SMART fenger flere!

Kreative prototyper
Elevene står på stand og viser stolt fram det de har laget.

Hva skjer dersom man setter elever ved 6.-trinn til å løse hverdagens små og store problemer på tre dager? Det er lett å være kritisk til tanken om å slippe elevene løs på et så stort oppdrag, men lærerne og rektor ved Helland skule i Vestnes kommune er overbeviste;

"Vi var skeptiske til hva elevene skulle få til på tre dager, men vi er veldig imponerte over det som ble gjort!"
Torunn Vereide, lærer

Nylig gjennomførte 6.-trinn ved Helland skule SMART-programmet. SMART er et idéverksted der elever ved mellomtrinnet får avdekke et behov eller problem, utvikle idéer og deretter bygge en prototype av løsningen sin. Gjennom tre dager skal de trene på kreativitet, samarbeid, problemløsing og presentasjon.

Imponert rektor
Rektor Gisela Smith-Nilsen tydelig imponert over det elevene har fått til.

Entusiasmen blant elevene ved skolen var stor da de etter to dager med hard jobbing viste frem det gruppene hadde utviklet.

"Jeg synes det var gøy å se hva vi fikk til å bygge, og hva andre fikk til."
Elev
Kreative prototyper
Elevene hadde laget prototyper av papp og annet overskuddsmateriale som ellers ville blitt kastet.

Da var det også stas at så mange av foreldrene tok seg tid til å komme og se på presentasjonene. Det var tydelig for både lærere, foreldre og oss UE-ansatte at elevene var stolte av arbeidet de hadde lagt ned. SMART gir elevene mulighet til å arbeide på en annerledes måte, ved å finne løsninger på problemstillinger uten fasitsvar.

"Vi får bruke den kreative delen av hjernen. Vi får bygge ting og sånt, det er veldig gøy."
Elev
Kreative prototyper
Det kreative og praktiske arbeidet var det flere av elevene som trakk fram som det gøyeste.

Gjennom praktisk og kreativt arbeid blir det også rom for at flere elever kan blomstre. Lærerne understreket at denne måten å arbeide på fenget flere. Elever som ikke var så glad i skole og teori fra før, ble ivrige og bisto gruppa godt.

Også rektor ved Helland skule, Gisela Smith-Nilsen, var imponert over det elevene hadde fått til, og ser verdien av å la de jobbe innovativt.

"Verdien for elevene blir at de får mulighet til å jobbe på nye måter. Det å jobbe på en innovativ og smart måte som det SMART er, gjør at de får tid til å bli bedre kjent med det kreative verktøyet."
Gisela Smith-Nilsen, rektor
Rektor
Rektor ser overføringsverdien av programmet til videre skolegang og studier.

Både rektor og lærere trekker frem overføringsverdien av det 6.-klassingene har lært til andre tverrfaglige arbeid på skolen, til ungdomsskolen, videre studier og arbeidslivet.

Synes du dette hørtes spennende ut?

Her kan du lese mer om SMART

Ønsker du å gjennomføre SMART på din skole eller i din kommune?

Ta kontakt med en av våre rådgivere.

Portrett Anne
Anne Hukkelberg
Rådgiver grunnskole Nordmøre og Romsdal