Til hovedinnhold

OPPSTART


BLABLABLABLALBABL ABLABLABLALBAL BLABLABLABLALBALBLABLA BLABLALBALBLABLABLABLA LBALBLABLA BLABLALBALBLABLA LABLALBALBLABLABLABLALB ALBLABL ABLABLALBALBLA BLABLAB LALBALBLABLABLA BLALBALB LABLABLAB LALBAL


UE ledelse gronn

BLI KJENT

  • med deg selv
  • med gruppen

Hva dere dere gode på?

UE boker gronn

HVERDAGSLOVER

Regler for godt samarbeid

F.eks:

  • Vær positiv
  • Lytt til andre
  • Bidra med din mening
  • Vær løsningsorientert

NOE OM SAMARBEID

BlablablablablaBlablabla blablaBlablabl ablablaBlab lablablablaB lablablab ablaBlablablablabla

UE diplom gronn

SAMARBEIDSAVTALE


SMART ER EN PROSESS!

BLABLABLABLALBABL ABLABLABLALBAL BLABLABLABLALBALBLABLA BLABLALBALBLABLABLABLA LBALBLABLA BLABLALBALBLABLA LABLALBALBLABLABLABLALB ALBLABL ABLABLALBALBLA BLABLAB LALBALBLABLABLA BLALBALB LABLABLAB LALBAL

Ikoner hele SMART prosessen 2

UE elev 1pers lupe behov gronn

BEHOV OG PROBLEM

Når dere skal jobbe med ideer er det viktig at disse enten løser et problem eller dekker et behov.

  • et problem = en uløst oppgave
  • et behov = å ha bruk for noe /trenge noe

DISKUTÉR

Snakk sammen i gruppen og kom med eksempler på problemer og behov.

UE sosiale forhold gronn

MÅLGRUPPE

Når dere skal finne behov og problemer, er det viktig å tenke HVEM som opplever problemet eller har behovet.
- Dette kalles en målgruppe.

Spør dere selv:

  • Hvordan føles det for målgruppen å ha dette problemet?
  • Hvorfor trenger målgruppen en løsning?
  • Er målgruppen stor nok til at det vil være nyttig å lage en løsning?
UE elev 1pers lupe gronn

LET ETTER PROBLEMER

Hva slag utfordringer, problemer eller irritasjoner opplever du i hverdagen din, eller ser du ved temaet dere har fått eller? (irritasjonskart?)

OPPGAVE
Dere skal hver for dere finne 3 - 6 problemer og fylle inn i Problemskjemaet/PEN-skjemaet.

UE HR gronn

DEL PROBLEMENE MED HVERANDRE

  1. Alle velger ut 2 av sine problemer og presenterer for gruppen
  2. Skriv inn alle problemene i Beslutningsskjemaet
  3. Hver av dere stemmer på de 3 problemene dere ønsker å jobbe videre med og som gir dere energi!
  4. De 3 problemene med flest stemmer, tar dere med videre i prosessen

FRA PROBLEM TIL SPØRSMÅL

For å gjøre det enklere å tenke ideer på et problem , kan det være lurt å endre problemene om til et “Hvordan kan vi”-spørsmål. F.eks.: Problem: Det er vanskelig å få barna til å vaske hender. Formulering: Hvordan kan vi gjøre det gøy og spennende å vaske hendene?