Vinner av matprosjektet 2015

Finnmark · 26 mars 2015

Vinner av matprosjektet 2015

Småkokkan UB, Vardø vgs. Foto: Småkokkan UB

Småkokkan UB fra Vardø vgs. stakk av med Eni-prisen på Fylkesmessa for Ungdomsbedrifter, og ble dermed total vinner av matprosjektet 2014/2015.

Matprosjektet, som er todelt, begynte allerede høsten 2014 der 34 elever fra Kirkenes, Alta og Vardø vgs. møtte på Vardø videregående skole til Matuka 2014. I løpet av tre dager skulle disse 7 ungdomsbedriftene innen matfag, gjennom kreative prosesser utvikle forrett, hovedrett og dessert rettet mot et internasjonalt marked, òg med utgangspunkt i lokale råvarer. Årets lokale råvarer var kongekrabbe, ost, reinsdyr, rabarbra og multer. Matuka ble deretter avsluttet med kokkekamp i teltet på torget under Kongekrabberabbefestivalen i Vadsø fredag 3. oktober. Her presenterte elevene sine retter for juryen som i år besto av Solveig Isaksen, Neil Lupton og Alexander Hågensen, og de disket opp med smaksprøver til publikum.

 

Samarbeidsparer og bidragsytere Matuka 2014:

Logo

 

Etter Matuka i høst har elever og lærere hatt en mellomarbeidsfase der de har videreutviklet en av rettene, eller deler av menyen, til et salgbart produkt som skulle presenteres for jury under Fylkesmessa for Ungdomsbedrifter i februar 2015. Småkokkan UB fra Vardø vgs. trakk det lengste strået med sin innovative og eksklusive Multechutney. Som total vinner av årets matprosjekt - "Finnmarks mat for fremtiden" får de delta på studietur til Italia, Milano 21. -24. april 2015.

 

Småkokkan UB matprosjektet

Sammen med prisutdeler/jurymedlem Asbjørn Sandøy. Foto: UE Finnmark

 

Småkokkan UB, produkt

En vanlig og en chili...  Foto: Småkokkan UB

 

I korte trekk går matprosjektet ut på å sette fokus på innovasjon og kreativitet ved bruk av lokale råvarer, samt å styrke rekrutteringen til matfagslinjer og matfagsbransjen. I tillegg er det et mål å øke antallet Ungdomsbedrifter innen matfag på videregående skole i Finnmark. Finnmark vil fremover trenge matfagsutøvere som kjenner de lokale- og unike råvarene vi har tilgang på, og som er klar over viktigheten av innovasjon og kreativitet innen bransjen. Vi ønsker å forberede ungdommene våre på trender, ønsker og behov til det stadig mer matbevisste og kresne publikumet de kommer til å møte i fremtiden. I tillegg er det et poeng at våre framtidige kokker sprer "det gode ryktet" om våre lokale råvarer. Vi har flere år på rad erfart at nesten halvparten av elevene som går vg2 matfag, fremdeles aldri har smakt kongekrabbe – og dette er de som skal ut i våre restauranter og kjøkken. Kunnskap er et virkemiddel, og gjennom prosjektet ønsker vi å bidra til å gi disse elevene kompetanse på dette området.