SoMe-prisen

Om konkurransen
Denne konkurransen er åpen for ungdomsbedrifter fra både Elvia- og Nordea-sporet.
SoMe-prisen handler om hvordan ungdomsbedriften har brukt sosiale medier for å gjøre bedriften og produktet/tjenesten kjent i markedet. Vis at dere har et bevisst forhold til hvem kundene er, hvordan dere når dem gjennom sosiale medier og hvilke valg dere har tatt underveis. Bruk gjerne konkrete eksempler på aktiviteter og innhold dere har publisert for å vise den totale innsatsen i deres digitale markedsføring.
Ungdomsbedriften må ha en åpen og tilgjengelig SoMe-profil (f.eks. Instagram) i konkurranseperioden slik at juryen kan se innholdet. Dersom profilen er privat, kan juryen ikke vurdere bidraget.
Innsendingsfrist: torsdag 29. januar kl. 23.59.
Juryen vil gjøre en helhetsvurdering på bakgrunn av følgende kriterier:
- Målgruppe: Tydelig definert målgruppe og innhold tilpasset denne.
- Strategisk SoMe-arbeid: Valg av plattform(er), innholdsstrategi og publiseringsplan, klart og relevant budskap / tone of voice.
- Gjennomførte aktiviteter: Hvilke SoMe-tiltak er brukt, og hvorfor? Eksempler: kampanjer, reels/TikTok, stories, livesendinger, influencersamarbeid, betalt annonsering, brukergenerert innhold.(Bevisste valg er viktigere enn mengde.)
- Kvalitet og kontinuitet: God kvalitet på bilder/video og relevant innhold, jevnlige oppdateringer, god interaksjon med følgerne (kommentarer, meldinger, delinger, reaksjoner).
- Grafisk profil: Helhetlig bruk av logo, farger, typografi og visuelt uttrykk som støtter forretningsideen.
Dersom ungdomsbedriften har benyttet kunstig intelligens (KI) som verktøy i UB-arbeidet og i utforming av produktet og tilhørende materiell (tekst, video, bilde, lyd, 3D, design, koding etc.), skal dette være gjort på en åpen, ansvarlig og etisk måte. Ungdomsbedriften skal informere juryen dersom KI er benyttet.
Ungdomsbedriften må i forkant sende inn:
Et dokumentbidrag (maks 2 A4-sider) eller en video (maks 2 min)
Bidraget skal inneholde:
- Navn på konkurransen «SoMe-prisen»
- Navn på ungdomsbedriften, skole og utdanningsprogram
- Kontaktinformasjon til kontaktpersonen i ungdomsbedriften
- Kort beskrivelse av forretningsideen
- Informasjon som besvarer kriteriene i konkurransen