Praktisk info

Ofte stilte spørsmål:

💵 Egenandel

300,- per elev som deltar. Dette skal dekke festmiddag, programfestet måltider etc. UE Arktis fakturerer den enkelte skole i etterkant av arrangementet.

✈️ NM-Kvalifisering

Følgende priser kvalifiserer til deltagelse i NM for ungdomsbedrifter:

  • 1. plass Beste Ungdomsbedrift (én fra Troms og én fra Finnmark)
  • 1. plass Innovasjonsprisen
  • 1. plass Beste Yrkesfaglige Bedrift
  • I tillegg har vi ett evt. Wildcard som kan deles ut under eller i etterkant av FM

🤖 Kunstig Intelligens

Vi har fått spørsmål om bruk av kunstig intelligens i ungdomsbedrift. Dersom ungdomsbedrifter har benyttet kunstig intelligens (AI) som verktøy i UB-arbeidet og i utforming av produktet og tilhørende materiell (tekst, video, lyd, 3D, design, koding etc.) skal dette være gjort på en åpen, ansvarlig og etisk måte. Gjennom intervjuene vil juryen få innsikt i elevenes kunnskap om og forståelse for arbeidet de har nedlagt og hvordan de evt har bruk AI hensiktsmessig i prosessen. Ungdomsbedriften skal informere juryen dersom AI er brukt, og være forberedt til å svare på spørsmål om vurderinger de har gjort i den forbindelse.

❌ Rusfritt arrangement

Deltagere som benytter alkohol eller rus vil bli utvist fra arrangement. HMS-ansvarlig i UE og lærer tar hånd om situasjonen og foresatte vil bli varslet. HMS-ansvarlig i UE avgjør ungdomsbedriftens videre deltagelse. Ungdomsbedriften kan bli utvist fra arrangementet og ekskludert fra å delta i konkurransene.

💡 25. mars på Jekta Storsenter

Siden Ungt Entreprenørskap Arktis opplever større pågang i antall ungdomsbedrifter som melder seg på i fylkesmesterskapet for ungdomsbedrifter, må vi legge tilrette for at flere kan delta. For å sikre at alle får plass, har vi gjort om konseptet under dag 2 på Jekta Storsenter. Konseptet innebærer at alle ungdomsbedriftene blir delt inn i tre grupper - Blå, Rosa og Orange. Disse gruppene vil rullere mellom tre stasjoner, der hver stasjon varer i 1,5 time (90 minutter).

Disse stasjonene er:

  • 1. etasje - Stand/utstilling
  • 2. etasje - Intervju med jury
  • 3. etasje - Konkurranse ELLER Presentasjon på scene
    (Det er kun påmeldte i konkurransen "Beste Ungdomsbedrift" som skal presentere fra scene.)

Alle ungdomsbedriftene vil få ved innsjekk/registrering beskjed hvilken gruppe de blir inndelt i og deretter en kjøreplan for når de eks. skal stå på stand/utstilling, samt gjennomføre sine intervjuer i de kategoriene de er påmeldt i. Merk: De som ikke er meldt opp i kategorien "Beste ungdomsbedrift" kan delta som publikum i 3. etasje og/eller gjennomføre flere kreative og morsomme elevaktiviteter.

🙋‍♀️ 🙋‍♂️ Hvilken gruppe tilhører vi?

Her er oversikten over gruppe blå, gruppe oransje og gruppe rosa.

Fylkesmesterskap halnsband png 25 01 01

📃 Informasjonstag

Alle deltagere på Fylkesmesterskapet får utdelt en informasjonstag hvor dere finner viktig informasjon om arrangementet og hva som skjer til en hver tid - ta vare på denne!

🥇 🥈 🥉 Antall priser

Det deles ut én 1., 2. og 3. plass i hver kategori, med unntak av Beste UB.

🧑🏼‍🤝‍🧑🏼 Hva hvis vi er mer enn 5 personer i ungdomsbedriften?

UE dekker kostander for overnatting, reise og programfestede måltider for inntil fem personer i bedriften og én lærer. Dersom det er flere enn fem personer i bedriften må skolene selv dekke kostnadene. Kontakt oss direkte for spørsmål.

✍🏻 Registrering

Registrering skjer på Radisson Blu og Scandic Ishavshotell, avhengig av hvor dere har fått tildelt rom. Registreringen skjer ved at ungdomsbedriften melder sin ankomst og får deretter sine nøkkelbånd til seg selv og lærer. Denne må bæres under hele arrangementet og er deres inngangsbillett/legitimasjon.

Tidsrom for registrering: Fra kl. 14:30 - Kl. 17:00.

De som kommer etter kl. 17:00 kan registrere seg i forkant av festmiddagen fra kl. 18:30.

🪩 Festmiddagen

Dato: Tirsdag 24. mars fra 19:30

Registrering: Fra kl. 18:30 i resepsjonen

Sted: Radisson Blu, Sjøgata 7 9259 Tromsø

Antrekk: Pent kledd

Program/innhold: Festmiddag og utdeling av forhåndsjuryerte priser (program kommer)

Hvem skal sitte hvor: Dere får beskjed under registreringen, hvor din ungdomsbedrift skal sitte. Resterende lærere, jurydommere og staffmedlemmer får egne reserverte plasser.

👕 Klær og antrekk

xx

xx

🍴 Måltider

Alle ungdomsbedrifter som har meldt seg på fylkesmesterskapet for ungdomsbedrifter, får dekket følgende måltider:

  • Festmiddag, tirsdag 24.mars
  • Frokost, onsdag 25.mars
  • Lunsj, onsdag 25.mars

Ved påmelding vil den enkelte ungdomsbedrift få muligheten til å gi beskjed om allergier. Vi tilpasser dette til alle måltider. Vi dekker ikke drikke, dvs. brus eller annet under festmiddagen eller lunsj. Det er derfor mulighet til å kjøpe dette selv under arrangementet.

📽️ Hva skal videopitchen brukes til?

Alle ungdomsbedriftene som deltar på Fylkesmesterskapet kan sende inn en videopitch på maks 2 min i forkant. Denne kommer vi til å dele med juryene i hver enkelt konkurransekategoriene - slik at de kan bli bedre kjent med dere. Pitchen bør derfor gi et godt inntrykk av ungdomsbedriften og deres forretningsidé. Se tips til hvordan du kan bygge opp en pitch her - og tekniske tips her. Husk at alle som er med i videopitchen må godkjenne dette (Alle i UBen må ikke nødvendigvis filmes, man kan være kreativ og finne andre måter å presentere bedriften på). Vi kommer til å kåre vinnere blant alle videopitchene som blir sendt inn i kategorien "Beste videopitch".

⏰ Hva skjer dersom vi ikke har sendt inn materiell innen tidsfristen?

Da blir både dere og vi lei oss! En frist er en frist og vi ønsker at alle forholder seg til denne. Fristen for opplasting av dokumentasjon er 25. februar.

🤍 Inkludering og respekt

Respekt og mangfold er grunnleggende verdier som styrker fellesskapet. Ungt Entreprenørskap ønsker en inkluderende og respektfull atmosfære for alle deltakere på våre arrangementer. Vi tolererer ikke noen form for hets eller diskriminering på bakgrunn av kjønn, etnisitet, kultur eller religion. Vi forventer at alle deltakere behandler hverandre med respekt. Enhver uønsket adferd som bryter med disse prinsippene, og strider mot våre retningslinjer, vil bli tatt svært alvorlig.

Dersom det oppstår tilfeller av diskriminering, rasisme eller annen upassende adferd, vil Ungt Entreprenørskap ta nødvendige skritt for å håndtere situasjonen. Dette kan inkludere umiddelbar hjemsending for egen regning, varsel til skolen og utestengelse fra Ungt Entreprenørskaps framtidige arrangementer. Vi oppfordrer alle deltakere til å rapportere eventuelle tilfeller av uønsket adferd til arrangørene, slik at vi raskt kan ta affære og opprettholde et trygt og inkluderende miljø for alle.

📄 Hjelp, vi har lastet opp feil materiell!

Sånt skjer! Enten om dere har lastet opp feil bidrag, har oppdatert bidraget deres eller ønsker å endre på ting: Ta kontakt med oss! Dersom det er små endringer kan vi legge inn oppdatert materiell. Hvis det er mange ting som skal endres, kan dere sende inn innleveringsskjemaet på nytt (inkludert alt materiell og infoen dere må skrive inn). Derfor anbefaler vi dere å vente med å laste opp bidragene til dere er helt klare og sikre på at alt er riktig - men likevel i god tid før innleveringsfristen. Få gjerne en lærer til å se over først.

🎤 Skal vi presentere fra en scene?

Neida - slapp av! I de aller fleste konkurransene vil dere møte de ulike juryene når dere besøker disse i juryloungene i 2. etasje. Det er kun i kategorien "Beste ungdomsbedrift" at ungdomsbedriften skal pitche live på scenen foran jury, publikum og andre. Dette vil foregå i tredje etasje på Jekta Storsenter.

Fylkesmesterskap UB Fylkesmesse 24 21

Hva dekker UE Arktis:

🚌 Transport:Billigst mulig reisevei, tur/retur for inntil fem personer pr ungdomsbedrift, samt en lærer. Personer utover dette vil bli fakturert skolen i etterkant av arrangementet.

🏠 Overnatting: Overnatting fra 24. - 25. mars for inntil fem personer i ungdomsbedriften, samt en lærer. Personer utover dette vil bli fakturert skolen i etterkant av arrangementet ved evt. ekstrakostnader i forbindelse med reise.

🥗 Måltid: Programfestet måltid 24. - 25. mars. Dette betyr festmiddag 24. mars kl.19:30 og lunsj 25. mars på Jekta Storsenter. Frokost får dere på overnattingsstedet.

Portrettbilder Trine 24
Trine Hogseth
Rådgiver, VGS-ansvarlig Finnmark
Portrettbilder Maria 24
Maria Gudmundsen
Prosjektleder, VGS-ansvarlig Troms
Portrettbilder Solveig 24
Solveig Ittelin
Prosjektleder, VGS i Tromsø