SMARTinger på Ranheim skole!

6.trinn på Ranheim skole viste seg frem fra sin beste side da vi i UET kom på besøk for å se hvilke løsninger de hadde jobbet seg frem til i arbeidet med hverdagsproblemer basert på elevenes egne erfaringer.

Vi møtte ei engasjert lærergruppe som gledet seg skikkelig til å vise oss hva elevene hadde utviklet. De kunne fortelle at det hadde vært litt frem og tilbake med tilstedeværelse i gruppene på grunn av kovid, og noen hadde fått bare 2 dager fra idefase til ferdig prototyp. Med tanke på de fantastiske løsningene vi fikk presentert, må det tyde på en ting, samarbeid og inkludering! I aller høyeste grad. Her måtte elevene snu på hæla fra dag til dag.

De hadde invitert fadderklassen sin som fikk presentert bærekraftsmålene på en så enkel måte at selv «urolige» 2.klassinger sto med store øyne, stille og hørte på, og vi i UET lærte faktisk nye ting om bærekraftsmål fra en gutt som virkelig hadde gått i dybden på gruppas valgte mål.

Det var stor variasjon i løsninger som kunne tyde på at her hadde vi en kreativ gjeng foran oss. Vi så helt klart et stort behov for metoder å våkne på og fikk testet en prototype hvor man må opp av senga og stille seg på et felt i rommet for at alarmen skal stoppe. Genialt!



"Det er så tydelig at oppgaver med fasit ikke alltid er løsningen for elever!"

Vi fikk også se et eksempel på en skikkelig vinn-vinn situasjon hvor barn kunne plukke plast som ble lagt i en motor som igjen gjorde om plasten til energi, og vipps så fikk elevene spilletid og var klar for gaming. Genialt for klimaet, og genialt for kidza. En dusj med resirkulert vann fra avfallsvann i huset, renses med kullfilter, og har en skjerm med sensor som bestemmer dusjetid. Som nevnt hadde elevene basert seg på egne erfaringer, og flere elever hadde opplevd situasjoner hvor det ikke føltes trygt på skoleveien. De hadde derfor livreddende løsninger som Trygg trafikk gjerne må komme å se på og en prototyp som viste stor innsats og betydning for gruppa.

Underveis i SMART prosessen lærer elevene at flere gode ideer kan bli satt sammen til 1. Den ene gruppa uttrykte nettopp dette da de viste oss sin refleksspray monitor som også renset lufta i rommet. Reflekser er ofte lagd av plast, denne var flytende, uten mikroplast og kunne trygt vaskes av.

Lærerne lovte å ta vare på alle prototyper som inspirasjon til kommende trinn, og avsluttet det hele med å si «Det er så tydelig at oppgaver med fasit ikke alltid er løsningen for elever!»

Bilder fra prototypene

Bilde30
Bilde28
Bilde26
Bilde25
Bilde21
Bilde19
Bilde17
Bilde14
Bilde12
Bilde7
Bilde6
Bilde5
Bilde2
Bilde1
Bilde35