
Innovasjon og mot: Vernepleierstudenter som utfordrer det etablerte gjennom entreprenørskap

"Vi må utdanne vernepleiere som ikke er fornøyde med «godt nok». Vi trenger folk som tør å tenke nytt, og som forstår hvordan innovasjon kan bidra til bedre tjenester."
Våren 2025 tok fire vernepleierstudenter ved Høgskolen i Molde et utradisjonelt valg – de ville satse på innovasjon fremfor å følge de vante sporene når de skulle ut i praksis. Drevet av nysgjerrighet og engasjement, og med vernepleierfagets økende behov for nyskaping i bakhodet, ønsket disse studentene å finne nye måter å kombinere fagkompetanse med entreprenørskap på.
Her kan du lese hvordan Amanda Ekeberg Hansen, Christian Kjørsvik Nerlandsrem, Jarl Runar Oshaug Folde og Liv Astri Josefsen, alle vernepleierstudenter ved Høgskolen i Molde, har brukt Studentbedrift som praksisarena, og hva de har lært på veien.
En drivkraft for endring
Studentene, som da gikk tredjeåret på vernepleierutdanninga ved Høgskolen i Molde, valgte våren 2025 å starte Studentbedriften “Inkludo SB” som sin siste praksis. Studentene sier at motivasjonen for å velge en utradisjonell praksisform kom fra ønsket om å utfordre seg selv og samtidig bidra til nødvendig endring i yrket.
"– Jeg har trivdes godt i tidligere praksiser, men kjente på et behov for å gjøre noe annerledes. Jeg ville kjenne på hvordan det er å være en pådriver for endring – ikke bare i teori, men i praksis."
Gjennom Studentbedrift-metoden starter, driver og avvikler studentene en reell bedrift i løpet av et studieår. Studentene får verdifull praktisk erfaring med å samarbeide i team, løse reelle behov og vurdere gjennomførbarheten til sine idéer.
Vernepleiere er autoriserte helse- og sosialarbeidere som bistår personer med ulike funksjonsnedsettelser med å oppnå bedre livskvalitet og selvbestemmelse, og spiller en nøkkelrolle i velferdsstaten. De skal være i stand til å møte endrede behov og rammebetingelser med fleksibilitet og handlekraft. Det å kunne identifisere utfordringer og jobbe frem løsninger – i tett samarbeid med brukere og andre aktører – er ikke bare entreprenørskap, det er en kjerneverdi i vernepleierfaget.
Vernepleie som innovasjonsfag
Etter å ha gjennomført Ungt Entreprenørskaps intraprenørskapsprogram Frontrunner høsten 2024, ønsket studentene å jobbe videre med sin idé om å utvikle en tjeneste for å forebygge utenforskap blant barn og unge.
Gjennom arbeidet med Studentbedriften fikk studentene verdifull innsikt både i seg selv og i faget. – Jeg har lært å stole mer på meg selv, og virkelig kjent på betydningen av samarbeid – både internt og eksternt. Endringer skjer ikke alene.
Innovasjon handler i stor grad om å forstå brukernes behov og utvikle bærekraftige løsninger. Det samme gjelder i vernepleie. En vernepleier må forstå livssituasjonen til tjenestemottakeren, identifisere problemer, se muligheter og finne gode løsninger. Derfor er det ikke rart at entreprenørskap og vernepleie går hånd i hånd. Strukturelle utfordringene, som f.eks. mangelen på rundt 20 000 vernepleiere, gjør at vernepleierutdanningen er helt nødt til å inneholde innovasjonsfag.
– Vi må tenke nytt og jobbe smartere – ikke mer, men bedre – for å sikre kvaliteten i tjenestene. Det er ikke bærekraftig å fortsette i samme spor. Derfor trenger vi å tenke innovativt.
Gjennom Studentbedriftsprogrammet starter, driver og avvikler studentene en reell bedrift i løpet av et studieår. Studentene får verdifull praktisk erfaring med å samarbeide i team, løse reelle behov og vurdere gjennomførbarheten til sine idéer.
En praksis som skaper modning
Å drive studentbedrift som praksis skiller seg fra tradisjonelle praksiser, hvor man vanligvis jobber i områder som barnehage/skole, pleie- og miljøarbeid, eller med personer med utviklingshemming. Friheten med en å drive en Studentbedrift er større – men det er også ansvaret. – I vanlig praksis er man ofte mer opptatt av å «ikke gjøre feil» i møte med praksisveileder. Her fikk vi rom til å prøve og feile, noe som førte til større læring.
I tillegg har studentene fått styrket sin kommunikasjonsevne. – Vi har måttet forklare hva en vernepleier gjør, til mennesker utenfor helse- og sosialsektoren. Det har styrket både formidlingsevnen og stoltheten over faget.
Utfordringer – og løsninger
Entreprenørskap er ingen enkel reise. En av de største utfordringene studentene har møtt på har vært å komme i kontakt med relevante aktører. Dette fordi, for å kunne avdekke de virkelige behovene og finne de gode løsningene må det involveres bredt. Etter å ha fått lite respons på e-poster, måtte studentene endre strategi og ta direkte kontakt via telefon og egne nettverk.
– Vi fant raskt ut at samarbeid er nøkkelen. Uten støtte fra foreldre, lærere og engasjerte aktører som INNOM, FAU, ungdomsrådet og frivilligheten i Molde, hadde vi ikke kommet i mål med vår idé.
Å måtte snakke med andre med helt andre fagbakgrunner har gitt studentene en unik innsikt i viktigheten av å jobbe med nettverk og involvering.
Gjennom Frontrunner-programmet til Ungt Entreprenørskap og samarbeidet med Protomore fikk studentene både veiledning og praktisk erfaring med innovasjonsprosesser, forretningsutvikling og prosjektledelse. Dette har kommet godt med i arbeidet med Studentbedriften.
– Dette er kanskje de delene vi hadde minst kompetanse på som vernepleiere, men det er noe vi virkelig tar med oss videre.
En stemme for fremtiden
Vernepleierutdanningen ved Høgskolen i Molde har de senere årene lagt mer og mer vekt på nettopp innovasjon og kritisk tenkning, noe studentene støtter helhjertet. – Vi må utdanne vernepleiere som ikke er fornøyde med «godt nok». Vi trenger folk som tør å tenke nytt, og som forstår hvordan innovasjon kan bidra til bedre tjenester.
Erfaringene fra entreprenørskap og innovasjonsarbeid vil ikke bare følge disse studentene videre – de vil forme deres yrkesidentitet.
"– Jeg føler meg mer modig. Mer rustet til å si ifra, og stå i endringsprosesser. Det har vært utfordrende, men utrolig lærerikt."
Et råd til andre studenter
– Vær åpen. Ikke avskriv entreprenørskap som irrelevant. Det kan virke fjernt, men gir deg verktøyene til å gjøre en forskjell. Ikke bare for deg selv – men for dem du skal jobbe for.
Entreprenørskap i vernepleierutdanningen handler ikke nødvendigvis om å bli gründer. Det handler om å være en endringsagent, en Frontrunner, en som setter tjenestemottakeren først og tør å utfordre det etablerte – til det beste for både individ og samfunn.
Takk til Høgskolen i Molde som tørr å satse på entreprenørskap og innovasjon i vernepleierutdanninga, til foreleser Anne Botslangen som er primus motor for sine studenter, og til studentene som har prøvd, feila, utfordra seg selv og delt raust av sine erfaringer.
Les mer:
Fra Høgskolen i Molde: Samskaping om sosial innovasjon i høyere utdanning - hvordan legge til rette for læringsarenaer?
Fra Ungt Entreprenørskap - programmene vi tilbyr i høyere utdanning:


Inspirerende dager som ledere for en dag i Oslo
