Ofte stilte spørsmål

40281696163 7f7ee32917 o

Det oppstår ofte mange spørsmål knyttet opp mot fylkesmesterskapet, og her har vi prøvd å svare på de som ofte kommer. Har du et spørsmål? Send det gjerne inn til oss på viken@ue.no.


Hvorfor blir årets fylkesmesterskap gjennomført digitalt?

Covid-situasjonen skaper vanskeligheter også for avvikling av årets FMUB, og det er vi veldig lei oss for. Vi skulle veldig gjerne samlet alle ungdomsbedriftene i Viken til Norges største entreprenørskapsmesterskap på Nova Spektrum, men vi ser oss nødt til å gjennomføre årets mesterskap digitalt.

Vi har nå vært nødt til å ta en avgjørelse på hvordan mesterskapet gjennomføres med tanke på planleggingen. Hadde vi nå planlagt for et fysisk mesterskap så er det fortsatt betydelig risiko for at det må avlyses/endres til digitalt. Fysisk FM forutsetter at vi kan ha mer enn 1000 personer samlet. FMUB innebærer normalt booking av lokaler, utstillinger, strøm, sceneteknikk, stab, dommere fra hele regionen som er tilreisende og mye mer. Normalt er dette et arbeid som starter i september, men hvor mye har blitt satt på hold i år.

Men vi skal gjøre vårt beste for at dere får en god opplevelse i år, vi gjør det beste ut av situasjonen!


Hvordan gjennomføres intervjuene?

Intervjuene gjennomføres via Zoom, og linkene sendes ut i god tid i forveien. Juryene gjennomfører digital intervjuer med alle påmeldte kandidater, med noen unntak. I kategoriene Beste reklamefilm, Beste forretningsmodell/-plan, Beste kundeopplevelse på nett, Beste utstilling, Beste salgsteam og Beste presentasjon gjennomføres det ingen intervjuer.


Hva vinner man?

I noen av konkurransene vinner man NM-deltakelse som inkluderer kost, losji og deltakeravgift. I andre konkurranser vinner man pengepremier. Hvilke konkurranser som gir hva kommer det mer informasjon om.


Hva skjer dersom vi ikke har sendt inn bidrag innen tidsfristen?

Da blir både dere og vi lei oss! En frist er en frist og man blir da avmeldt i den aktuelle kategorien.


Hvem er juryen i konkurransene?

Juryen består av representanter fra arbeids- og næringslivet, studenter og tidligere UB-elever. Ungt Entreprenørskap har håndplukket folk til å være dommere på bakgrunn av kompetanse og forståelse for den kategorien de dømmer. Det er dyktige og hyggelige folk som vil møte dere i intervjuene.


Hjelp, vi har lastet opp feil bidrag!

Sånt skjer! Enten om dere har lastet opp feil bidrag, har oppdatert bidraget deres eller ønsker å endre på ting. Da må dere sende inn skjemaet på nytt, inkludert alle bidragene og infoen dere må skrive inn. Derfor anbefaler vi dere å vente med å laste opp bidragene til dere er helt klare og sikre på at alt er riktig. Få gjerne en lærer til å se over først. Et tips: læreren deres har oversikt over hva dere har lastet opp og ikke! Så snakk med de om dere mistenker at det har skjedd noe feil.


Må alle i bedriften delta på det digitale intervjuet?

Nei! Vi har full forståelse for at det ikke alltid passer like godt med intervjuer hvis dere har andre fag. Det gjør ingenting om ikke hele bedriften har mulighet til å delta på intervjuet med juryen. Hvis dere får til å være minst to stk så er dette det beste, men det gjør heller ingenting om det kun er én som har mulighet.