Resultater fra Fylkesmesterskapet for Ungdomsbedrifter i Rogaland

Beste Ungdomsbedrift

Jury: Marianne Bakke (Sparebank 1 SR-bank), Inghild Vanglo (Rogaland fylkeskommune), Geir Høiland (IKM AS), Ola Nestaas (Gassco AS), Anne Cathrin Østebø (Validé AS), Elin Engelsvoll (Innovasjonsparken AS)

1. plass og NM-deltaker: Tønnå UB, Lundeneset VGS
Bedriften har utviklet et sett produkter med WOW faktor, som både er bærekraftig og løser et avfallsproblem, basert på smarte løsninger.

Bedriften har gjennom et godt internt samarbeid, utviklet effektive produksjonsmetoder, hvor produksjonstiden har gått fra 14 dager til 1 dag. Dette er ikke annet enn imponerende. Bedriften har snart nådd salgsmålene som ble satt, samtidig har bedriften drevet ytterligere produktutvikling og leverer i dag hele møbelsett. Bedriften har testet betalingsviljen i markedet og funnet ut at de kan ta en forholdsvis høy pris for produktene, noe som gjør at inntjeningen er god.


2. plass: El Gründer UB, Tryggheim VGS
El Gründer UB løser et kjent problem for mange bønder. Problemer med strømgjerder uten rett spenning og dermed dyr på rømmen er tidkrevende. Bedriften El Gründer lager sensorpakker som gir bøndene varsler om problemer i god tid slik at en kan finne feilen og reparere umiddelbart.

Bedriften har utviklet produktet selv, og har brukt gruppens samlede kompetanse fra elenergi, ekom, datateknologi og elektronikk. I tillegg har det vært til god hjelp av to av gründerne har vært avløsere på gårder, og dermed kjent bøndenes problem på nært hold.

El Gründer har både nasjonalt og internasjonalt potensiale, og det finnes mange spennende samarbeidsformer med leverandører og mulige distributører.


3. plass: Camping Solution UB, Tryggheim VGS
Bedriften har utviklet et spennende og fleksibelt hengekøyeprodukt til et voksende friluftsmarked. Gruppen har vært grundige i sin forretningsplanlegging og de har samarbeidet med lokale aktører for fremstilling av sin prototype. Et kreativt produkt som gir en kul opplevelsesfaktor
utendørs. Elevene har hatt godt samspill og har vist god forståelse i alle ledd av forretningsutviklingen.


Bærekraftsprisen- i samarbeid med Haugaland kraft og Lyse

Jury: Alf Olav Grinde og Linn Marie Knarvik (Haugaland Kraft), Malin Gjerde og Esben Otterlei (Lyse), Atle-Eyasu Alemie (FN-sambandet), Karen Aanestad (SAR AS), Trygve A. Meyer (Nordic Edge)

1. plass og NM-deltaker: Godt i Glass UB, Karmsund VGS
Vinneren imponerte juryen med stort engasjement og et gjennomarbeidet produkt. Produktet er et viktig bidrag til FNs bærekraftsmål nr. 12 - Ansvarlig forbruk og produksjon, og ønsket om å redusere avfallsmengden gjorde at denne forretningsidéen vokste frem. Produktet bidrar til å redusere matsvinn ved å bruke mat som ellers ville ha blitt kastet til å lage nye produkter med lang holdbarhet og varierte bruksområder. Med et utrolig kreativt valg av råvarer, farger og designelementer er juryen overbevist om at vinneren vil revolusjonere marmelademarkedet.

2. plass: Spicer UB, Karmsund VGS

Bedriften har tatt utgangspunkt i et avfallsprodukt med få andre bruksområder. Dette avfallet er det vanskelig å lage noe fornuftig av, men gjennom utstrakt testing og utvikling har bedriften klart å lage et produkt som juryen tror markedet kommer til å ta godt imot. Det er ingen direkte konkurrenter i butikkshyllene i dag og for å finne andre som utnytter denne ressursen på en like god måte, må vi til restauranter high-end-klassen. Ved å lage 1-2-3 kakemiks av gammelt brød kan Spicer UB være en gamechanger for å redusere det enorme brødsvinnet i Norge.

3. plass: Nordic Production UB, Tryggheim VGS
Tredjepassen går til en bedrift som virkelig har forstått hva bærekraft handler om. De har tenkt bærekraft i alle ledd, og bidrar til flere av FNs bærekraftsmål. De skiller seg fra konkurrentene ved å benytte seg av materialer som ellers ville ha blitt kastet. Spesielt imponert var juryen over måten bedriften har klart å inkludere sosial bærekraft gjennom å benytte seg av arbeidskraften som finnes blant fengselsinnsatte. Vi tror hundeleker laget av gjenvunnet tau og tre kommer til glede mange bærekraftige hundeeiere rundt om i landet, og gleder oss til å se hva dere får til fremover.


Beste yrkesfaglige ungdomsbedrift

Jury: Anne Grete Edland (Rogaland fylkeskommune), Håkon Oma (Aarbakke AS), Ellen Tvergrov (Aibel AS) og Øyvind Ueland (Ofir)

1. plass og NM-deltaker: Unik UB, Bryne VGS
Unik UB har satt fokus på 10 ulike diagnoser for å forebygge mobbing fra tidlig småbarnsalder. Boka er laget for barn i alderen 2 til 8 år og gir en god og informativ forståelse om de ulike diagnosene. Unik UB har snakket med barn og ungdom som selv har en diagnose og fått informasjon om deres opplevelser. De kommuniserer engasjert og forståelig. Unik fremstår troverdig og har satt fokus på et viktig tema for barn og ungdom. Gruppen fremstår som helhetlig og tillitsvekkende med høy forståelse og engasjement av temaet.

2. plass: Hysj UB, Bryne VGS
Hysj UB tar opp et viktig tema knyttet til ungdom og ting som er kleine. Gjennom en bok tar de utgangspunkt i kleine historier omkring sex, kriminalitet og rus. De har knyttet til seg fagpersoner som gir råd og veiledning til deg som leser boken. Bedriften er levende engasjert i eget fag og imponerte juryen med sin presentasjon og svarte godt på juryens spørsmål og kommentarer.

3. plass: El gründer UB, Tryggheim VGS
El gründer UB har tatt utgangspunkt i et reelt problem i landbruket. De har ved hjelp av grundig markedsundersøkelse kommet frem til et nyttig produkt og tjeneste. De har funnet en imponerende løsning ved bruk av teknologi. Juryen var imponert over engasjementet og presentasjonen.


Beste forretningsmodell

Jury: Rudolf Hansen (Skape AS), Monica Hammervold (BI Stavanger), Solveig Gjerde Hjelle (Lnett AS), Kristoffer Bjordal (Naardic AS)

1. plass: Re-cycle UB, Hetland VGS
Bedriften har presentert et originalt og spennende nytt produkt i takt med tiden vi befinner oss i. Produktet bidrar ikke bare til en grønnere hverdag for folk flest, men er også svært skalerbart gjennom en internasjonal plan bevist i en svært god markedsanalyse om imponerte juryen. Bedriften har hatt god kontakt med lokalt næringsliv for å finne muligheter innen produksjon og distribusjon. Det er blitt gjort grundig forarbeid og det er tydelig at de ansatte brenner for sitt produkt og ønsker å se det lansert.

2. plass: Camping Solution UB, Tryggheim VGS
Camping Solution UB har, i samarbeid med lokale aktører, utviklet et produkt som juryen tror vil være av stor interesse for deres målgruppe. Bedriften har lagt ned en betydelig innsats i en prototype som nærmer seg stadiet for produksjon, og juryen vil berømme den tydelige planen for finansiering av produksjonen for produktet. De ansatte presenterte en tydelig beskrivelse av utviklingen og forbeholdene som er tatt i betraktning for å kunne lansere produktet til markedet, og juryen var ikke i tvil om at bedriften har full kontroll og tro på deres eget produkt.

3. plass: Lunsj-is UB, Tryggheim Forus VGS
Bedriften er tydelig på visjon, mål og forretningsidé. De har knyttet til seg relevante mentorer og lokal produsent. Produktutviklingen er basert på markedsundersøkelser og testing av produktet, noe som er viktig for at en slik bedrift skal kunne lykkes. Teamet framstår gode på organisering, med god kontroll på planlegging, drift og økonomistyring av bedriften. Samlet sitter man igjen med et solid inntrykk.


Beste markedsføring

Jury: Alf Reime (Konar AS), Lene Skjæveland Bø (Sparebank 1 SR-Bank), Pål Oftedal (Laerdal Medical AS), Andreas Melvær (Melvær&Co AS)

1. plass: Media Vardafjell UB, Vardafjell VGS
Vinneren har gjennomført et skummelt bra stykke arbeid. Med en solid målgruppefortsåelse i bunn har bedriften eventet å få svært gode resultater ut av sosiale medier. Videre har vinneren brukt både tradisjonelle trykte medier samt drevet at aktivt PR-arbeid. De har ikke latt seg skremme av et nei, men forstått at skal man få den omtalen man fortjener må man stå på og ikke gi seg. At de til og med har funnet opp sin egen doktor som fungerer som en historieforteller både i kommunikasjonen og i selve eventet er hårresisende effektivt. Ja, de måtte faktisk stenge billettsalget på grunn av for stor pågang.

2. plass: Re-cycle UB, Hetland VGS
Ingen andre ungdomsbedrifter har hatt en like overbevisende profilering og merkevarebygging som andreplassen i kategorien for Beste markedsføring. Denne gjengen forstår at en hver flate er en anledning for det reklamefolk kaller "living the brand". Vinneren av andreplassen har et komplekst produkt som blir gjort mer tilgjengelig og troverdig gjennom bedriftens merkevarebygging og markedsføring.

3. plass: Hysj UB, Bryne VGS
Bedriften har gjort et nøye arbeid med målgruppeinnsikt, både hva gjelder kjerneprodukter og markedsføringen. Det trekkes også frem som et pluss at bedriften har ulike typer innhold som utdrag fra produktet, presentasjon av de involverte og behind the scenes. Markedsføringen har fått juryen til å glede seg til boklansering fra Hysj UB!


Størst verdiskapingspotensial

Jury: Sigmund Prestegaard (Canrig AS), Tarald Kleppa Øvrebø (ShrimpVision AS)

1. plass: El Gründer UB, Tryggheim VGS
Selskapet har gjort en grundig sjekk av markedet. Teamet har relevant erfaring og forståelse av problemstillingen. De har designet et eget produkt som virker lovende og som vil dekke et behov for kunden. Den mulige løsningen har et stort marked, både nasjonalt og internasjonalt. Kombinasjonen av et bra team, stort marked og potensiale for tilleggsprodukter gjorde at El Gründer stakk av med seieren i denne kategorien.

2. plass: Dramé UB, Strand VGS
Veldig bra gjennomføringsevne og sterkt team. Kan vise til en debutsesong med gode tilbakemeldinger og positiv bunnlinje. Viktig tematikk, spesielt som tilskudd mot breddeidrett. Konseptet kan skaleres ut til distriktene, som da vil ta ned etableringsbarrierer for lokale aktører. Gjenbruk av teaterstykker, utforming av manus og kursing gir gode utvidelsesmuligheter for konseptet. Har i tillegg knyttet til seg gode samarbeidspartnere.

3. plass: Camping Solution UB, Tryggheim VGS
Et spennende og stilig produkt. Selskapet har gjort et grundig forarbeid og viser sterk evne innen produktutvikling. Konseptet treffer en megatrend med Norgesferier og friluftsglade nordmenn. Men ser også et globalt potensiale. Hengekøy-konseptet har flere tilleggsprodukter som også ytterligere vil kunne øke verdiskapingspotensialet.


Beste samarbeid med næringslivet

Jury: Nils-Henrik Stokke (Innovationdock AS), Sigurd Ur (NHO), May Endresen (Rogaland Fylkeskommune), Tine Osmundsen (Næringsforeningen Haugalandet)

1. plass: Koloritt UB, Tryggheim VGS
Bedriften imponerte juryen stort. Bedriften har gjort gode analyser underveis, og utvist stor forståelse for hvilken kompetanse de trenger i ulike steg av prosessen. Videre har de klart å knytte til seg relevante aktører med den aktuelle kompetansen, og bruke disse samarbeidspartnerne på en smart måte. Bedriften var tidlig i dialog med mulige kunder, og brukte deretter nettverket sitt til å optimalisere produktutviklingen, slik at produktet svarer opp kundenes utfordringer på en god måte. Hele prosessen fra idé til ferdig solgt produkt fremstår derfor grundig og gjennomarbeidet, med et supert produkt som sluttresultat. Juryen er imponert over måten bedriften har bygget seg et relevant nettverk, og hvordan de på en utmerket måte har klart å bruke dette nettverket til sin fordel gjennom hele prosessen.

2. plass: Hysj UB, Bryne VGS
Bedriften har valgt en relevant mentor, og har knyttet til seg spesialister som sikrer faglig høy kvalitet og troverdighet på produktet sitt. De har et bredt samarbeid med næringslivet, og har virkelig gått i dybden og hentet kompetanse på alle felt de trengte kompetanse. De har vist god forståelse for nettverksbygging ved å bruke eksisterende samarbeidspartnere til å komme i kontakt med nye. Sponsorer er en del av den store miksen, og bedriften har brukt disse aktivt for å kunne realisere produktet. Bedriften har hatt et bevisst forhold til hvilke aktører de ønsker å samarbeide med, og har blant annet sett etter bedrifter som har fokus på bærekraft og sosialt ansvar, noe som er svært positivt.

3. plass: Lunsj-is UB, Tryggheim Forus VGS
Lunsj-is UB har virkelig forstått hvor viktig et godt nettverk og samarbeid med næringslivet er, og selv omtaler de dette som avgjørende for bedriftens eksistens. Bedriften har valgt en svært relevant hovedmentor, og hovedsamarbeidspartner og skaffet seg et godt og bredt nettverk som samlet sett gir bedriften tilgang på nødvendig kompetanse til å kunne videreutvikle sitt produkt. Bedriften har lagt frem et gjennomarbeidet nettverkskart, som synliggjør nettverket på en flott måte.


Beste sosiale entreprenør

Jury: Anja Moen Hareim (Samfunnssentralen AS), Arvid Nesse (Sosialt Entreprenørskap Rogaland)

1. plass: Shake it UB, Karmsund VGS
Bedriften har fokus på flere bunnlinjer gjennom både å redusere drikkepress, matsvinn og gjenbruk. Dette er en nyskapende ide fordi det finnes et begrenset tilbud av gode alkoholfrie drinker på markedet. Dette er et produkt som kan selges både til ungdom og voksne i privatmarkedet direkte og gjennom butikker/ kafeer, men også til næringslivet for gode alkoholfrie alternativer til sosiale sammenkomster. Bedriften har fått gode samarbeidsavtaler med lokalt næringsliv for å minske matsvinn og for produksjon av kassene med gjenbruksmateriale. Teamet virker samkjørte og har fokus på godt arbeidsmiljø og fremdrift i bedriften. Juryen berømmer bedriften for godt gjennomarbeidet trippel bunnlinje.

2. plass: Dramè UB, Strand VGS
Bedriften har tatt tak i en sosial utfordring i et lokalmiljø og skapt en inkluderende mestringsarena for barn i en viktig utviklingsalder 4. – 5. klasse. De har fokus på kreativitet og teater, men har samtidig økonomi og bærekraft i deres forretningsmodell. Virksomheten ser også potensiale i skalering til andre kommuner.

3. plass: Kveikheim Mangesysleri UB, Tryggheim VGS
Ungdomsbedriften er en arbeidsinkluderingsbedrift som produserer kreative og brukervennlige produkter av gjenbruksmaterialer. Skapergleden inspirerer til kreativ mestring for arbeidstakerne. Flott innredet verksted med egenprodusert dekor som skaper stor trivsel og livsglede. Bedriften skiller seg ut blant tilrettelagt arbeid med fokuset deres på meningsfulle arbeidsoppgaver ut fra hvilke egenskaper de ansatte har og deres interesser. De produserer nyttige og flotte gjenstander.


Beste regnskap

Jury: Alexander Knutsen (Sparebank 1 SR-bank Forretningspartner), Christoffer Trebler (Fiken Regnskap AS)

Begrunnelsene fra juryen er oversendt direkte til bedriftene.

1. plass: Tønnå UB, Lundeneset VGS

2. plass: Koloritt UB, Tryggheim VGS

3. plass: Bagit UB, Dalane VGS


Jord-Fjord-Bord-prisen

Jury: Synnøve Brakstad (BrasserieBrakstad), Stian Nilsen (Lærlingekompaniet) og Inge André Sørensen (Equinor ASA)

Vinner: Godt i Glass UB, Karmsund VGS
De har et gjennomtenkt konsept, og et stort potensial om de spisser produktet sitt og gjør det mer trendy. Hvis de samarbeider inn mot næringslivet, har de et veldig godt potensiale!


Innovasjonsprisen

Jury: Karl Fjelde Nevland (Nordic Edge AS), Roe Tverrå (Gassco AS) og Ruben Eggebø (Haven AS)

1. plass: El Gründer UB, Tryggheim VGS
Dette agritech-selskapet tar utgangspunkt i å løse et reelt og tidkrevende problem for kundene sine. De utvikler egen teknologi som løser dette problemet på en smart måte. Samtidig bidrar det til bedre dyrevelferd og sikrere husdyrhold. Løsningen er skalerbar og kan selges både lokalt og internasjonalt. De er godt i gang med produktutviklingen og skal ut i test hos kunde om kun kort tid. Juryen ønsker El Gründer lykke til og tror dette kan legge grunnlaget for en ekte vekstbedrift.

2. plass: Spicer UB, Karmsund VGS
Dette selskapet tar utgangspunkt i å løse et betydelig matsvinn-problem. Gjennom forretningsideen sin klarer de å gjøre det som i dag er avfall om til en råvare og salgbart produkt. Mulighetene for produktet er mange og man kan både foredle og selge råvaren selv eller selge den til andre som vil foredle den videre.

3. plass: Koloritt UB, Tryggheim VGS
Denne bedriften tar utgangspunkt i å løse et velkjent problem i alle hjem. Løsningen er elegant og bidrar til å eliminere svinn og redusere bryderi for kundene. Løsningen er realiserbar og kan selges med avanse. De har imponert oss med å allerede ha solgt løsningen til to ulike kundegrupper og å ha utviklet flere versjoner og prototyper av løsningen.


Beste tjeneste

Jury: Andreas Amdal Østrem (Kongeparke AS) og Henry Iversen (Boost.ai)

Vinner: Dramè UB, Strand VGS
Bedriften har i stor grad dekket et unikt behov i kommunen med stor gjennomføringsevne. De forstår alle aspektene med å tilby en tjeneste, og viser stor grad av viktigheten med god planlegging og innhold. De har en klar tydelig målgruppe, og viser at de bruker tilbakemeldingene som blir gitt i etterkant for videreutvikling av tjenesten.


Beste reklamefilm

Jury: Haavard C. Hana (Chaperon AS), Sven-Erik Bergman (Sparebank 1 SR-bank)

1. plass: Power UB, Sola VGS
Her er det brukt fine bilder og fin musikk for å skape en stemning mange kan kjenne seg igjen i. Vi blir interessert og dratt inn i filmen. Vi merker etterhvert at filmen er alvorlig og det presenteres også fakta. Etter at vi har blitt interessert, presenteres produktet som en løsning og det er også et fint packshot og en tagline til produktet. Her er det gjort mye rett.

2. plass: Media Vardafjell UB, Vardafjell VGS
Filmen drar seeren inn i et spennende og nifst univers med overnaturlige fenomener. Dramaturgien i filmen er enkel, men effektfull. Historiefortellingen bygger en fin og relevant bro til sluttproduktet.

3. plass: Alt i Boks UB, Dalane VGS
Filmen starter med et koselig anslag og et problem mange kan kjenne seg igjen i. Produktet presenteres som en god løsning. Klipping og utsnitt sitter dessverre ikke helt til å nå høyere opp.


Beste IA-bedrift (inkluderende arbeidsliv), Nord-Rogaland

Jury: Anne Schøyen (NAV Arbeidslivssenter), Torunn Kallekodt Måleng (NAV Arbeidslivssenter)

1. plass: Lumi UB, Haugaland VGS

Bedriften har laget en god IA-handlingsplan, som de har brukt gjennom perioden med ungdomsbedrift. For å sikre høyt nærvær og en god produksjon har de jobbet systematisk med utvikling av arbeidsmiljøet. Teambuilding, trivselstiltak, å spille hverandre gode, å kjenne egne og hverandres roller. Dette har gjort at de kunnet jobbe fleksibelt og selvstendig. Å være åpne med hverandre og å knytte nære relasjoner har styrket samholdet og kommunikasjonen.

De har laget en rutine for sykefraværsoppfølging og de fører statistikk over fraværet. Målet er ingen fravær eller at ansatte kan jobbe hjemmefra. For at ansatte lett kan koble seg på produksjonsprosessen, både hjemmefra eller på jobb, har de åpne dokumenter som er lett tilgjengelige. De har også møtene på teams.

De har etablert morgenmøter og flere organiserte møter sånn at ansatte kan komme med tilbakemelding og innspill til produksjonen og driften. Å gi og ta imot konstruktiv kritikk har vært en verdi som de har jobbet med, eksempelvis å kunne komme med andre / flere forslag i ideutviklingsfasen. De har hatt fokus på å sitte overfor hverandre i møter, slik at de kan ha blikk-kontakt når de snakker sammen, i tillegg til å unngå PC-avsporing i møter.

Veien fra produktutvikling til endelig C1 godkjenning har vært lang og humpete, og til tider tæret på motivasjonen. De har måtte jobbe med praktiske og estetiske utfordringer i produksjonen. De har fått låne verksted og utstyr fra andre steder. Dette har vært nyttige erfaringer.


2. plass: Shake it UB, Karmsund VGS

Bedriten har fire ansatte og har jobbet kontinuerlig og systematisk med å utvikle både produkter og bedriftens arbeidsmiljø. Bedriften har erfart hva et godt arbeidsmiljø betyr for trivsel, nærvær og produksjon. De har jobbet aktivt med IA -handlingsplanen og justert den underveis ved behov.

Bedriften har jobbet med å bli flinkere til å lytte og konsentrere seg når andre prater. Det har vært viktig for bedriften å inkludere alle ansatte og legge til rette for at avgjørelser blir tatt sammen. Alle i bedriften har hatt ansvar for å påvirke hverandre positivt.

For å styrke nærværet gir de bonus til de som er mest tilstede, i slutten av skoleåret. De har lært at de ikke må være redde for å gjøre feil, eller for å spørre om hjelp. De respekterer hverandre gjennom å kjenne hverandres grenser for når kommentarer kan virke sårende.

Bedriften har hatt lavt fravær. De har laget en rutine for oppfølging ved sykefravær, og fører statistikk. De har fulgt opp ansatte som har vært borte, samtidig som de har omfordelt og tilrettelagt arbeid som kan gjøres hjemmefra.

Bedriften har hatt jevnlige evalueringer av arbeidsmiljøet og produksjonen. Hva har gått bra og hvordan kan de bli bedre? De har utviklet gode produkter, de har ikke gitt seg før de er fornøyde. Oppgavene har de fordelt basert på interesser og kompetanse. Men de har også hatt enighet om at oppgaver som ikke er så gøy må fordeles. Mestring av oppgavene har vært viktig.

Nå opplever de at de har god stemning i bedriften, alle opplever at de er en del av gjengen. Det å jobbe med det gode arbeidsmiljøet har gjort at folk trives og har lyst til å stille på jobb.


Beste IA-bedrift (inkluderende arbeidsliv), Sør-Rogaland

Jury: Annelise Nilsen (NAV Arbeidslivssenter), Erik Dikhnych-Thorsen (NAV Arbeidslivssenter) (SJEKK AT DISSE STEMMER)

1. plass: Re-cycle UB, Hetland VGS
Ungdomsbedriften med fire ansatte har opplevd utfordringer og motgang på veien og har jobbet hard for å få ting til å fungere.

Bedriften har utarbeidet en samarbeidsavtale for konflikthåndtering og sykefravær. De har tydelige rutiner for sykefravær og har fått erfaring i sykefraværsoppfølging. Bedriften har i sin IA- handlingsplan drøftet hvordan de kan bygge en god organisasjonskultur og har lagt opp til teambuilding i praksis.
Bedriften har tatt HMS på alvor og vist at de har praktisk forståelse for hva dette innebærer. De har konkrete tiltak for å beskytte mot inhalering av skadelige stoffer og bruk av verneutstyr.

Bedriften har bevissthet på god kommunikasjon og er opptatt av at alle skal trives og glede seg til å gå på jobb. De har nulltoleranse for trakassering og ser verdien av å ha et trygt arbeidsmiljø med plass til alle.


2. plass: Bagit UB, Dalane VGS
Ungdomsbedriften har hatt fokus på å få til et godt samarbeid og god kommunikasjon innad i bedriften. De er bevisst på hvilke faktorer som skal til for å skape et godt og inkluderende arbeidsmiljø, og har sammen sett på hva som er viktig for at de ansatte skal trives i bedriften. De ansatte har brukt tid på å bli kjent med hverandre, og fordele rollene i bedriften ut ifra den enkeltes styrker. Bedriften har vektlagt det å høre på hva andre har å si, og at det skal være rom for ulike meninger.

Bedriften hadde en flott presentasjon av hvordan de har jobbet for at IA- arbeidet skulle bli en naturlig del av arbeidshverdagen, hvor alle i bedriften var med på å legge frem arbeidet. De har også utarbeidet en handlingsplan, som gir et godt grunnlag for hvordan IA- arbeidet skal ivaretas i bedriften, og vist til hvordan denne brukes i praksis.

Ungdomsbedriften viser at de har fokus på HMS, og har bevissthet rundt ulike risikofaktorer som kan oppstå i arbeidet. Bedriften har hatt lite fravær, men har likevel jobbet godt med hva som kunne vært utfordrende dersom fraværet skulle øke på, og det skulle bli større arbeidsbelastning på de som var på jobb. De har også sett på ulike nærværsfaktorer, og hva som kan være utslagsgivende for at de ansatte i bedriften ønsker å komme på jobb og være med å bidra inn i bedriften.
Bedriften har møtt på noen konflikter, men viser til at de har løst disse på en god måte.


Beste utstilling

Beste utstilling ble gjennomført som en innsendingskonkurranse over tenkt utstillingskonsept

Jury: Anne Grethe Vassbø (FLYT Sola AS) og Kristin Kverneland (Smartbyen Stavanger)

1. plass: Godt i Glass UB, Karmsund VGS
Vinneren av beste utstilling har utviklet et konsept som har en sterk identitet og særegenhet med potensial for videre utvikling til egen merkevare. Bra matpresentasjon og produktplassering, mye sjarm, unik i sitt utrykk, gir energi og bærer preg av innovativ start-up. Utrykket er friskt og oppgaven med å ta et tradisjonelt produkt inn i et nytt miljø for å tiltrekke seg nye målgrupper er løst på en spennende måte.

2. plass: Kveikheim Mangesysleri UB, Tryggheim VGS
Bedriften har en innbydende og spennende utstilling med fin utforming, materialvalg og detaljering. Her kan man bruke mye tid med mange flotte produkter og detaljer. Flott med aktivitet med risposer. Gjennomført og bra produktplassering, savner mer informasjon om avsender og historiene bak produktene.

3. plass: Spicer UB, Karmsund VGS
Bedriften har en gjennomført og delikat utstilling med bra fargevalg og blikkfang. God utnyttelse av rommet, tydelig avsender med god kobling mot bedriftens virksomhet. Estetisk delikat, innbydende og ren. Savner en tydeligere kobling mellom bedriftens logo og utstilling.