Ofte stilte spørsmål

Det oppstår ofte mange spørsmål knyttet opp mot fylkesmesterskapet, og her har vi prøvd å svare på de som ofte kommer. Har du et spørsmål? Send det gjerne til Prosjektleder på mail ildri@ue.no

Følg oss også på Instagram, der vil vi legge ut gode tips og råd: @uearktis.

🏆 Hva vinner man?

I noen av konkurransene vinner man NM-deltakelse som inkluderer kost, losji og deltakeravgift. I andre konkurranser vinner man pengepremier.

Hvem kan kvalifisere seg til NM og få NM-billett?

  • 1. plass Beste Ungdomsbedrift (én fra Troms og én fra Finnmark)
  • 1. plass Innovasjonsprisen
  • 1. plass Beste Yrkesfaglige Bedrift
  • I tillegg har vi ett evt. Wildcard som kan deles ut under eller i etterkant av FM

💡 Nytt konsept - hva er det?

Siden Ungt Entreprenørskap Arktis opplever større pågang i antall ungdomsbedrifter som melder seg på i fylkesmesterskapet for ungdomsbedrifter, må vi legge tilrette for at flere kan delta. For å sikre at alle får plass, har vi gjort om konseptet under dag 2 på Jekta Storsenter. Konseptet innebærer at alle ungdomsbedriftene blir delt inn i tre grupper - Blå, Rosa og Orange. Disse gruppene vil rullere mellom tre stasjoner, der hver stasjon varer i 1,5 time (90 minutter).

Disse stasjonene er:

  • 1. etasje - Stand/utstilling
  • 2. etasje - Intervju med jury
  • 3. etasje - Konkurranse ELLER Presentasjon på scene
    (Det er kun påmeldte i konkurransen "Beste Ungdomsbedrift" som skal presentere fra scene.)

Alle ungdomsbedriftene vil få ved innsjekk/registrering beskjed hvilken gruppe de blir inndelt i og deretter en kjøreplan for når de eks. skal stå på stand/utstilling, samt gjennomføre sine intervjuer i de kategoriene de er påmeldt i. Merk: De som ikke er meldt opp i kategorien "Beste ungdomsbedrift" kan delta som publikum i 3. etasje og/eller gjennomføre flere kreative og morsomme elevaktiviteter.

🙋‍♀️ 🙋‍♂️ Hvilken gruppe tilhører vi?

Her er oversikten over gruppe blå, gruppe oransje og gruppe rosa.

🧑🏼‍🤝‍🧑🏼 Hva hvis vi er mer enn 5 personer i ungdomsbedriften?

UE dekker kostander for overnatting, reise og programfestede måltider for inntil fem personer i bedriften og én lærer. Dersom det er flere enn fem personer i bedriften må skolene selv dekke kostnadene. Kontakt oss direkte for spørsmål.

⏰ Hva skjer dersom vi ikke har sendt inn materiell innen tidsfristen?

Da blir både dere og vi lei oss! En frist er en frist og vi ønsker at alle forholder seg til denne. Fristen for opplasting av dokumentasjon er 25. februar.

🤖 Kunstig Intelligens

Vi har fått spørsmål om bruk av kunstig intelligens i ungdomsbedrift. Dersom ungdomsbedrifter har benyttet kunstig intelligens (AI) som verktøy i UB-arbeidet og i utforming av produktet og tilhørende materiell (tekst, video, lyd, 3D, design, koding etc.) skal dette være gjort på en åpen, ansvarlig og etisk måte. Gjennom intervjuene vil juryen få innsikt i elevenes kunnskap om og forståelse for arbeidet de har nedlagt og hvordan de evt har bruk AI hensiktsmessig i prosessen. Ungdomsbedriften skal informere juryen dersom AI er brukt, og være forberedt til å svare på spørsmål om vurderinger de har gjort i den forbindelse.

🤍 Inkludering og respekt

Respekt og mangfold er grunnleggende verdier som styrker fellesskapet. Ungt Entreprenørskap ønsker en inkluderende og respektfull atmosfære for alle deltakere på våre arrangementer. Vi tolererer ikke noen form for hets eller diskriminering på bakgrunn av kjønn, etnisitet, kultur eller religion. Vi forventer at alle deltakere behandler hverandre med respekt. Enhver uønsket adferd som bryter med disse prinsippene, og strider mot våre retningslinjer, vil bli tatt svært alvorlig.

Dersom det oppstår tilfeller av diskriminering, rasisme eller annen upassende adferd, vil Ungt Entreprenørskap ta nødvendige skritt for å håndtere situasjonen. Dette kan inkludere umiddelbar hjemsending for egen regning, varsel til skolen og utestengelse fra Ungt Entreprenørskaps framtidige arrangementer. Vi oppfordrer alle deltakere til å rapportere eventuelle tilfeller av uønsket adferd til arrangørene, slik at vi raskt kan ta affære og opprettholde et trygt og inkluderende miljø for alle.

👨‍💼 👩‍💼 Hvem er juryen i konkurransene?

Juryen består av representanter fra arbeids- og næringslivet i regionen vår. Ungt Entreprenørskap har håndplukket folk til å være jury på bakgrunn av kompetanse og forståelse for den kategorien de bedømmer. Det er dyktige og hyggelige folk som vil møte dere i intervjuene.

📄 Hjelp, vi har lastet opp feil materiell!

Sånt skjer! Enten om dere har lastet opp feil bidrag, har oppdatert bidraget deres eller ønsker å endre på ting: Ta kontakt med oss! Dersom det er små endringer kan vi legge inn oppdatert materiell. Hvis det er mange ting som skal endres, kan dere sende inn innleveringsskjemaet på nytt (inkludert alt materiell og infoen dere må skrive inn). Derfor anbefaler vi dere å vente med å laste opp bidragene til dere er helt klare og sikre på at alt er riktig - men likevel i god tid før innleveringsfristen. Få gjerne en lærer til å se over først.

🎤 Skal vi presentere fra en scene?

Neida - slapp av! I de aller fleste konkurransene vil dere møte de ulike juryene når dere besøker disse i juryloungene i 2. etasje. Det er kun i kategorien "Beste ungdomsbedrift" at ungdomsbedriften skal pitche live på scenen foran jury, publikum og andre. Dette vil foregå i tredje etasje på Jekta Storsenter.

Portrettbilder Ildri 24
Ildri Jørgensen
Prosjektleder, fagansvarlig høyere utdanning
Portrettbilder Maria 24
Maria Gudmundsen
Prosjektleder, VGS-ansvarlig Troms
Portrettbilder Trine 24
Trine Hogseth
Rådgiver, VGS-ansvarlig Finnmark