
SMART-profesjonsdager: Kreativitet og samarbeid i fokus for fremtidige lærere

Grunnskolelærerstudenter ved Høgskulen i Volda fikk denne høsten en spennende start på sitt andre studieår med to dager fylt av entreprenøriell læring, samarbeid og kreativ problemløsning. Studentene brukte Ungt Entreprenørskap sin SMART-metode til å avdekke - og finne løsninger på - skolehverdagsutfordringer, utvikle prototyper og presentere løsningene sine for medstudenter og en jury.
Lære om, lære gjennom, lære sammen
SMART-profesjonsdager har gitt lærerstudentene en introduksjon til entreprenøriell tankegang, de har fått lære en ny metode til bruk i egen undervisning og de har fått jobbet med, og funnet løsninger på, utfordringer som de selv har opplevd i praksis. Gjennom veksling mellom å være deltager og å ta metaperspektivet med å reflektere hvordan dette ville vært å gjennomføre som lærer, har studentene fått utvikle sin profesjonsrolle.
"Det å få bruke sin egen kreativitet og bygge på hverandres styrker kan fange mange elever. Noen er mer kreative enn andre, men da kan de løfte hverandre. [...]dette er en metode som kan engasjere mange."
Tidstyver, søl og fiklebehov - studentene fant løsninger gjennom SMART
Lærerstudentene ble først introdusert til SMART-programmet og entreprenøriell læring, og hvordan dette kobles til tverrfaglig arbeid og fagfornyelsen. De fikk også øve på kreativitet, samarbeid og problemløsning i grupper, og ikke minst reflektere over hvordan metoden kan brukes med egne fremtidige elever.
Etter en idéjakt hvor de kartla problemer de hadde opplevd i sin praksis på mellomtrinnet første studieår, valgte de ulike gruppene ett skolehverdagsproblem som skulle løses gjennom ved hjelp av SMART-metoden. Eksempler på problemstillinger var blant annet: tidstyver som å hente skolebøker under overgangene, hvordan finne fram til lærer som elev eller hente tilbake elever uten å måtte gå rundt i hele skolen, søl i skolesekker, og hvordan man kan gi elever som har behov for å fikle med noe utløp uten at de forstyrrer andre.

Skisser, prototyper og presentasjoner - erfaringsbasert læring
Deretter stod prototyping og testing av løsningene for tur. Studentene laget skisser og prototyper, testet dem på hverandre, og forberedte presentasjoner for juryen. Grunnskolelærerstudentene ga uttrykk for at de satte stor pris på erfaringen de fikk, og flere av dem trakk frem gruppearbeidet og undervisningen som høydepunkter. Gjennom SMART-profesjonsdagene fikk de ikke bare utvikle sine kreative og samarbeidende ferdigheter, men også erfaring med å overføre teori til praksis. SMART-metoden kan de nå ta med seg inn i egen lærerpraksis og fremtidige klasserom.

Gjennomtenkt og forskningsbasert løsning stakk av med seieren
Alle gruppene pitchet sine løsningsforslag for juryen. Vinnergruppa utviklet en prototype på en fiklematte som de tenker at alle i en klasse kan få, og som kjøpes inn av skolen slik at ikke foreldre må skaffe utstyr til barna. Matten ble designet for å være mest mulig lik for hele klassen, og inkluderte i tillegg «words of affirmation» - bekreftende ord/oppløftende budskap. Juryen, bestående av representanter fra både Sparebanken Møre og Høgskolen i Volda, roste løsningens gjennomtenkthet og praktiske relevans. Juryen satte også stor pris på at gruppa hadde forankret løsningen i forskning, og mente dette var et særdeles godt gjennomtenkt forslag.

"Det beste med dagene har vært å jobbe sammen om en idé og faktisk finne noe som kan realiseres, og å lage en prototype"
Fremtidige lærere opplever gleden ved entreprenørskap i praksis
Det er inspirerende å se hvordan fremtidige lærere opplever SMART-programmet på samme måte som elevene. Studentene trekker frem mange av de samme tingene som mellomtrinnselever gjør: SMART gjør læringen engasjerende, kreativ og morsom.
Vi i Ungt Entreprenørskap er svært glade for samarbeidet med Høgskulen i Volda, og vi ønsker å gi enda flere lærerstudenter muligheten til å erfare hvordan entreprenørskap kan skape engasjement og læringsglede i klasserommet. Gjennom SMART-programmet får studentene verktøy og erfaringer de kan ta med seg videre i sin lærerhverdag.
Les mer om SMART profesjonsdagene ved Høgskulen i Volda: Annleis skulestart for lærarstudentar i Volda: – Veldig nyttig
Vil du også prøve SMART i ditt klasserom? Les mer og meld din interesse her


Inspirerende dager som ledere for en dag i Oslo
