Rogaland hentet hjem flere priser under NM for Ungdomsbedrifter

Gumbox tryggheim Rogaland
Gumbox produktbilde
Eco Nett UB Gruppebilde med produkt
Eplekjekkasene gullbillett FMUB2020
Eplekjekkasene detalj stand

4.-8. mai gikk NM for Ungdomsbedrifter av stabelen, dette året i digitalt format.

Over 800 elever, fordelt på 138 ungdomsbedrifter, deltok i 11 ulike konkurranser. Rogaland hadde åtte bedrifter med, tre av disse kom videre til finale etter de innledende rundene i tilsammen fem ulike kategorier.

"Jeg er utrolig imponert over kvaliteten på det ungdomsbedriftene våre har levert i NM. Flere av dem har utviklet egne produkter og tjenester, noen av dem med høy grad av innovasjon."
Maria Aasbø, daglig leder Ungt Entreprenørskap Rogaland

Her er resultatene:

Beste kundeopplevelse på nett i samarbeid med Visma:

2. plass til Econett UB fra St. Svithun VGS i Stavanger

Beste regnskap med Samarbeid mot Svart Økonomi :

2. plass til Gumbox UB fra Tryggheim VGS på Nærbø

Finaleplass til Eplekjekkasane UB fra Tryggheim VGS på Nærbø

Beste HR-bedrift i samarbeid med ManpowerGroup:

3. plass til Eplekjekkasane UB fra Tryggheim VGS på Nærbø

Bærekraftsprisen i samarbeid med Storebrand:

3. plass til Eplekjekkasane UB fra Tryggheim VGS på Nærbø

Ungdomsbedrift er "learning by doing" i praksis. Man lærer fag gjennom å etablere, drifte og avvikle en bedrift i løpet av et skoleår. Det at landet stengte ned akkurat når elevene sto på trappene til å delta på mesterskap både regionalt og nasjonalt har styrket læringsprosessen.

"Vi skylder ungdommene våre, mer enn noen gang, å trene på omstilling for å takle en slik situasjon vi nå står i på best mulig måte. Neste gang er det noe annet som treffer oss som gjør at vi må endre kurs, legge om vanene, lage en ny plan. Årets deltakere i NM har vist oss hvor dyktige de er på nettopp dette!"
Maria Aasbø

Da det ble klart at NM ikke kunne gjennomføres på tradisjonelt vis, med utstilling og konkurranser ved Norges Varemesse på Lillestrøm, ble det raskt avgjort at man ønsket å arrangere det digitalt. Det gjorde at ungdomsbedriftene måtte sende inn digitale pitcher og dokumenter som juryene kunne se gjennom. Over 60 jurymedlemmer fra arbeids- og næringsliv har vært med på å vurdere bidragene. Tilbakemeldingen er at nivået er meget høyt og at de er imponert over hva ungdommene har klart å produsere fra hjemmeskole på så kort tid.

"Dere har vist handlekraft, entreprenørskap og skaperglede, og ikke minst kreativitet – akkurat når Norge trenger det mest. Noen år fram i tid så vil ideene deres være det som drar Norge videre. Det er dere som er fremtiden. Vi trenger dere."
Ole Erik Almlid, NHO