Energiproduserende campingplass vant førsteplass

vinnerbilde

Oseberg kulturhus, 28. november: Foran et publikum på 800 mennesker og jury stakk Smart Camping fra Træleborg skole av med førsteplassen i Superfinalen for Gunnar Knudsens Grønne Innovatører. Deres løsningsforslag om en energiproduserende campingplass som ved hjelp av solceller på campingvognene og energiplater på lekeplassen, imponerte en samstemt jury.

«Voksent» oppdrag

I løpet av de siste månedene har drøye 700 syvendeklassinger i Tønsberg, Horten, Holmestrand og Færder jobbet hardt med sine løsninger på hvordan bruke hverdagsenergi på en bedre måte. Elevene har fått i oppdrag av Skagerak Energi om å komme opp med nye løsninger eller produkter der de enten reduserer energiforbruket, forflytter bruken av energi, bruker energien flere ganger og/eller produserer og lagrer energi.
Med andre ord; et skikkelig «voksent» oppdrag der de unge har fått trent kreativitetsmuskelen parallelt med intellektuell nysgjerrighet for energi som tema. De unge har i tillegg opplevd at temaet er hyperaktuelt da strømsparing har blitt et hverdagstema.

-Dette hadde vi absolutt ikke forventet. Vi vant ikke noen andre priser og når andreplassen ble annonsert, og det ikke var oss, var vi helt overbevist at vi ikke kom til å vinne, utbrøt en overlykkelig Nadia Othman. Sammen med Kristoffer Syvertsen Kjærås, Sabah Mohamed Bahaa Salkiny, Julian Sølyst-Lund og Thea Dara kunne de fortelle at de hadde jobbet veldig hardt for å finne en god idé og løsningsforslag.

"Vi har jobbet med mange idéer, og var den gruppa i klassen som kom senest i gang, allikevel vant vi, det er nesten ikke til å tro"
Julian Sølyst-Lund
1 plass GN pres

På spørsmål om hva de trodde var det som gjorde at de vant, dro gruppen frem deres presentasjon fra scenen. Nå skal de sammen med klassen avgjøre hva de skal bruke de kr 2000,- til. – kanskje kino eller noe annet, i hvert fall noe skikkelig gøy med klassen, avsluttet Thea Dara med.

Næringslivet stiller opp

Totalt 14 skoler har deltatt på prosjektet SMART – Gunnar Knudsens Grønne Innovatører. Prosjektperioden har variert fra fem dager på noen skoler til opp mot to uker andre steder.
En gruppe fra hver skole presenterte sin løsning på scenen i Oseberg kultur foran et publikum på nesten 800 mennesker og en jury. Elevene møtte et jurypanel bestående av blant annet av ordfører i Tønsberg kommune, Anne Rygh Pedersen, Linn Johnsen fra Skagerak Energi, Rikke Thronstad fra Horten kommune og Cathrine Gjølstad og Ragnhild Evensen, begge programledere fra lærerutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge.

Skjermbilde 2022 11 28 kl 17 26 56

Imponert jury

-Denne gjengen løser oppdraget ved lokalt å produsere energi ved hjelp av flere teknologier. Gjennom å benytte solceller på campingvognene og energiplater på lekeplassen produseres strøm gjennom blant annet løping og lek, uttalte juryen fra scenen i deres begrunnelse. Juryen syntes at idéen var kreativ og med stort potensiale for utbredelse både i regionen og landet ellers. Til slutt la juryen vekt på at presentasjonen var veldig god og ble forsterket visuelt med både film og modell. Mer om juryens begrunnelse her.

Praktiske og virkelighetsnære skolehverdager

Gjennom prosjektperioden har syvendeklassingene jobbet i team med kreativitet og idéutvikling, innhentet informasjon og jobbet med kritisk tenking. De har trent ferdigheter og arbeidet med metoder som ikke er en del av den vanlige skolehverdagen deres. Alle skolene har hatt skolefinaler med jury fra lokalt arbeids- og næringsliv som har kåret en finalist som da har gått videre til Superfinalen.


-I turbulente tider ser man ofte stor grad av kreativitet og skaperglede, det har vi sett blant elevene dette skoleåret, sier en svært fornøyd Ann-Iren Haugen, daglig leder i Ungt Entreprenørskap Vestfold og Telemark.
-studier viser at eksponering mot innovasjon i løpet av barndommen har en klar effekt på tilbøyeligheten til å bli innovatør. Det å få et ekte, «voksent» oppdrag fra næringslivet er realistisk læring. De praktiserer det de lærer, og elevene skaper verdier gjennom å prøve og feile. De må selv finne løsninger på problemene og utfordringene de møter underveis, forsetter Haugen.

-Jo mer elevene får bestemme selv, desto mer lærer de, og de utvikler samtidig kompetanse arbeidslivet etterspør. Snakk om Kinderegg, - avslutter Haugen med.

Skjermbilde 2022 11 28 kl 17 14 38
3 plass
1 plass beste modell
2 plass beste modell
3 plass beste modell
1 plassreklamefilm
2 plass reklamefilm
3 plass reklamefilm
Takklaereresmart
Dans2
Dans1
Victeknikk

Resultatservice

2. plass: Bikeship fra Eik skole

3.plass: Dusj med timer fra Lillås skole

Fullstendig resultatliste inkl juryens begrunnelse finner dere her

Photo 2021 08 12 13 37 59
Ann-Iren Haugen
Daglig leder
Photo 2021 08 12 13 38 02
Cathrine Kvitberg
Rådgiver for barneskole, Vestfold og Telemark