
Kunsten å løpe først - Oslo Entreprenørskapsliga 2025
Samfunnsutfordringene står i kø, og alle vet at "noen" må gjøre "noe". Hvordan kan man få til gode samarbeid på tvers for å løse problemene, og ikke minst, hvem skal ta ansvar for at det skjer? Gjennom Frontrunner-metodikken og Oslo Entreprenørskapsliga hjelper Ungt Entreprenørskap Oslo næringslivet og akademia med å knyte skoene og få ting til å skje.

Om morgenen den 6. oktober i år hadde 250 studenter i Oslo litt høyere puls og litt svettere håndflater enn normalt. De visste nemlig at de den dagen for første gang skulle møte fem andre studenter som de skulle jobbe tett og intensivt med i de neste to ukene. Studentene kjente ikke hverandre fra tidligere, kom fra forskjellige utdanningsinstitusjoner og utdannelser, hadde ulike bakgrunner og forventninger. De neste 10 arbeidsdagene skulle de ikke bare bli kjent og finne gode måter å samarbeide på, de skulle også løse det vi kaller multikomplekse problemstillinger innenfor fagfelt som var ukjent for mange.

"Multikomplekse problemstillinger er store problemer som angår mange, men som ingen egentlig har ansvar for, og som ikke har noen fasit. Forventingen om at næringslivet tilpasser seg samfunnet lokalt, nasjonalt og globalt krever at ansatte har innsikt i disse forholdene og kommer fra arbeidslivsrelevant utdanning. Studentene bør med andre ord få erfaring med dette i løpet av studietiden for å være relevant i arbeidslivet de skal ut i. I tillegg må bedrifter og organisasjoner tørre å jobbe med disse problemstillingene. Gjennom Frontrunner og Oslo Entreprenørskapsliga bidrar næringsaktørene til at studentene får denne erfaringen, i tillegg til at de, gjennom studentene, får enorm innsikt i problemstillingen som løftes", sier Rebekka de Leon, leder i Oslo Entreprenørskapsliga.
Tre partnere leverte hvert sitt oppdrag i Oslo Entreprenørskapsliga 2025. Disse partnerne tar ansvar på vegne av sin bransje når de løfter opp problemer de påvirkes av, men ikke selv eier.

Construction City og Hovinbyen Sirkulære Oslo ga studentene følgende oppdrag:
"Hvordan kan aktørene og prosjektene i Construction City Cluster og Hovinbyen Sirkulære Oslo fungere som drivere for økt sirkularitet, systemendring og transformasjon i bygge-, anlegg- og eiendomsbransjen?"

KLP Banken ønsket å løfte helseutfordringen i Norge med følgende problemstilling:
"Hvordan kan vi hindre at folk ramler ut av arbeidslivet og eventuelt lykkes bedre med å få dem tilbake i jobb?"

Innovasjonsdistriktet Punkt Oslo serverte følgende oppdrag:
"Hvordan kan Punkt Oslo tilrettelegge for sosial innovasjon som bidrar til samfunnsforbedring for Oslo sentrum?".
De totalt 40 gruppene fikk tildelt et av de tre oppdragene og skulle fordype seg i denne de neste to ukene. Med en studentmiks av alt fra grafiske designere, fagskoleingeniører, prosjektledere og entreprenørskapsstudenter betydde det at mange skulle stupe inn i bransjer de ikke kjente fra tidligere.
"Poenget er å følge en prosess og å lære seg hvordan man nedskalerer og agerer på store problemstillinger, i tillegg til å trene på samarbeid og andre kompetanser vi vet arbeidslivet etterspør. Det kan være som evne til å løse problemer, utvikle robusthet og tilegne seg ny kunnskap. Det betyr at uavhengig av hvilken problemstilling studentene jobber med og hvilket fagfelt det hører innenfor, får de relevant kompetanse for deres fremtidige karriere - og kanskje også en øyeåpner for at det finnes flere karriereveier man kanskje ikke visste om", fortsetter Rebekka.
Gjennom Frontrunner-metodikken balanserer studentene mellom tydelige rammer og frihet under ansvar. I tillegg til å gjøre egen research møter de nøye utvalgte ressurspersoner og sparringpartnere underveis i prosessen. En miks av tydelig metodikk, eierskap til egen prosess og kyndige prosessledere fra Ungt Entreprenørskap Oslo sørger for at gruppene kommer i mål. Og målet?
"Målet er at studentene skal hente innsikt om temaet gjennom å snakke med hele bredden av verdikjeden som er involvert, og derfra nedskalere til en ny problemstilling. Den nye problemstillingen skal svares ut i form av forslag til strategier oppdragsgiver kan ta med seg videre. Hvem bør gjøre hva, hvem skal snakke med hvem, på hvilken måte bør det skje? Det er det studentene skal levere, og det er gjennom dette arbeidet de får trene på kompetansene vi vet både de og arbeidslivet trenger", forteller Rebekka.

For studentene er dette en ny og annerledes måte å jobbe på, men det er nettopp dette som gjør at læringseffekten på kort tid blir så stor.
"Vi har lært å samarbeide med folk vi ikke kjenner, under tidspress og med komplekse problemstillinger som ikke har ett riktig svar. Det føles bra å få en stemme i aktuelle næringslivstemaer, og jeg føler meg tryggere og mer voksen etter dette!"
Studentene var ikke de eneste som tok med seg læring og ny innsikt fra ligaen. Også oppdragsgiverne forteller at prosessen var givende:
«Frontrunnerprogrammet gir oss en unik mulighet til å koble bransjen med fremtidens talenter. Når studenter og næringsliv jobber sammen om reelle utfordringer, skaper vi nytenkning, samarbeid og løsninger som styrker hele verdikjeden», forteller Naomi Ichihara Røkkum,daglig leder i Construction City Cluster. De var med som oppdragsgivere for tredje år på rad, og gleder seg allerede til år nummer fire.
KLP Banken var i år med for første gang, og har en klar oppfordring til andre arbeids- og næringslivsaktører:
"Til alle dere som vurderer om din bedrift skal bli en del av Frontrunnerprogrammet i Oslo Entreprenørskapsliga – ikke nøl – just do it!"
To ukers hardt arbeid ble feiret med alle involverte på Ingensteds, hvor det også ble delt ut velfortjente utmerkelser til noen studentgrupper.
"Etterfesten er nytt i år og ble et av høydepunktene under hele ligaen. Å få debriefe og feire etter to intensive uker gjorde godt for både studenter, forelesere, oppdragsgivere og arrangør. Nå vender vi blikket mot 2026-utgaven og gleder oss til å bidra til at enda flere kan ta ansvar og løpe foran i arbeidslivet", avslutter Rebekka.
Fakta om årets gjennomføring:
- Oslo Entreprenørskapsliga er et initiativ fra Ungt Entreprenørskap, gjennomført i samarbeid med seks av de største utdanningsinstitusjonene i Oslo. I en periode på to uker jobber studentene i tverrfaglige team med en multikompleks problemstilling presentert av en sentral næringsaktør. Dette gir studentene arbeidslivsrelevant erfaring og utdannelse, samt erfaringsbasert forståelse for hvordan bærekraftsmål og innovasjonsbehov påvirker arbeidslivet og hvordan vi må jobbe i fremtiden.
- 3 næringsaktører leverer hver sin problemstilling: Construction City, KLP Banken og Punkt Oslo.
- 6 utdanningsinstitusjoner og 11 utdanningsretninger: Fagskolen Oslo, BI, Høyskolen og Fagskolen Kristiania, NMBU, Norges Idrettshøgskole. De nær 250 studentene kommer fra utdanningsretninger/emner som fagskoleingeniør i bygg, tverrfaglig praksis i helsefeltet, interaksjonsdesign, innovasjon, markedsføring, entreprenørskap eller prosjektledelse – med andre ord, et bredt felt!
Bildene i artikkelen er tatt av Ole Petter Hodnungseth og André Nesheim.




Unik mulighet for ungdomsbedrifter innen blå økonomi










