Konkurranser

KONKURRANSER OG KRITERIER

Dere sender inn ett dokument til alle kategoriene. Innlevert forretningsplan/-modell skal være maks 15 sider inkludert forside.

Praktisk gjennomføring av vurderingen

Juryen vil gå gjennom innsendt forretningsplan i forkant. Kandidatene får presentere seg og bedriften på scenen (pitch) og gjennom intervju på stand.

Vinneren i kategorien Beste Studentbedrift vil representere Møre og Romsdal under NM for Studentbedrifter 11. juni 2025.


1) BÆREKRAFTPRISEN

Bærekraftsprisen deles ut til en studentbedrift med en forretningsidé som bidrar til å løse en eller flere bærekraftsutfordringer, enten gjennom miljømessige og/eller sosiale løsninger. Bedriftens innsats for bærekraft er tydelig reflektert i en økonomisk bærekraftig forretningsmodell.

1. Bedriften løser en reell bærekraftsutfordring

- Bedriften tar utgangspunkt i en reell bærekraftsutfordring og beskriver tydelig problemet som bedriften ønsker å løse, enten det er en miljømessig eller sosial utfordring.


2. Behov i markedet og økonomisk bærekraft
.
- Det er bevist/sannsynliggjort både behov og betalingsvillighet i markedet for produktet eller tjenesten. Betalingsvillighet kan være fra både målgruppen eller andre interessenter for løsningen, og bedriften sannsynliggjør at lønnsomhet kan oppnås


3. Bærekraft er tydelig reflektert i forretningsmodellen.

- Bærekraft ligger til grunn i alle valg og beslutninger bedriften har gjort, og dette fremkommer av forretningsmodellen.

Innlevering/opplasting:
Materiell: Bilde/forretningsplan/logo
FRIST: 11. april kl. 12:00.


2) BESTE SAMARBEID MED NÆRINGSLIVET

I denne kategorien ser juryen på studentbedriftens arbeid med mentor og nettverk, strategisk utnyttelse av nettverket, bærekraftige samarbeid og bedriftens evne til å tilegne seg relevant kompetanse og hjelp.

1. Bevissthet om nytteverdien av samarbeid med næringslivet

- Studentbedriften forstår og formidler hvordan samarbeidet med næringslivet skaper verdi for både bedriften og samarbeidspartnerne


2. Strategi for kvalitetssikring av samarbeidspartnere/mentor

- Studentbedriften har en tydelig strategi for å velge og evaluere samarbeidspartnere og mentorer, og har en bevisst strategi rundt deling av informasjon.


3. Bredde i sammensetningen av samarbeidspartnere i forhold til forretningsområdet

- Studentbedriften har relevant variasjon i valg av samarbeidspartnere, sett i lys av bedriftens forretningsområde og behov

Innlevering/opplasting:
Materiell: Bilde/forretningsplan/logo
FRIST: 11. april kl. 12:00.


3) BESTE STUDENTBEDRIFT

Juryen ser etter studentbedrifter som driver nyskapende arbeid innenfor varer, tjenester eller forretningsmodeller. Studentbedriften skal kunne vise til hvordan og hvorfor deres bedrift er innovativ, og hvordan deres vare/tjeneste/forretningsmodell har kommet til praktisk bruk, enten i markedet eller som uttestet prototype/pilot.

1. Et nyskapende konsept med høy innovasjonsgrad
- Studentbedriften har jobbet frem en nyskapende vare/tjeneste eller forretningsmodell som dekker et behov i markedet og som er eller har potensial for å bli nyttiggjort.


2. Marked og konkurranse
- Studentbedriften viser at de på en effektiv måte har gjennomført markedskartlegging og viser forståelsen for konkurrenter og deres egen posisjon i markedet. De kan vise at de har kartlagt om de kan beskytte sin ide


3. Verdiskaping
- Studentbedriften viser at konseptet vil skape økonomisk verdi, samt hvilke effekter den vil ha på sosial og/eller miljømessig bærekraft.


4. Ledelse og team
- Teamet har kompetanse og gjennomføringsevne for drift og utvikling av studentbedriften


5. Læring:
- Studentene reflekterer over sin egen læring gjennom arbeidet med Studentbedrift.



Innlevering/opplasting:
Materiell: Bilde/forretningsplan/logo
FRIST: 11. april kl. 12:00.