Å lære med hele seg

Sladd rev2
Elevbedriften STORE for snå

Når elevbedrift åpner for mestring og mening

Mange elever opplever skole som noe som skjer på papir og skjerm, langt unna eget liv. Samtidig vet vi hvor viktig det er at læring oppleves relevant og meningsfull. Praktisk læring gir elevene mulighet til å bruke kunnskap i virkelige sammenhenger – og nettopp her har elevbedrift et stort potensial.

På Rommen skole i Oslo er Maria, Goodness og Preeti i gang med å planlegge elevbedriften STORE for små. Målet deres er å bidra til økt lesekompetanse hos yngre elever, blant annet gjennom høytlesning. Selv om tjenesten ennå ikke er helt klar for lansering, har læringen allerede begynt. Elevene diskuterer, utforsker og tar valg: Hvordan skaper man leseglede? Hva trenger de yngste barna? Hvilken rolle kan vi selv ta? Og når er vi klare til å pilotere?

"Vi får jobbe fritt og bruke kreativiteten. Vi får bestemme mye selv - det er ikke noe feil eller riktig akkurat nå. Vi har ingen fasit, ingen grenser. Vi må bare gjøre det vi klarer", sier jentene.


Gruppearbeid rev
Gode diskusjoner i elevbedriften.

I planleggingsfasen får elevene lære med hele seg. De må samarbeide, lytte til hverandre og finne løsninger sammen. De må også reflektere over ansvar og relasjoner. Det de lærer, er ikke løsrevet fra virkeligheten – det er forberedelser til møter med ekte mennesker og ekte behov.

"Vi samarbeider på en annen måte. Vi må finne ut av hverandres egenskaper og hvem som passer best i de ulike rollene i bedriften", sier de.


Ungt Entreprenørskap og Gjensidige har et etablert samarbeid med fokus på å styrke barn og unges psykiske helse og livsmestring gjennom entreprenørskapsprogrammer i utdanningen – inkludert Elevbedrift som metode. Gjensidige støtter økonomisk og faglig slik at UE kan videreutvikle verktøy, materiell og metoder som hjelper elever med å oppleve mestring, inkludering og motivasjon gjennom entreprenørskapsarbeid. Historien om STORE for små EB er et eksempel på hvordan elevbedrift kan gjøre læring mer praktisk og relevant. Gjennom arbeidet øver elevene allerede på ferdigheter de vil ha nytte av resten av livet; å ta ansvar, å samarbeide, å møte utfordringer og å stå i prosesser som ikke har fasitsvar - en god trening i livsmestring.

Intervju rev
Elevbedriften STORE for små i samtale med Kim Østberg Larsen, rådgiver i Ungt Entreprenørskap Oslo
Kim 2
Kim Østberg Larsen
Rådgiver, ungdomstrinnet