Drømmebiten UB gir deg en smak av byen din!

Møre og Romsdal · 18 feb 2016

Drømmebiten UB gir deg en smak av byen din!

Drømmebiten har vært heldige. NRK fattet interesse, og sendte en reportasje i ei landsdekkende nyhetssending. Noe som førte til flere bestillinger og telefoner fra kunder rundt om i landet. «Vi må nesten holde igjen litt. Vi har jo avtale om å selge under Operafestukene i festiviteten, og kan ikke stå der uten sjokolade», sier Sebastian Sporsheim Rakvåg.

Kirka_sjoko

Byvåpen

«Vi kjente ikke hverandre særlig godt fra før, og det var derfor ikke alltid like lett å bli enig når avgjørelser skulle gjøres», erkjenner elevene fra Drømmebiten UB. «Tror lærerne også var litt frustrerte når de så at det ikke gikk så knirkefritt som de håpet», sier daglig leder Kristina H. Ledal med et smil.

Vendepunktet kom, forteller elevene , i høst når bedriften deltok på IA – kurs i regi av Ungt Entreprenørskap, NAV og Arbeidstilsynet. Da ble vi endelig enige om konkrete tiltak som skulle forbedre arbeidsmiljøet, vi ble bevisste og stod etter dette mer sammen om  hvordan vi skulle jobbe sammen mot målet vårt. For det manglet ikke på ambisjoner. Dette var bedriften som skulle lage et høykvalitetsprodukt med lokal profil, sjokoladen skulle komme fra Belgia, det var de ikke i tvil om! Etter hvert som de undersøkte, vurderte ulike produsenter, så de at dette ikke bare var enkelt, - dessuten var det dyrt! Å produsere sjokoladeformer med Kristiansundsmotiv i Norge ble uaktuelt.

«Oppsummert har vi lært veldig mye i løpet av prosessen med å lage ei bedrift», sier Christian Hoel Rambjør som er markedsjef.  Han nevner i fleng; - «starte bedrift og registrere, forholde oss til levrandører, kontakt med mattilsynet og formelle krav, yte service og takle språkvansker» . Læringskurven har vært enorm, og suksessen har heldigvis fulgt denne kurven.

Drømmebiten har vært heldige. NRK fattet interesse, og sendte en reportasje i ei landsdekkende nyhetssending. Noe som førte til flere bestillinger og telefoner fra kunder rundt om i landet. «Vi må nesten holde igjen litt. Vi har jo avtale om å selge under Operafestukene i festiviteten, og kan ikke stå der uten sjokolade», sier Sebastian Sporsheim Rakvåg.

«Service kan være en utfordring hvis kunden ikke er hyggelig, men vi må bare holde masken, stå på og gi et godt inntrykk uansett», sier Lisbet Bach Sørensen. Og det har de tydeligvis lykkes med, for folket vil ha en søt trøst i nedgangstider. Responsen har vært svært god, og salget tar av.

I likhet med kollegaene i Flybook UB, skal også Drømmebiten UB reise til Latvia i April på ei internasjonal messe for Ungdomsbedrifter, og konkurrere mot hundre andre. Her har de planer om å imponere med en egen Riga-versjon av sjokoladen. Nye ideer dukker opp på veien, og drive bedrift er definitivt ikke et statisk arbeid om en vil nå langt. Her må en gripe mulighetene rundt seg!

«Gjennom faget Entreprenørskap og arbeidet med Ungdomsbedrift får vi en praktisk tilnærming til teori, og vi anbefaler andre elever til  å velge dette faget.  - Men skal du lykkes, må du jobbe hardt, sier den sjokoladeglade gjengen.