Et skoleår med Sparking UB – bli med bak kulissene

Vi har fulgt ungdomsbedriften Sparking UB og lærer Ingvild Fredrikke Borander fra Jessheim vgs. gjennom hele skoleåret 20/21. Vi har fått ta del i deres opplevelser med å ha ungdomsbedrift, både oppturer og nedturer. Bli med bak kulissene når vi nå lanserer serien «Ungdomsbedriften».


Mandag 30. august klokken 20:00 lanseres første episode i serien, og hver mandag i 5 uker fremover vil du bli servert en ny episode til samme tid. Den publiseres på Facebook, YouTube og Instagram. I serien blir du kjent med de fem hovedpersonene i Sparking UB: Hashim Warraich, Cecilie Vollaug Jensen, Emmy Lægdheim, Victor Søgaard og Agnete Inman. Alle tar faget entreprenørskap og bedriftsutvikling hvor de har programmet Ungdomsbedrift.


Trine Haugaard er programansvarlig for Ungdomsbedrift i Ungt Entreprenørskap og hun sier entusiastisk, – det har vært utrolig spennende å følge læringsprosessen til elevene i Sparking UB. De har håndtert medgang og motgang sammen, og måttet omstille seg når ting ikke har gått helt etter planen. Jeg synes filmserien gir oss et realistisk innblikk i hverdagslivet i en helvanlig ungdomsbedrift.

Ny episode hver mandag klokken 20:00

Episode 1: oppstart og ide

Episode 2: skjær i sjøen

Episode 3: nå løsner det

Episode 4: vårt produkt

Episode 5: tilbakeblikk (tilgjengelig 27. september kl. 20:00)

Serien er produsert og filmet av RedAnt.

Premierekveld

Vi hadde premierekveld med alle ungdommene i bedriften, lærer og rektor. Latteren stod i taket og ungdommene og lærer var fornøyd med resultatet.

Laerer
To spente
God og nervos stemning
Visning
Latter

Vi var ekstra spent på hva rektor ved Jessheim vgs. syntes om serien, og tilbakemeldingene fra Christian Andresen var veldig gode. Med et spøkefullt glimt gjør han en sammenligning med den populære serien Kompani Lauritzen og sier, – man setter der sammen folk med forskjellig personligheter som må løse utfordringer sammen, og det er sånn ungdomsbedrift opererer også. Da opplever man mestring og det fører til både individuelle positive opplevelser og en kollektiv mestring i gruppen, og det knytter elevene tettere sammen. Det styrker skolemiljø og styrker innlæringen av fag og ferdigheter. Ungdomsbedrift er absolutt en rollemodell for annen type undervisning også.