
Derfor trenger barn naturen

Alle barn fortjener å oppleve gleden ved friluftsliv. Gjennom Smart friluftsglede bidrar Ungt Entreprenørskap til å styrke barns helse, læring og trivsel – og støtter opp under Friluftslivets år med visjonen: Alle skal finne sin friluftsglede.
Forskningen er tydelig: Naturen gjør barn friskere og gladere
Barn som tilbringer tid ute i naturen, er mer fysisk aktive og opplever bedre mental helse enn barn som holder seg mest innendørs. Naturen gir rom for fri bevegelse, kreativ lek og stillhet – en nødvendig kontrast til skjermbruk og hverdagens stress.
En systematisk gjennomgang av internasjonal forskning publisert i november 2024 (Effects of school led greenspace interventions in mental, physical and social wellbeing in Children and Adolescents) viser at tilgang til grøntområder gir flere gevinster for barn og unge:
- Mer fysisk aktivitet
- Bedre søvn og konsentrasjon
- Økt mental restitusjon og lavere stressnivå
Opplevelser i naturen bidrar til ro, bedre humør og økt evne til å hente seg inn mentalt.
"Alle må med – vi vil lage oppfinnelser som gjør det lettere for personer med funksjonsnedsettelser å delta."
Norske funn: Barrierene blir flere
En norsk studie som fulgte barns bruk av natur mellom 2013 og 2023 peker på en bekymringsfull trend: barrierene for barns naturkontakt har økt. Dette kan redusere mulighetene for de helsegevinstene naturen gir – og kan dermed påvirke barn og unges trivsel og utvikling på lengre sikt.

Læring, samarbeid og kognitiv utvikling
Friluftslek handler ikke bare om helse, men også om læring og sosiale ferdigheter. Ute får barn samarbeide, løse problemer og teste ut kreativitet uten for mye struktur. Når de får ta sjanser og utforske på egne premisser, styrkes både selvstendighet og evnen til å håndtere komplekse situasjoner.
I tillegg til kroppsøvingsfaget har elever på 5.–7. trinn rett til jevnlig fysisk aktivitet (i gjennomsnitt 40 minutter per uke per trinn). Denne tiden er en del av den obligatoriske grunnskoleopplæringen og skal inngå i skolehverdagen, men aktiviteten er ikke opplæring i et fag og det er ikke fastsatt egne kompetansemål for den.
Elever i fysisk aktive klasserom rapporterer høyere trivsel, større utholdenhet og bedre konsentrasjon i møte med faglige oppgaver. Naturen blir dermed ikke bare en arena for helse og lek, men også en forsterkning av elevenes læringsutbytte.
Et felles ansvar
Å skape friluftsglede hos barn er et felles ansvar! Når både voksne - og ikke minst barna selv får være med på å legge til rette for trygge og gode opplevelser ute, åpner vi døren til en rikere barndom – og en sunnere framtid.
Ungt Entreprenørskap bidrar inn i dette arbeidet gjennom programmet Smart friluftsglede, i tett samarbeid med skolene. Slik sikrer vi at alle elever får muligheten til å oppleve friluftsglede som en del av skolehverdagen. Programmet støtter opp under satsingen Friluftslivets år. Visjonen er tydelig: Alle skal finne sin friluftsglede. Oppdraget handler om å øke oppmerksomheten om friluftsliv og å fremme deltakelse i hele befolkningen – med varig effekt.
Barns egne ønsker peker på at både fellesskap, frihet og medvirkning er viktige faktorer. Når vi lytter til dem, blir friluftsliv en naturlig del av både oppvekst og læring.
"Vi vil ha mer tid ute på skolen, ikke bare i friminuttene."
Skrevet av Nasjonal fagansvarlig grunnskole 1-7, Hege Sætre.
Vi ble med ut og så hvordan denne klassen arbeidet med Smart og temaet friluftsglede


Fra Elevbedrift til eget enkeltpersonforetak
