Bærekraftprisen

Banner Baerekraftprisen

Om konkurransen

Bærekraftprisen er en kvalifiseringskonkurranse for ungdomsbedrifter i Nordea-sporet. Prisen tildeles en ungdomsbedrift der selve forretningsideen er å løse én eller flere bærekraftutfordringer. Verdiene ungdomsbedriften skaper kan være sosiale, kulturelle eller miljømessige.

Innsendingsfrist: torsdag 29. januar kl. 23.59

8 finalister blir invitert til et intervju på Sentralen i Øvre Slottsgate torsdag 26. februar kl 13-15.


Juryen vil gjøre en helhetsvurdering på bakgrunn av følgende kriterier:

  • Løsing av bærekraftsutfordring: Tydelig forklaring på hvordan produktet eller tjenesten løser et konkret bærekraftproblem, og hvordan dette er en sentral drivkraft for bedriften.
  • Markedsbehov: Beskrivelse av hvilket behov som finnes i markedet, og hvorfor løsningen deres er relevant og etterspurt.
  • Nyskaping: I hvilken grad løsningen representerer nytenkning eller innovasjon innenfor bærekraftfeltet.
  • Bærekraft og lønnsomhet: Hvordan bedriften balanserer økonomisk bærekraft med sosiale, kulturelle eller miljømessige hensyn.
  • Forventet påvirkning: Hvor stor effekt løsningen kan ha – for eksempel hvor mange personer, lokalmiljøer eller næringer som kan ha nytte av produktet eller tjenesten.
  • Samarbeid: Hvordan ungdomsbedriften samarbeider med aktører i lokalmiljøet, arbeidslivet eller næringslivet for å styrke bærekraftsarbeidet.
  • FNs bærekraftsmål: Hvilke bærekraftsmål bedriften har jobbet med, og hvordan disse er integrert i forretningsidéen og løsningen.

Dersom ungdomsbedriften har benyttet kunstig intelligens (KI) som verktøy i UB-arbeidet og i utforming av produktet og tilhørende materiell (tekst, video, bilde, lyd, 3D, design, koding etc.), skal dette være gjort på en åpen, ansvarlig og etisk måte. Ungdomsbedriften skal informere juryen dersom KI er benyttet.


Ungdomsbedriften må i forkant sende inn:

Et dokumentbidrag (maks 2 A4-sider) eller en video (maks 2 min)

Bidraget skal inneholde:

- Navn på konkurransen «Bærekraftprisen»
- Navn på ungdomsbedriften, skole og utdanningsprogram
- Kontaktinformasjon til kontaktpersonen i ungdomsbedriften
- Kort beskrivelse av forretningsideen
- Informasjon som besvarer kriteriene i konkurransen
- Legg gjerne ved en skisse eller bilde av varen/tjenesten

Dokument lastes opp i PDF-format med filnavn: Navn på UB_Skole_Konkurranse

Video lastes opp som YouTube-lenke.