Rogaland hentet tre priser under NM for Ungdomsbedrifter!

Safecharge UB
Garsdagens UB
Sexucation UB

Torsdag 29. april ble Norges beste Ungdomsbedrifter kåret, dette ble gjort under en direktesendt festsending fra Norges Varemesse på Lillestrøm.

Rekordmange unge entreprenører deltok under årets digitale norgesmesterskap. Over 900 elever fra 170 ungdomsbedrifter har konkurrert i 14 ulike konkurranser. Rogaland hadde 12 bedrifter med og samtlige har vært gjennom intervjuer med jury.

Hele 90 jurymedlemmer fra arbeids- og næringsliv har vært med på å vurdere bidragene som ungdommene har sendt inn.

"Det at alle deltakerne har blitt intervjuet av representanter fra arbeids- og næringsliv betyr mye for motivasjonen til ungdomsbedriftene. De har fått vise fram ideen sin og fått verdifulle tilbakemeldinger som de kan ta med seg videre. Uansett om de ender på toppen av pallen eller ikke, så har de gjort seg nyttige erfaringer som de får bruk for når de senere skal inn i arbeidslivet."
Maria Aasbø, daglig leder Ungt Entreprenørskap Rogaland

Her er resultatene og juryens begrunnelse:

Jord-fjord-bord prisen:

2. plass til Gårsdagens UB fra Karmsund videregående skole, Haugesund

"Gårsdagens UB tar tak i et stort problem i dagens samfunn, nemlig matsvinn. Juryen mener denne ideen har et enormt potensiale. De har laget ulike produkter av varer som ellers ville blitt kastet, på en spennende og nyskapende måte. De får et stort pluss for sin satsning på HMS og for å treffe på flere av FNs bærekraftsmål."

Beste HR-bedrift i samarbeid med ManpowerGroup:

2. plass til Safe Charge UB fra Dalane videregående skole, Egersund

"Bedriften viser en meget stor forståelse for HR området og hvordan HR arbeidet påvirker bedriftens utvikling og lønnsomhet. De viser at de er endringsorientert og har en forståelse for hvilke tiltak som må til for å lykkes med kontinuerlig utvikling og endring."

Beste sosiale entreprenør

3. plass til Sexucation UB fra Bryne videregående skole, Bryne

Sexucation UB har funnet en modig løsning på en relevant utfordring for ungdom. Løsningen vil bidra til økt kunnskap og den vil skape stort engasjement omkring tabubelagte tema. Ungdomsbedriften viser faglig dybde og en brukersentrisk tilnærming som gjør at produktet får en ekstra dybde. Ved å selv være en del av målgruppen vil bedriften ha en reell kunnskap om hva ungdom mangler av informasjon og dermed stille sterkere i markedet og svare bedre på samfunnsproblemet.


Om det er en ting Norge trenger fremover er det unge mennesker med godt trente entreprenørskapsmuskler. Skal vi greie å bevare velferdssamfunnet i fremtiden, så må vi trene unge på å se muligheter og gjør noe med dem. Vi trenger unge som tør å satse, enten de vil satse på sin egen bedrift eller de vil utfordre det etablerte som arbeidstagere. Gjennom å etablere en ungdomsbedrift i videregående skole får de testet ut gründerlivet i trygge omgivelser, noe som gir større sannsynlighet for at de en gang i fremtiden selv blir jobbskapere.

"Det siste året har vært krevende for alle, men kanskje aller mest for de unge. Derfor er vi utrolig imponert over at over 11.000 elever i videregående skole, sammen med sine lærere, har valgt å etablere Ungdomsbedrift dette skoleåret. De har kjørt kreative prosesser, valgt forretningskonsept, bygd nettverk, utviklet produkter – og solgt disse i det åpne markedet, til tross for restriksjoner både på aktivitet og fysiske møteplasser. De unge ser muligheter og gjør noe med dem, og det er nettopp slik kompetanse vi trenger i Norge i fremtiden."
Grete Ingeborg Nykkelmo, administrerende direktør Ungt Entreprenørskap Norge