
The Spot EB kåret til Beste Elevbedrift fra Stav ungdomsskole i Akershus.
De gikk hjem med fire 1.plasser og en 3.plass, et solid stykke arbeid.

Fra innovativ idé til forretnings idè, The Spot EB
En prosess basert på tilpasning, selv om vår første idè om UngiRomerike.no var en sterk og gjennomtenkt idé, trengte vi startkapital for å utvikle plattformen. Derfor bestemte vi oss for å starte The Spot som en måte å finansiere prosjektet på. Men etter kort tid så vi hvor stor suksess The Spot hadde – vi var utsolgt hver eneste salgsdag, bygde en sterk merkevare og fikk en stabil inntekt.
Gjennom denne prosessen lærte vi viktigheten av å tilpasse seg markedet. Vi startet med en digital forretningsidé, men justerte retningen da vi oppdaget en enda større umiddelbar etterspørsel for et bedre lunsj alternativ på skolen.
Vi tilbyr en smaksopplevelse som skiller seg ut fra det tradisjonelle lunsj tilbudet på skolen. Våre burgere og fries er mer enn bare mat – det er en opplevelse. Vi kombinerer ferske ingredienser, smakfulle oppskrifter og en innbydende presentasjon, noe som gir kundene en kvalitets opplevelse de ikke finner andre steder i nærområdet.
Vårt konsept handler ikke bare om å tilby en rask lunsj, men også om å gi kundene en ekte street food-opplevelse.
Dekker The Spot EB behov i markedet
Konseptet er basert på ekte behov på Stav ungdomsskole, The Spot EB, har dekket behovet for et bedre lunsj alternativ for elever og ansatte, og har blitt et sosialt samlingspunkt med sterk økonomisk vekst. Vi har vært strategiske og aktive i vår markedsføring, særlig på TikTok, Instagram og YouTube. Vår digitale tilstedeværelse har vært en stor suksess med 350 følgere, 50 000+ visninger og 6 000 profil besøk på TikTok.
Engasjement gjennom en vennskapelig "krangel" med Eco Candy EB, som har skapt underholdning for våre følgere har skapt en sterk merkevarebygging, der The Spot EB har blitt et kjent navn på skolen og i nærmiljøet.
Sterkt team
The Spot EB drives av et dedikert team med tydelig rollefordeling. Vi har satt opp strukturer som sikrer at alle vet hva de skal gjøre, samtidig som vi jobber tett sammen og støtter hverandre. Tydelig arbeidsfordeling – Alle har ansvar innenfor områder som matlaging, markedsføring, økonomi og kundeservice.
Vi har jevnlig refleksjoner over hva vi kan forbedre og justerer strategier underveis, har vi skapt et sterkt fellesskap. Vi jobber som et lag, og vårt gode samarbeid har vært en av nøklene til suksessen.
Konklusjon
The Spot EB er mer enn en elevbedrift, de er en suksesshistorie. De har kombinert et solid forretningskonsept, effektiv markedsføring, sunn økonomi og en tydelig bærekraftstrategi for å skape noe som virkelig fungerer.
Juryen var mektig imponert over The Spot EB. De er godt organisert, og er en gjennomført Elevbedrift med god og tydelig rollefordeling. De kan produktet godt og løser et lokalt behov på skolen og skaper en sosial arena. De er meget gode på salg og markedsføring. I tillegg har de profilert seg godt, og kjenner til målgruppen sin, sier Anuradha Sridharan fra YoungCoderz, på vegne av juryen.
Dette er en gjennomført Elevbedrift med god og tydelig rollefordeling. De kan produktet godt og løser et lokalt behov på skolen og skaper en sosial arena. De er meget gode på salg og markedsføring – og The Spot EB fra Stav er en klar vinner!


AquaGuard UB vant den norske finalen i Euronext Blue Innovation Award 2025
