Til hovedinnhold

Studentbedrift

Markedsplanlegging og kundesegment

Under utviklingen av en forretningsmodell er det viktig å vite hvem som er målgruppen for produktet eller tjenesten deres, og deretter finne en løsning på kundens problem.

Ulike kundesegment har ulike behov. Ved å beskrive og finne ut av verdiene forskjellige kundegrupper har, er det lettere å kunne skape verdi for det gitte kundesegmentet.

Andre ressurser

Gode beskrivelser av bedriftens verdiløfte, produkt egenskaper, konkurransesituasjon, salgs modell, prismodell, merkevarebygging og studentbedriftens første kunder finner dere på Ser-vi-etter sine sider.

Har dere allerede definert kunden, har Altinn mange maler og ressurser dere kan bruke blant annet i markedsføring.

Flere av de nettbaserte gratiskursene til Innovasjon Norge er relevante for studentbedriftens markedsarbeid. De består av temabaserte moduler med video- og veiledningsressurser. Benytt gjerne følgende kurs i deres markedsarbeid:

Merkevarebygging og strategisk posisjon

LEAN markedsutvikling
Deres utgangspunkt for eksport

Overlevelse i krisetider
Snu (omstilling)


Også Digital Norway har utarbeidet digitale veivisere med relevante tema. Se gjerne nærmere på følgende moduler:

Introkurs til digital markedsføring og Effektiv digital markedsføring
Guide til Google Analytics