Premiedryss til Ungdomsbedriftene fra Møre og Romsdal.

Møre og Romsdal · 9 mai 2016

Premiedryss til Ungdomsbedriftene fra Møre og Romsdal.

Det ble to prestisjetunge priser tilSea Level UB fra Romsdal vgs på NM for Ungdomsbedrifter i Lillestrøm. Sea Level UB sin forretningside: Fender og fortøyninsløsning for båter som løser utfordring i forbindelse med tidevann.

Totalt ble det fire 1.plasser, en 2. plass og tre 3. plasser til Møre og Romsdal.

 

1. plass Beste Markedsføring: Generasjon prestasjon UB, Ålesund vgs 1. plass Beste reklamefilm: Engage UB, Spjelkavik vgs 1. plass Beste Innovative produkt: Sea Level UB, Romsdal vgs 1. plass Størst verdiskapingspotensial (Ferdprisen): Sea Level UB, Romsdal vgs

2. plass Beste nettsted: Flexi Box UB, Spjelkavik vgs 3. plass Beste nettsted: Style Benefits UB, Akademiet vgs, Ålesund 3. plass Beste Forretningsplan Brød-rett-hjem UB, Stranda vgs

3. plass Beste Gastronomibedrift Brød-rett-hjem UB, Stranda cgs

Nedenfor finner du info, juryens kriterier og begrunnelser.

Shells innovasjonspris

I denne konkurransen blir innovative produkter (varer og tjenester) belønnet. Det kan være produktet i seg selv eller hvordan produktet fremstår. Juryen vil gjøre en helhetsvurdering på bakgrunn av følgende kriterier:

Innovasjonsgrad/nyskapende konsept.

Sammenheng funksjonalitet og design.

Hvordan har bedriften samarbeidet med relevante aktører i prosessen fra idé til design?

Er produktet egnet for kommersialisering?

Juryens begrunnelse: Shells innovasjonspris - prisutdeler: Lillian Aasheim, kommunikasjonssjef i Norske Shell

Vinneren av førsteplassen har turt å tenke stort! De har utviklet et nyskapende produkt som kan bidra til et bedre og tryggere marint miljø. De har hatt en god tilnærming til funksjonalitet og endt opp med et tiltalende design. Bedriften har knyttet til seg høyst relevante markedsaktører, både produsenter og mulige kunder. Med litt finansiell starthjelp ser vi et godt potensiale for kommersialisering.

Ferds Verdiskapningspris

Juryen vil legge vekt på en helhetsvurdering av ungdomsbedriften, med høy fokus på forretningsmodellen - og planen. I tillegg til forretningsplanen vil juryen besøke aktuelle kandidater på stand og gjennomføre et intervju. Juryen vil legge vekt på følgene kriterier:

Er betalingsvillighet for produktet eller tjenesten sannsynliggjort?

Er det sannsynlighet for vekst i det aktuelle markedet, og har bedriften en ambisiøs og realistisk plan for sin vekst – også utover ett skoleår?

Er produktet/tjenesten og bedriften skalerbar, dvs. stiger inntektene relativt sett raskere enn de faste kostnadene ved økt volum?

Er mulige partnere i verdikjeden som leverandører og distributører identifisert og kriterier for å velge dem etablert?

Er risikoaspektene identifisert og håndterbare, og forsvarer potensialet for avkastning på egenkapitalen risikonivået? Viser ledelsen nødvendig handlekraft og pågangsmot?

Juryens begrunnelse:

Ferdprisen for størst verdiskapingspotensial

Første plass går til en bedrift som har utviklet et nyskapende produkt med et betydelig globalt markedspotensial. De har evnet å finne en praktisk løsning på et reelt behov, og har designet og utviklet en spennende prototype. Juryen ser ulike utfordringer knyttet til videre testing og produksjon, men med fortsatt god utvikling og solide partnere kan dette bli en bedrift som når ut i verden med sitt produkt basert på unik norsk maritim kompetanse

Elles så gjorde Møre og Romsdal det veldig bra i andre konkurranser på NM. Nedenfor er en oversikt over prisene Ungdomsbedriftene tok med hjem fra NM.

Beste reklamefilm

1. plass: Engage UB, Spjelkavik vgs, Møre og Romsdal Juryens begrunnelse:

Gjennom enkle grep klarer vinneren å formidle et viktig budskap på en svært sterk

måte. Ved å kombinere dokumentarisk klipp med menneskelige historier klarer man å skape en tank

evekkende film. Filmens styrke er at den ikke blir påtrengende I sitt budskap, men lar ekte mennesker

tale for seg selv. Dette er fullt på høyde med profesjonelt nivå og juryen er imponert.

Beste markedsføring

1. plass: Generasjon Prestasjon UB, Ålesund vgs, Møre og Romsdal Juyens begrunnelse: Denne bedriften har klart å treffe en nerve hos folket. Kanskje er spesielt all den redaksjonelle omtalen bedriften har lykkes i å få, et bevis på nettopp det. Et spekter i alt fra en gjennomarbeidet kronikk, en reklamefilm som kan sies å ha gått "viralt" (110.000), en holdningskampanje, til en opplysende artikkel i DN. Bredden i den redaksjonelle tilnærmingen og forståelsen for hvordan å utøve god historiefortelling imponerer juryen. Bedriften har også vist stå-på-vilje ved å ringe 200 skoler ved oppstart for direkte kontakt og etablering. Slikt får man innsikt og forretningsforståelse av.

Vismas pris for beste kundeopplevelse på nett

2. plass: Flexi Box UB, Spjelkavik vgs, Møre og Romsdal Juryens begrunnelse:

Kandidaten har en stilren og informativ nettside, med veldig gode bilder og forklarende tekst. Bildene

viser produktet på en utrolig flott måte. Det er enkelt å bestille og siden fungerer bra på mobil og de

er gode i sosiale medier. En proff side som konkurrerer med etablerte interiørbutikker.

3. plass: Style Benefits UB, Akademiet vgs Ålesund, Møre og Romsdal

Juryens begrunnelse:

Kandidaten klarer på en enkel og god måte å presentere hva de selger. Produktene er presentert på

en god måte, lett å forstå og med en komplett nettbutikk-løsning. Siden har rene og klare farger som treffer målgruppen godt.

Nordeaprisen for beste forretningsplan

3. plass: Brød-rett-hjem UB, Stranda vgs, Møre og Romsdal Juryens begrunnelse: Tredjeplassen går til en bedrift som har utviklet et kvalitetsprodukt i et økende marked uten store

investeringskostnader. På kort tid har bedriften etablert en produksjonslinje og kommersialisert

konseptet med diversifiserte salgskanaler. Forretningsplanen er alt i alt god, grundig og ryddig, med

alle de viktigste økonomiske elementene på plass. Det som trekker planen noe ned er at det mangler

litt på markedsføring og markedsplan, i tillegg til en drøfting rundt utfordringer og kostnader ved

distribusjon. Bedriften går inn i et tøft marked, med mye konkurranse, men juryen mener at de ved å

fokusere på en bestemt del av markedet – nemlig å tilby glutenfrie, ferske brød på døra, vil ha stort

potensiale, dersom de løser utfordringene med distribusjon.

Gastronomiprisen

3. plass: Brød-rett-hjem UB, Stranda vgs, Møre og Romsdal

Bilder kan også lastes ned her:

NM-albumet på Flickr.

Ungt Entreprenørskap Møre og Romsdal sine deltakere på NM for Ungdomsbedrifter