4. Markeds- og kommunikasjonsprisen

Juryen vil gjøre en helhetsvurdering på bakgrunn av følgende punkter:

  • Ungdomsbedriften kommuniserer på en treffsikker måte for å nå målgruppen sin.
  • Ungdomsbedriften forstår kundens/brukerens behov, og kan oppfylle disse behovene på en smart og kreativ måte.
  • Ungdomsbedriften har en grafisk profil* som illustrerer og forsterker forretningsideen.
  • Gjennomførte markedsaktiviteter** er godt beskrevet, og det er godt forklart hvorfor disse er valgt. Dere beskriver også hvilke resultater dere har oppnådd som følge av aktivitetene.
  • Dersom ungdomsbedriften har samarbeidet med eksterne aktører i prosessen, kommer det tydelig fram hva de har bidratt med, og hvordan.

*Eksempler på hva en grafisk profil kan inneholde: Logo, typografi, fargebruk og grafiske elementer.

**Eksempler på markedsaktiviteter kan være: Sosiale medier, nettside, reklamefilm, redaksjonell omtale i media, kampanjer, profilering på messer, reklame, brosjyre etc. Det er ikke meningen at ungdomsbedriften skal ha benyttet alle disse markedsaktivitetene, men at dere har en bevisst holdning til hva dere har valgt og hvorfor.

Skriftlig materiell som sendes inn ved påmelding:

  • En beskrivelse (maks 5 A4-sider) i PDF-format som inneholder:

  • Navn på konkurransen «Markeds- og kommunikasjonsprisen».
  • Navn på ungdomsbedriften, skole og utdanningsprogram.
  • Kort beskrivelse av forretningsideen.
  • Informasjon om punktene over.
  • Legg inn dokumentasjon på markedsaktivitetene som er gjennomført. Dokumentasjon kan være url-linker til hjemmeside, FB/Instagram, reklamefilm, oppslag i media, bilder etc.
  • Legg gjerne inn markedsplan dersom dere har det.


Juryen vurderer på bakgrunn av innsendt materiell samt intervju med ungdomsbedriften på mesterskapsdagen.