ØkonoMIN - guide til veileder
Til veiledere i ØkonoMIN skoleåret 2024/25
Her er en guide til deg som skal være veileder i programmet ØkonoMIN fra Ungt Entreprenørskap.
ØkonoMIN gir elever opplæring i personlig økonomi. Gjennom ØkonoMIN vil elevene reflektere over betydningen av å ta bevisste økonomiske valg og hvordan valgene påvirker deres personlige økonomi og muligheten til en gang i fremtiden å kunne kjøpe sin egen bolig. Programmet skal hjelpe unge mennesker til å utvikle gode holdninger til forbruk, sparing og låneopptak.
Mål for elevene
Elevene skal:
- utforske og jobbe praktisk med sitt eget budsjett
- utforske hvordan livsstil, sparing og lån påvirker deres økonomi
- reflektere over sammenhengen mellom valg og livet de ønsker seg
- reflektere rundt deres muligheter for å kjøpe egen bolig
- reflektere over hvorfor sparing er viktig, og fordelene med BSU
- vurdere hvilke ulemper som er forbundet med forbrukslån
I klasserommet
Tips til deg som skal være veileder:
- Bruk ord, begreper og eksempler som elevene forstår.
- Forklar begreper som er nye for elevene.
- Still spørsmål underveis for å sjekke om elevene henger med.
- Still åpne spørsmål som inviterer elevene til refleksjon og dialog.
- Gi elevene mulighet til refleksjon både i plenum og i par (to og to).
- Gi elevene anerkjennelse for at de deler sine tanker og stiller spørsmål.
- Beveg deg rundt i klasserommet.
Rammebetingelser
- ØkonoMIN gjennomføres over to skoletimer
- Anbefalt gruppestørrelse 15-30 elever
- Elevene bruker sin egen PC (evt. nettbrett eller smarttelefon)
- Lærer sørger for klasseledelse
- Veileder leder elevene gjennom programmet ved hjelp av en presentasjon på skjerm
Veileder sine oppgaver:
I forkant:
- Test kalkulatoren selv
- Se gjennom den standardiserte presentasjonen som skal brukes i klasserommet, og tilhørende notater
- Tenk gjennom hvordan du kan bruke eksempler fra egen bransje, egen situasjon og erfaring slik at du kan gjøre innholdet du skal formidle, til ditt eget.
Under gjennomføring:
- Bruk presentasjonen, gjør stopp underveis og reflekterer sammen elevene rundt ulike temaer som engasjerer
I etterkant:
- Rapporter tilbake til din UE-kontaktperson hvordan det gikk, og evt verifiser aktiviteten
- Gi tilbakemelding om hvordan du opplevde ØkonoMIN (evaluering, tar ca 5 min å besvare)
Lærer sine oppgaver:
I forkant:
- Informer elevene om at dere skal gjennomføre ØkonoMIN i neste uke/dag/time og at dere får besøk av en veileder (ikke del url til kalkulatoren)
- Gi elevene hjemmelekse: alle skal gå inn på utdanning.no og finne et yrke de ønsker seg i fremtiden
- Be elevene ta med PC (evt. nettbrett eller smarttelefon) til gjennomføringen
Under gjennomføring:
- Vær til stede i klasserommet
- Be alle elevene skrive navneskilt (brett et A4 papir og skriv fornavn med tusj)
- Sørg for klasseledelse, bistå elever som trenger hjelp
- Bistå ekstern veileder
I etterkant:
- Meld inn antallet elever som deltok i ØkonoMin til din UE-kontaktperson slik at aktiviteten blir registrert
- Gi tilbakemelding om hvordan du opplevde ØkonoMIN (evaluering, tar maks 5 min å besvare)
- Eventuelt etterarbeid med elevene
Ungt Entreprenørskap sine oppgaver:
I forkant:
- Opprette kontakt mellom veileder og lærer
- Gi veileder og lærer innføring og tilgang til nødvendig materiell
I etterkant:
- Rapportere aktiviteten
- Gi tilbakemelding om hvordan du opplevde ØkonoMIN (evaluering, tar maks 5 min å besvare)
Forankring i læreplanverket
ØkonoMIN er forankret i Overordnet del av læreplanverket. Programmet er koblet til det tverrfaglige temaet “Folkehelse og livsmestring”, samt i kompetansemål i fagene Samfunnskunnskap, Matematikk og i enkelte programfag. Les også vårt dokument som beskriver forankringen av ØkonoMIN i læreplanverket