Karianne skal med gutta til Milano

Finnmark · 4 mars 2016

Karianne skal med gutta til Milano

Karianne Hågensen Simensen fra Ungdomsbedriften Umami UB, Alta vgs. får dra på studietur til Milano sammen med gutta i Foodmore UB fra Kirkenes vgs.

«Ååå – tusen takk» sa hun da vi ga henne wild-cardet om Milanoturen. Vi møtte henne mens hun var ute og spiste middag sammen med foreldrene. De feiret Kariannes 18-årsdag og at hun hadde tatt lappen denne dagen. Dagen ble dermed toppet med studietur til Milano, rene kinderegget :)  Karianne selv sier hun ble overrasket og glad – dette blir spennende og jeg gleder meg til turen.

4

Karianne får altså være med til Milano uke 18, 2. mai når vi drar på studietur til Milano og til UE Finnmarks samarbeidsskole Carlo Porta.

Dette er et nytt element i matprosjektet «Finnmarksmat i fremtiden» for skoleåret 2015/2016, og et element som ingen har visst om. Karianne vinner wild-cardet for å ha utmerket seg gjennom UB-året, fra matuka i oktober 2015, jobben i Ungdomsbedriften, i veiledning underveis, og på Fylkesmessa for UB i Alta i februar 2016. Karianne er daglig leder i ungdomsbedriften Umami UB fra Alta videregående skole.

Dette var fortjent mener læreren til Karianne, Hans Ole Sandring. Han sier bl.a. følgende om eleven sin: Karianne er arbeidsom og faglig interessert. Hun er nysgjerrig på kunnskap og et talent innen bransjen. Dette var gøy!

Foodmore UB, Kirkenes vgs.

Foodmore UB

Matuka dag 1

Fellesbilde Matuka 2015 i Vardø

 

Om prosjektet «Finnmarksmat i fremtiden»

I korte trekk går matprosjektet ut på å sette fokus på innovasjon og kreativitet ved bruk av lokale råvarer, samt å styrke rekrutteringen til matfagslinjer og matfagsbransjen. I tillegg er det et mål å øke antallet Ungdomsbedrifter innen matfag på videregående skole i Finnmark. Finnmark vil fremover trenge matfagsutøvere som kjenner de lokale- og unike råvarene vi har tilgang på, og som er klar over viktigheten av innovasjon og kreativitet innen bransjen. Vi ønsker å forberede ungdommene våre på trender, ønsker og behov til det stadig mer matbevisste og kresne publikumet de kommer til å møte i fremtiden. I tillegg er det et poeng at våre framtidige kokker sprer "det gode ryktet" om våre lokale råvarer, det er dette som skal ut i våre restauranter og kjøkken. Kunnskap er et virkemiddel, og gjennom prosjektet ønsker vi å bidra til å gi disse elevene kompetanse på dette området.

Høsten 2015 på oppstarten av prosjektet, Matuka, hadde vi besøk av ledelsen og elever fra vår samarbeidsskole i Milano, Carlo Porta. Nå drar altså vi på gjenvisitt til Italia i mai.