Bærekraftig produkt sikret pallplass for Tombelever

LKM UB

Kristin Nesheim- Henne, Maren Hauglid og Louise Mathiesen sikret 3. plass i Beste Yrkesfaglige bedrift med sitt kortreiste, selvproduserte sitteunderlag fra egen sau. Foto: Privat.

Ungdomsbedriften LKM UB fra Tomb vgs tok en solid 3. plass i kategorien Beste yrkesfaglige bedrift under NM for Ungdomsbedrifter 2020. De går naturbruk, og forretningsideen deres er økologisk, kortreist og egenprodusert sitteunderlag fra egen sau.

-Produktet vårt er et miljøvennlig og kortreist produkt, som kommer fra lykkelige sauer som vi selv har klippet her på Tomb. Vi er opptatte av å både fremme norsk landbruk, norsk håndverk og den norske turkulturen, sier Kristin Nesheim-Henne, Maren Hauglid og Louise Mathiesen i sin presentasjon for juryen.



Stolte av yrket sitt
-Yrkesstolthet og god relasjon mellom relevante skolefag og Ungdomsbedriftens produkt var avgjørende kriterier for juryens avgjørelse, sier juryleder Bente Søgaard fra YS. Og akkurat yrkesstolthet er det tydelig at jentene i LKM UB har. - Hvorfor vi i LKM UB er den beste yrkesfaglige bedriften er ikke vanskelig å svare på. Hele veien har vi jobbet med yrket som vi alle tar en utdanning på nå. Vi skal nemlig bli bønder, sier Kristin, Maren og Louise i sin pitch.

–Vi skal servere hele Norge med god, kvalitetsrik mat og produkter fra lykkelige dyr. Vi i LKM UB er opptatte av det å ta til nytte hele dyret. Kjøttet er det mest lønnsomme du får ut av en sau, og det er nok dette som er grunnen til at mye av ulla går i avfallsdunken. Det er her vi kommer inn i bildet. I Norge er det 13.472 sauebønder som til sammen produserer 4.000.000 kg ull i året. Dette er mye ull og en stor ressurs som vi ønsker å sette fokus på å utnytte. Vårt mål er å bruke denne enorme ressursen lokalt istedenfor at vi handler mange produkter og klær fra andre siden av kloden, forklarer de engasjerte elevene.



Rekordmange deltagere i digitalt NM for Ungdomsbedrift

Hele 138 ungdomsbedrifter er påmeldt digitalt norgesmesterskap, godt over 800 elever! Dette er en knusende rekord i antall ungdomsbedrifter i NM, og elevene har levert inn over 250 pitcher i tillegg til bilder, logoer og annet konkurransemateriell. – Det at så mange har valgt å delta i NM med de forberedelser det omfatter, tyder på at arbeidet har vært inspirerende og motiverende for elevene. Jeg er dypt imponert over det arbeidet som er lagt inn her, og vi gleder oss til å vise dette til alle, forteller Grete Ingeborg Nykkelmo, daglig leder i Ungt Entreprenørskap Norge.


Daglige sendinger under NM
Vi minner om våre daglige livesendinger på Facebook kl 15.00 under NM-uka. I morgen kårer vi «Beste HR-bedrift i samarbeid med ManpowerGroup», «Beste regnskap med Samarbeid mot Svart Økonomi», «Beste markedsføring i samarbeid med Virke» og «Beste samarbeid med næringslivet med NHO»


Dagens sending med prisutdeling kan du se her: https://www.facebook.com/uenorge/videos/274765600335476/