Hvorfor entreprenørskap i skolen? Hvorfor bruke tid på Innovation Camp?
Buskerud · 16 mai 2018

Ungt Entreprenørskap Buskerud arrangerer årlig idékonkurransen Innovation Camp for elever på 9. trinn i fylket. Invitasjon og mer informasjon finner du her. Men hvorfor skal skolen velge å bruke tid på Innovation Camp?
Informasjonen på denne siden kan også lastes ned i dokumentform her:
I læreplanene for grunnskole og videregående opplæring omtales entreprenørskap som et virkemiddel til å fornye opplæringen og gjøre barn og unge rustet til å møte en verden i rask endring. Å bygge opp elevers entreprenørskapskompetanse bør følge en progresjon gjennom hele utdanningsløpet.
Ungt Entreprenørskap legger til rette for samarbeid mellom skole og arbeids- og næringsliv. Det gir læring mening, det bygger bro mellom teori og praksis, og det bidrar til å øke kreativiteten i undervisningen.
Kunnskapsløftet og læreplanverket
I høst kom « Overordel del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen» erstatter tidligere generell del av læreplanen. Her er «Skaperglede, engasjement og utforskertrang» ett av seks verdigrunnlag:
- Skolen skal la elevene utfolde skaperglede, engasjement og utforskertrang, og la dem få erfaring med å se muligheter og omsette ideer til handling.
- Kreative og skapende evner bidrar til å berike samfunnet. Samarbeid inspirerer til nytenkning og entreprenørskap, slik at nye ideer kan omsettes til handling. Elever som lærer om og gjennom skapende virksomhet, utvikler evnen til å uttrykke seg på ulike måter, og til å løse problemer og stille nye spørsmål.
Læringsplakatens 11 punkter er førende for hvordan skolen skal organisere læring slik at elevene når kompetansemålene i hvert enkelt fag. Flere av disse punktene er relevante når elevene jobber med Ungt Entreprenørskaps programmer:
- Gi alle elever like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid med andre
- Stimulere elevenes lærelyst, utholdenhet og nysgjerrighet
- Stimulere elevene til å utvikle egne læringsstrategier og evne til kritisk tenkning
- Stimulere elevene i deres personlige utvikling og identitet, i det å utvikle etisk, sosial og kulturell kompetanse og evne til demokratiforståelse og demokratisk deltagelse
- Legge til rette for elevmedvirkning og for at eleven kan foreta bevisste verdivalg og valg av utdanning og framtidig arbeid
- Fremme tilpasset opplæring og varierte arbeidsmetoder
- Legge til rette for at lokalsamfunnet blir involvert i opplæring på en meningsfylt måte.
Forankring i de enkelte fag
Entreprenørskap er forankret i Kunnskapsløftet i læreplanene i mange fag. Dette er noen av kompetansemålene som kan dekkes gjennom Innovation Camp og Elevbedrift:
FAG | Kompetansemål etter 10.trinn - som kan dekkes gjennom arbeid med Innovation Camp |
Norsk |
Muntlige tekster:
Skriftlige tekster
Sammensatte tekster |
Samfunnsfag |
Samfunnskunnskap • leggje ein plan for å starte og drive ei bedrift ut frå ei undersøking av grunnlaget for ei slik bedrift |
Utdanningsvalg |
Utprøving av utdanningsprogram • planlegge, gjennomføre og dokumentere aktiviteter og arbeidsoppgaver knyttet til kompetansemål fra valgte utdanningsprogram i videregående opplæring |
Naturfag |
Forskerspiren
Teknologi og design |
Mat og Helse |
Mat og forbruk • utvikle, produsere, gje produktinformasjon og reklamere for eit produkt |
Kunst og håndverk |
Visuell kommunikasjon
Design |
Valgfag |
Hovedområder fra noen av valgfagene • Sal og scene: Hovedområdet "skape" omfatter prosessen fra ulike ideer til produksjon. • Design og redesign: skal legge til rette for at elevene får utvikle kreativitet, skaperglede og mestring |
Arbeidslivsfag |
Tjenester og produkter
Yrkesetikk og arbeidsmiljø |
Entreprenørskap som metode
Stortingsmelding 22 om ungdomstrinnet legger vekt på en mer praktisk skolehverdag og anbefaler entreprenørskap som metode: ”Entreprenørskap er en av flere metoder som kan benyttes i opplæringen for å bygge opp under læring av fag og grunnleggende ferdigheter og sosial kompetanse. Entreprenørskap kan synliggjøre hvilke muligheter som finnes lokalt, ved å knytte arbeidsmarked, næringsliv og skolen tettere sammen. Entreprenørskap i opplæringen kan gi økt motivasjon ved at det legges opp til mer varierte arbeidsformer og mer praktisk arbeid med fagene. Flere rapporter og tilbakemeldinger kan tyde på at slik opplæring også kan øke læringsutbyttet hos den enkelte”.
- Entreprenørskap i utdanningen fremmer trivsel og skaper motivasjon og selvtillit
- Sannsynligheten for at elever som deltar i ungdoms- og studentbedrift, etablerer egen bedrift, er minst dobbelt så stor som ellers i befolkningen
- Entreprenørskap i utdanningen bidrar til kjennskap om behov og muligheter i eget nærmiljø og styrker dermed tilhørigheten til hjemstedet