Internasjonalt samarbeid mellom ungdomsbedrifter

Rogaland · 21 april 2016

11. april 2016 satte 18 elever og to lærere fra Dalane vgs seg på flyet til Barcelona, for å utveksle erfaringer med spanske ungdomsbedrifter.

Her er deres rapport fra turen:

Kl 15.30 ble vi møtt på hotellet av lærer ved Bell-Lloc del Pla Joan Talo og elever fra samarbeidsbedriftene SOS Elder, Maillot, Itrax og Lejax. De tok oss med på ”bli kjent” tur til sentrum, først spiste vi lunsj på Koing før det bar på sightseeing i Girona by. Våre samarbeidspartnere var kunnskapsrike, snakkesalige og utrolig koselige. Samtalen gikk lett på turen mellom de og oss.

Vi kan nevne at SOS elder uka før hadde vunnet Regionmesterskapet i Barcelona og skulle til det nasjonale mesterskapet i Madrid i slutten av april.

Girona er en fantastisk fin by, vi gikk langs muren som omringer gamlebyen, ble vist jødekvarteret og katedralen som vi forøvrig skulle besøke på tirsdag. Vi gikk ca 12 kilometer den dagen.  Kl 20.00 var vi ferdige i byen, helt kaputt etter en lang og innholdsrik dag.

Dag to tirsdag 12.4 startet med frokost kl 0730. Kl 0830 ble vi hentet på hotellet av Joan Talo. Vi tok buss til skolen, Bell-Lloc del Pla. Dette er en privat katolsk skole for gutter. Prisen per måned per elev er 500 euro, og de kan gå der fra de er 3 år gamle til de er ferdig med Bachelor. Mandag på turen gikk vi forbi universitetet og fikk en orientering om det. Der var katolske prester på skolen og skolen samarbeidet tett med den katolske katedralen som vi fikk en omvisning på senere på dagen. Alle elevene gikk med uniform på skolen, bortsett fra de som gikk på Bachelor.

Vi ble tatt i mot i et auditorie og ønsket velkommen av rektor på skolen, før vi satte i gang med presentasjoner og workshop.

Dalane vgs i spania

Først presenterte Smart Maillot, Sos Elder, Itrax, Lejax og Sequ . Deretter brukte vi ”the six thinking hats” for å gi tilbakemelding til disse bedriftene. Etter dette hadde vi en pause med noe lett å spise og drikke. Så snudde vi om, der vi presenterte YET, Smart Gadgets, Self Care og Nøkkelkolbe og fikk deretter tilbakemelding etter tur fra våre samarbeidsbedrifter. Dette var veldig nyttig og lærerikt.

Dalane vgs i spania2

Etter det faglige var ferdig, fikk vi omvisning på skolen før vi fikk servert middag. Vi fikk to retter Paella samt oksekjøtt med frityrstekt squash.

Etter endt program på skolen var vi i offisiell mottakelse på rådhuset i bystyre salen. Det var Sra. Maria Isabel Vazquez som er 1. DP Major og har ansvaret for citizenship, education og sport i kommunen. Vi ble behørig fotografert under hele seansen og følte oss litt som VIP besøkende. Rektor fra Bell-Lloc og andre representanter fra skole var også tilstede. Vi ble meget godt tatt i mot, de satte pris på besøket og var stolte av sin by og dens historie. Hun snakket også om viktigheten av internasjonalt samarbeid og bygging av nettverk. Hun ønsket oss velkommen tilbake både i forretningsøyemed og på ferie.

Figuren på rådhuset betydde at en kan mene det man vil men ikke si alt man mener. Bite seg i tungen. Vi ser også oss, sammen med rektor, Joan Talo, lærere og ordføreren.

Etter mottakelsen på rådhuset, hadde elevene oss med på omvising i Girona Cathedral.

Katedralen ligger i det jødiske kvarteret, og det er her Game of Thrones, sesong 6 ble spilt inn. Sesongen blir vist fra 25.05.2016. Skolen og katedralen har et samarbeid, der elevene er guider.

Dagen ble avsluttet i Girona med mat og fritid på kvelden. Oppholdet i Girona ga tommel opp.

Onsdag 13.4 skulle noen av ungdomsbedriftene fra Bell-Lloc del Pla av sted på oppdrag. Vi brukte derfor dagen til å forflytte oss til Barcelona. Vi reise med buss fra flyplassen til Girona på mandagen. Men nå tok vi Taxi til togstasjonen og tog til storbyen. Vi var framme i Barcelona på Hostellet ca kl.14. Noen brukte ettermiddagen til å handle, noen til se seg omkring og noen var en tur på stranden. Kl 20 samlet vi oss og Spank kulturopplevelse, nemlig tapas middag.

Torsdag 14.4 reise vi fra Hostellet kl 0900, for omvisning på Camp Nou kl 10.00. FC Barcelona er vel en av Barcelonas største bedrifter som omsetter for 5 millioner euro i året. Vi lærte der at bedriften er mye mer enn fotball. Og vi forstår at billettene til kampene er dyre da 92 % av de 100 000 setene er sesongkort, 1000 er reservert til bortelaget. Da blir det konkurranse om de siste 9000, som gjør at prisene presses i været. Et problem er jo da også svartebørshandel med plassene som medlemmene og sesongkort innehaverne eier. Vi hadde en fantastisk flink guide, som også kunne fortelle at der i gjennomsnitt var 10 000 besøkende på stadion per dag.

Dalaneelever i spania

Etter besøket på Camp Nou, var noen på sightseeing, andre på stranden. Kl 1800 møttes vi hos en annen stor bedrift, eller rettere sagt en kirke. Sagrada Familia, bruker alle inntektene fra besøkende til å gjøre kirka ferdig. Påbegynt i 1882, et byggverk som har tatt generasjoner å fullføre. Visjonen hadde den berømte arkitekten Gaudi. Mange ulike arkitekter og kunstnere har jobbet og jobber med å fullføre kirken. Sagrada Familia er også en stor turistattraksjon, med mange tilsatte. Turismen står sterkt i Barcelona.

Etter endt besøk i Sagrada Familia dro vi ut av byen til et kjøpesenter Diagonal Mar, her ble det så vidt tid til litt shopping etter spising.

Vi har hatt et høyt tempo, og gått ca 6 mil i løpet av disse dagene. Fredag 15.4 var programmet for denne turen over. Alle er enige om at vi har hatt en meget flott og lærerik tur.

Her er noen sitater fra deltakerne:

Turen var veldig kjekk om lærerik og det var veldig kjekt å diskutere bedrift og entreprenørskap på engelsk, siden globalisering blir mer og mer aktuelt!

Flott tur med lærerike opplevelser, som f.eks besøk av den spanske skole, besøke La Segrada Familia og det spanske sykehuset.

Kjempe tur, med mange gode opplevelser og læring

En kjempekjekke tur med mye bra faglig stoff, gøy å se kossen en UB fungere i Spania

Lærerik tur med mange spennende opplevelser i tillegg te å få se kossen en spanske bedrift opererer kontra okke

Fin å lærerik tur som ga innblikk i kossen hverdag ein spanjol leve i å koss kultur dei he. Ikkje minst koss ein skule/UB foregår

Kult å se kor drøyt mye penga turistattraksjona drar inn

Inspirerende salgssamtaler av selgere på stranda

Innholdsrikt å erfare kulturforskjeller på nært hold. Det å få ett innblikk i skolegangen i Spania var en opplevelse vi sent vil glemme! Ikke minst må det nevnes at fikk ett eksklusivt innblikk rundt uenighetene mellom den spanske stat og Catalonia.
Ellers erfarte vi hvor ekstremt avhengige landet er av turisme, og dette kom svært synlig til verks ved besøk av to av de største attraksjonene Barcelona hadde å by på, henholdsvis Segrada Familia og Camp nou!
Kan konkludere med at turen var en suksess, og at samtlige reisende vil huske reisen lenge!

Vi takker Ungt Entreprenørskap for reisestøtten!!

Egersund 19.4.2016

YET UB – Julia Tengesdal, Eirin Mong, Eirik Skåra, Tomas Midbrød

Smart Gadgets UB – Jesper Skogly, Espen Kjørmo, Steffen Salvesen, Markus Hetland

Self Care UB – Karine Nevland, Yvonne Nevland, Hanne Skjæveland, Marius Grimsrud, Sindre Boge Thu

Nøkkelkolbe Ub – Ida Waage, Lisa Sandsmark, Hannah Urdal, Petter Håland, Håkon Hovland