Konkurransekriterier
Bedriftene som deltar, vil konkurrere i to kategorier:
1. Beste studentbedrift
I denne kategorien vurderes bedriften ut fra innsendt forretningsmodell samt pitch på Fylkesmesterskapet. Kriteriene det vurderes ut fra er:
- Har studentbedriften arbeidet med et nyskapende konsept?
- Dekker bedriftens produkt et behov i markedet som bidrar til økonomisk, kulturell og/eller sosial verdiskaping? Er betalingsvillighet for produktet eller tjenesten, også internasjonalt, sannsynliggjort?
- Tar bedriften hensyn til én eller flere bærekraftsutfordringer? Hvilke bærekraftige vurderinger og tiltak har bedriften gjort?
- Er det sannsynlighet for vekst i det aktuelle markedet, også internasjonalt, og har bedriften en ambisiøs og realistisk plan for sin vekst – gjerne også utover Studentbedriftens levetid?
- Har bedriften identifisert, utnyttet og utviklet sitt nettverk i verdikjeden? Gis det gode vurderinger av aktuelle distribusjonskanaler eller etablering og bruk av slike?
- Kan bedriften på sikt gi avkastning til eiere og interessenter, og/eller har bedriften betydning for enkeltpersoners og gruppers livsvilkår? Er risikoaspektene identifisert og vurdert håndterbare, og forsvarer avkastningspotensial risikonivået?
- Fremstår bedriften troverdig med ambisiøse og gjennomførbare mål? Viser deltakerne i bedriften nødvendig handlekraft, samarbeidsevne og pågangsmot?
2. Bærekraftsprisen
Bærekraftsprisen tildeles en studentbedrift der forretningsideen bidrar til å løse en eller flere bærekraftsutfordringer. Bedriftens arbeid med bærekraft bør komme tydelig frem i forretningsmodellen, og ta utgangspunkt i de tre dimensjoner i bærekraftig utvikling; klima og miljø, økonomi og sosiale forhold. Kategorien vurderes ut fra innsendt forretningsplan samt pitch på Fylkesmesterskapet. Det vektlegges følgende:
- Løser varen eller tjenesten en bærekraftsutfordring?
- Hvilket behov er det i markedet for produktet?
- Hvilke bærekraftige vurderinger og tiltak har bedriften gjort?
- På hvilken måte er løsningen mer bærekraftig enn andre lignende varer/tjenester i samme marked?
- I hvilken grad / hvordan er bedriften økonomisk bærekraftig?
- Hvilke av FNs bærekraftsmål har bedriften jobbet med og hvordan knyttes disse til bedriftens forretningsidé?