Innovasjon og mot: Vernepleierstudenter som utfordrer det etablerte gjennom entreprenørskap

Inkludo liten
Inkludo SB fra Høgskolen i Molde

"Vi må utdanne vernepleiere som ikke er fornøyde med «godt nok». Vi trenger folk som tør å tenke nytt, og som forstår hvordan innovasjon kan bidra til bedre tjenester."

Våren 2025 tok fire vernepleierstudenter ved Høgskolen i Molde et utradisjonelt valg – de ville satse på innovasjon fremfor å følge de vante sporene når de skulle ut i praksis. Drevet av nysgjerrighet og engasjement, og med vernepleierfagets økende behov for nyskaping i bakhodet, ønsket disse studentene å finne nye måter å kombinere fagkompetanse med entreprenørskap på.

Her kan du lese hvordan Amanda Ekeberg Hansen, Christian Kjørsvik Nerlandsrem, Jarl Runar Oshaug Folde og Liv Astri Josefsen, alle vernepleierstudenter ved Høgskolen i Molde, har brukt Studentbedrift som praksisarena, og hva de har lært på veien.

En drivkraft for endring

Studentene, som da gikk tredjeåret på vernepleierutdanninga ved Høgskolen i Molde, valgte våren 2025 å starte Studentbedriften “Inkludo SB” som sin siste praksis. Studentene sier at motivasjonen for å velge en utradisjonell praksisform kom fra ønsket om å utfordre seg selv og samtidig bidra til nødvendig endring i yrket.

"– Jeg har trivdes godt i tidligere praksiser, men kjente på et behov for å gjøre noe annerledes. Jeg ville kjenne på hvordan det er å være en pådriver for endring – ikke bare i teori, men i praksis."
Liv Astri Josefsen, vernepleiestudent ved Høgskolen i Molde

Gjennom Studentbedrift-metoden starter, driver og avvikler studentene en reell bedrift i løpet av et studieår. Studentene får verdifull praktisk erfaring med å samarbeide i team, løse reelle behov og vurdere gjennomførbarheten til sine idéer.

Vernepleiere er autoriserte helse- og sosialarbeidere som bistår personer med ulike funksjonsnedsettelser med å oppnå bedre livskvalitet og selvbestemmelse, og spiller en nøkkelrolle i velferdsstaten. De skal være i stand til å møte endrede behov og rammebetingelser med fleksibilitet og handlekraft. Det å kunne identifisere utfordringer og jobbe frem løsninger – i tett samarbeid med brukere og andre aktører – er ikke bare entreprenørskap, det er en kjerneverdi i vernepleierfaget.

Vernepleie som innovasjonsfag

Etter å ha gjennomført Ungt Entreprenørskaps intraprenørskapsprogram Frontrunner høsten 2024, ønsket studentene å jobbe videre med sin idé om å utvikle en tjeneste for å forebygge utenforskap blant barn og unge.

Gjennom arbeidet med Studentbedriften fikk studentene verdifull innsikt både i seg selv og i faget. – Jeg har lært å stole mer på meg selv, og virkelig kjent på betydningen av samarbeid – både internt og eksternt. Endringer skjer ikke alene.


Innovasjon handler i stor grad om å forstå brukernes behov og utvikle bærekraftige løsninger. Det samme gjelder i vernepleie. En vernepleier må forstå livssituasjonen til tjenestemottakeren, identifisere problemer, se muligheter og finne gode løsninger. Derfor er det ikke rart at entreprenørskap og vernepleie går hånd i hånd. Strukturelle utfordringene, som f.eks. mangelen på rundt 20 000 vernepleiere, gjør at vernepleierutdanningen er helt nødt til å inneholde innovasjonsfag.

Vi må tenke nytt og jobbe smartere – ikke mer, men bedre – for å sikre kvaliteten i tjenestene. Det er ikke bærekraftig å fortsette i samme spor. Derfor trenger vi å tenke innovativt.


Gjennom Studentbedriftsprogrammet starter, driver og avvikler studentene en reell bedrift i løpet av et studieår. Studentene får verdifull praktisk erfaring med å samarbeide i team, løse reelle behov og vurdere gjennomførbarheten til sine idéer.

En praksis som skaper modning

Å drive studentbedrift som praksis skiller seg fra tradisjonelle praksiser, hvor man vanligvis jobber i områder som barnehage/skole, pleie- og miljøarbeid, eller med personer med utviklingshemming. Friheten med en å drive en Studentbedrift er større – men det er også ansvaret. I vanlig praksis er man ofte mer opptatt av å «ikke gjøre feil» i møte med praksisveileder. Her fikk vi rom til å prøve og feile, noe som førte til større læring.

I tillegg har studentene fått styrket sin kommunikasjonsevne. – Vi har måttet forklare hva en vernepleier gjør, til mennesker utenfor helse- og sosialsektoren. Det har styrket både formidlingsevnen og stoltheten over faget.

Utfordringer – og løsninger

Entreprenørskap er ingen enkel reise. En av de største utfordringene studentene har møtt på har vært å komme i kontakt med relevante aktører. Dette fordi, for å kunne avdekke de virkelige behovene og finne de gode løsningene må det involveres bredt. Etter å ha fått lite respons på e-poster, måtte studentene endre strategi og ta direkte kontakt via telefon og egne nettverk.

Vi fant raskt ut at samarbeid er nøkkelen. Uten støtte fra foreldre, lærere og engasjerte aktører som INNOM, FAU, ungdomsrådet og frivilligheten i Molde, hadde vi ikke kommet i mål med vår idé.

DJ2 A8606

Å måtte snakke med andre med helt andre fagbakgrunner har gitt studentene en unik innsikt i viktigheten av å jobbe med nettverk og involvering.

Gjennom Frontrunner-programmet til Ungt Entreprenørskap og samarbeidet med Protomore fikk studentene både veiledning og praktisk erfaring med innovasjonsprosesser, forretningsutvikling og prosjektledelse. Dette har kommet godt med i arbeidet med Studentbedriften.

Dette er kanskje de delene vi hadde minst kompetanse på som vernepleiere, men det er noe vi virkelig tar med oss videre.

En stemme for fremtiden

Vernepleierutdanningen ved Høgskolen i Molde har de senere årene lagt mer og mer vekt nettopp innovasjon og kritisk tenkning, noe studentene støtter helhjertet. Vi må utdanne vernepleiere som ikke er fornøyde med «godt nok». Vi trenger folk som tør å tenke nytt, og som forstår hvordan innovasjon kan bidra til bedre tjenester.

Erfaringene fra entreprenørskap og innovasjonsarbeid vil ikke bare følge disse studentene videre – de vil forme deres yrkesidentitet.

"– Jeg føler meg mer modig. Mer rustet til å si ifra, og stå i endringsprosesser. Det har vært utfordrende, men utrolig lærerikt."
Liv Astri Josefsen, vernepleiestudent ved Høgskolen i Molde

Et råd til andre studenter

Vær åpen. Ikke avskriv entreprenørskap som irrelevant. Det kan virke fjernt, men gir deg verktøyene til å gjøre en forskjell. Ikke bare for deg selv – men for dem du skal jobbe for.

Entreprenørskap i vernepleierutdanningen handler ikke nødvendigvis om å bli gründer. Det handler om å være en endringsagent, en Frontrunner, en som setter tjenestemottakeren først og tør å utfordre det etablerte – til det beste for både individ og samfunn.

Takk til Høgskolen i Molde som tørr å satse på entreprenørskap og innovasjon i vernepleierutdanninga, til foreleser Anne Botslangen som er primus motor for sine studenter, og til studentene som har prøvd, feila, utfordra seg selv og delt raust av sine erfaringer.

Les mer:

Fra Høgskolen i Molde: Samskaping om sosial innovasjon i høyere utdanning - hvordan legge til rette for læringsarenaer?

Fra Ungt Entreprenørskap - programmene vi tilbyr i høyere utdanning:

Innovasjonscamp

Frontrunner

Studentbedrift

DJ2 A8499
Inkludo SB i dialog med juryen under Fylkesmesterskapet for Studentbedrifter 2025
DJ2 A7742
Juryen fra lokale arbeids- og næringsliv hører på når Studentbedriftene pitcher sine idéer
DJ2 A9143