4. Bærekraftsprisen
Bærekraftsprisen deles ut til en studentbedrift med en forretningsidé som bidrar til å løse en eller flere bærekraftsutfordringer, enten gjennom miljømessige og/eller sosiale løsninger. Bedriftens innsats for bærekraft er tydelig reflektert i en økonomisk bærekraftig forretningsmodell.
1. Bedriften løser en reell bærekraftsutfordring
Mål: Bedriften tar utgangspunkt i en reell bærekraftsutfordring og beskriver tydelig problemet som bedriften ønsker å løse, enten det er en miljømessig eller sosial utfordring.
Eksempel: Konkretisering av problemets størrelse og viktighet, gjerne knyttet opp mot FNs bærekraftsmål.
2. Behov i markedet og økonomisk bærekraft.
Mål: Det er bevist/sannsynliggjort både behov og betalingsvillighet i markedet for produktet eller tjenesten. Betalingsvillighet kan være fra både målgruppen eller andre interessenter for løsningen, og bedriften sannsynliggjør at lønnsomhet kan oppnås
Eksempel: Markedsundersøkelser, involvering av målgrupper/interessenter, intensjonsavtaler.
3. Bærekraft er tydelig reflektert i forretningsmodellen.
Mål: Bærekraft ligger til grunn i alle valg og beslutninger bedriften har gjort, og dette fremkommer av forretningsmodellen.
Eksempel: Strategier for valg av samarbeidspartnere, fokus på sirkulære løsninger i produkt- og tjenesteutviklingen.