraget
”Størst verdiskapingspotensial_Navn på UB”