Nasjonal Innovasjonscamp 2016

UE Norge · 08.februar - 10.februar 2016

NIC2016

Nasjonal Innovasjonscamp arrangeres i samarbeid med Enova i Trondheim 8. - 10. februar 2016.
Her vil det syde av kreativitet, skaperglede og ikke minst konkurransementalitet!

Nominasjon til Nasjonal Innovasjonscamp skjer gjennom deltakelse på Energi for framtiden Innovasjonscamp i fylket.

Energi for framtiden Innovasjonscamp arrangeres i de fleste fylkene høsten 2015. Enova er oppdragsgiver på de fylkesvise campene, og på Nasjonal Innovasajonscamp.

Se film fra den nasjonale finalen forrige skoleår.

Denne siden vil bli oppdatert og justert frem mot, og under arrangementet.

#energiforframtiden

Mandag 8. februar

Sted:  Clarion Hotel & Congress Trondheim

15.00 – 17.30          Innsjekk og registrering på hotellene
18.00                      Bli-kjent arrangement og middag
   

 

Tirsdag 9. februar

Sted: NTNU og Charlottenlund videregående skole

Hotellfrokost 07:00 - 08:00

08:30 Avgang fra hotellet til NTNU
09:00 - 12:00 Innhold NTNU
  Faglige foredrag
   
  Offentliggjøring av oppdraget v/Enova SF
12:00 Transport fra NTNU til Charlottenlund vgs.
   
12:30 Lunsj på Charlottenlund videregående skole
13:00 - 21:00 Gruppearbeid mm. Middag og kvelds på skolen
   

Arbeidet fortsetter i sene nattetimer. Overnatting på skolen i gymsal.

Lærere/skoleledere gjennomfører eget kurs med Enova SF ca  kl 12:00 - 15:30.

Onsdag 10. februar

Sted: Charlottenlund videregående skole

06:00                    Vekking
07:00 Frist innlevering av løsningsforslag
07:30 Frokost
08:30 Rydding
09:00 Frist innlevering av presentasjonsmateriell
09:00 – 11:00 Presentasjoner av løsninger for jury
11:00                      Lunsj
12:00    Finale
13:00                     Premieutdeling v/ Enova SF
14:00                                              Buss fra Charlottenlund vgs til Værnes og til Trondheim sentrum

Programmet kan bli endret.

Ankomst og registrering

Deltagerne ankommer Trondheim mandag 8. februar via buss, bil, tog eller fly. Lærere og elever sørger selv for transport til Clarion Hotel Congress Trondheim som ligger i gangavstand til Trondheim sentrum. Flybussen stopper like utenfor hotellet. 

Innovasjonscampen starter med registrering av lag (elever/lærere) i resepsjonen på hotellet mellom kl. 15.00 – 17.30 mandag. Alle møter i resepsjonen innen 17:50 for å starte "Bli-kjent aktiviteter" og middag. Deltagelse er obligatorisk for elever, lærere og UE-ansatte.

Overnatting
Elever overnatter første natt på Clarion Hotel & Congress Trondheim. Ungt Entreprenørskap har laget liste over hvilke elever som skal bo på rom sammen på hotellet. Elever blir plassert på 2- eller 3-mannsrom. De aller fleste deler rom med elever fra samme skole, og samme kjønn. Noen få må dele rom med andre av samme kjønn, men fra annen skole. Liste fås ved registreringen. 

Andre natt er på Charlottenlund videregående skole (i sovesal). Ungt Entreprenørskap sørger for nattevakter. Det er garderober og dusjer tilknyttet sovesalen som elevene kan benytte.  

Overnatting på skolen er en del av innovasjonscampen og en forutsetning for å delta. Om noen av helt spesielle grunner ikke har mulighet til dette må dette søkes til prosjektleder ved påmelding, eller senest 18. januar.

Lærere/UE-ansatte overnatter på Clarion Hotel & Congress Trondheim begge nettene.

Adresser

Clarion Hotel & Congress Trondheim
Brattørkaia 1
7010 Trondheim

73 92 55 00

HUSK å ta med
Hver enkelt elev må ta med seg:

  • Egen sovepose og liggeunderlag
  • Toalettmappe
  • Håndkle
  • Lommepenger
  • Evt. medisiner

Laget må ta med seg:

  • Minimum 1 PC/MAC med strømadapter 

Elevene har selv ansvar for eget utstyr og verdisaker. Under arrangementet anbefaler vi at elevene tar med seg verdisaker når de forflytter seg fra ett rom til et annet. Soveposer/tøy kan ligge i sovesalen.

Aktiviteter: Mer info om aktiviteter kommer nærmere arrangementet om deltagerne trenger å forberede seg eller ta med noe spesielt til disse. 

Bading i Pirbadet

Alle deltagere har gratis adgang til PIR badet mandag. Dersom dere ankommer Trondheim så tidlig at dere rekker bading og registrering før oppmøte 17:50 er det bare å ta med badetøy. Pirbadet ligger vegg i vegg med hotellet og er Norges største badeanlegg.

HMS og tilsyn
Ungt Entreprenørskap vil ha tilsyn med elevene under hele arrangementet. Vi har utarbeidet rutiner for HMS som alle ansatte på arrangementet kjenner godt. Vi har kontaktinformasjon til alle lærere.
  

Måltider
Alle måltider som står oppført i programmet er dekket. Eventuelle kostnader til frukt, kjeks, brus, sjokolade etc. må dekkes av hver enkelt deltager.
I påmeldingsskjemaet har UE fylke fylt inn opplysninger om evt. allergier/sykdommer. Vi har tatt hensyn til allergier/sykdommer ved bestilling av mat. Allergivennlig mat er tilgjengelig for de som på forhånd har meldt inn dette.
  

Internett
Internett er tilgjengelig både på hotellet og Charlottenlund videregående skole.
  

Presse
Arrangementet kan være av interesse for media. Vi åpner døren for media og vil la dem slippe til for å intervjue arrangør, deltakere, dommere, veiledere, og for å ta bilder. Dersom enkeltdeltakere ikke ønsker å bli intervjuet/tatt bilde av, må beskjed gis til Ungt Entreprenørskap.
  

Butikker
Hotellet ligger i nærheten av Trondheim sentrum.
Charlottenlund videregående skole ligger ca. 6 km øst for Trondheim sentrum i landlige omgivelser med store friområder. Det er ingen butikker i umiddelbar nærhet. Det er mulig å handle i kantina på skolen på dagtid, og på tirsdag ettermiddag/kveld er det mulig å handle i skolens kiosk som driftes av en ungdomsbedrift.
  

Rydding
Det er viktig at elevene til en hver tid tar ansvar for at området der de oppholder seg i er rent og ryddig. Før elevene reiser, må elevene rydde og alle personlige eiendeler tas med.
  

Hjemreise
Arrangementet er ferdig rett etter prisutdelingen (ca. kl. 13.45) onsdag 10. februar. Vi har bestilt busser som kjører deltakerne direkte til Værnes eller til Trondheim sentrum.
  

Kontaktpersoner i Ungt Entreprenørskap
Helge Gjørven,  helge.gjorven@ue.no, tlf: 906 42 126 - Prosjektleder
Kjell Vidar Jørgensen,  kjell.vidar.jorgensen@ue.no, tlf: 918 49 535
Wenche Wærner (Pressekontakt),  wenche@ue.no, tlf 934 37 800

Innleveringsfrist onsdag morgen kl 07:00:

Last opp løsningsforslaget og eventuell presentasjon her: http://bit.ly/1V1HNNu

Gi dokumentene forståelige navn (gruppenummer og eventuelt konseptnavn)

(Frist for innlevering av presentasjonen er kl 09:00)

Oppdraget og ressursdokumenter ligger til høyre til nedlasting

Her er oversikten over veiledere på Nasjonal Innovasjonscamp 2016!

Veilederne er tilgjengelige tirsdag 9. februar kl. 1530-1900.

  • Navn, Arbeidssted, Kompetanse
  • Gøran Vollan, EV Power, Ladeinfrastruktur
  • Kjell-Inge Stellander, Trondheim kommune, Ladeinfrastruktur (Green Highway)
  • Eivind Okstad, SINTEF, Ladeinfrastruktur
  • Trond Foss, SINTEF, Betalingssystemer for lading og Intelligente Transportsystemer
  • Asbjørn Johnsen, Statens vegvesen, Ladeinfrastruktur og elbilteknologi
  • Gard Hopsdal Hansen, CenSES, Fornybar energi og energieffektivitet
  • Joakim Nesshaug, Witro Bil, Elbil, Nissan leaf
  • John Strand, Wtro Bil, Elbil, Nissan leaf
  • Kenneth Hoksvold, Møller Bil Trondheim, Elbilteknologi, E-golf
  • Caspar Vere, Møller Bil Trondheim, Elbil, E-golf
  • Ståle Langolf, Trøndelag elbilforening, Rammevilkår for elbil og ladeinfrastruktur
  • Per Magnar Skånøy,  Trøndelag elbilforening, Rammevilkår for elbil og ladeinfrastruktur
  • Eirik Aartun, Powel, Innovasjon og forretningsutvikling
  • Vidar Andreassen, Innovasjon Norge, Etablering, kommersialisering av energi- og miljøteknologi
  • Cristina Santos, SIVA, Etablering, kommersialisering, innovasjon
  • Viggo Iversen, Proneo, Forretningsutvikling, prosjektledelse, klynger, nettverk
  • Anders Linga, Proneo, Finansiering, prosjektledelse, økonomi

29 grupper konkurrerer på Nasjonal Innovasjonscamp 2016.

Semifinale

Gruppene presenterer sine løsningsforslag for juryen onsdag 10. februar i tidsrommet kl. 09.00 – 11.00. Sted/møterom blir annonsert.

Hver gruppe har 6 minutter med juryen:

  • 3 minutter til presentasjon
  • 3 minutter til spørsmål

Gruppa kan benytte PC/Mac under sin presentasjon. PC/Mac må medbringes av gruppa til presentasjonen. Det blir ikke anledning til å koble PC/Mac til projector.

Gruppene presenterer sine løsningsforslag for tre parallelle juryer.

Finale

Finalen foregår onsdag 10. februar kl 12.00-13.00 i auditoriet.

Seks grupper går videre til finalen. Finalistene blir blir ropt opp en og en. Hver av de seks gruppene presenterer sin løsning på scenen i auditoriet. Hver gruppe har 3 min til presentasjonen. Det er ingen mulighet til å stille spørsmål i finalen.

Ni ansatte i Enova SF utgjør juryen.

Juruen består av:

  • Mie Abelgaard
  • Einar-Johan Hansen
  • Merete Knain
  • Raquel Jorge
  • Petter R. Øyn
  • Christina Hedin
  • Katrine Fagerli
  • Arnt-Gunnar Lium
  • Silje Kristine Skogrand