Årsmelding 2015

Cecilie1

Navn: Cecilie Slåtto Olsen
Stilling: Retail Support
Kommer fra: Harstad
UE-programmer: Ungdomsbedrift 2007/08
Les mer: http://www.ue.no/Troms/Nyheter/Fra-UB-til-DNA

- Jeg kjente igjen stemninga og på det å ha nervene i høyspenn, da jeg så elevene springe rundt her på Jekta Storsenter før Fylkesmessa for Ungdomsbedrifter 2013, sier Cecilie Slåtto Olsen, 23 år fra Harstad og tidligere daglig leder i DNA.

Cecilie kjente spenninga på kroppen i skoleåret 2007/2008 da hun var daglig leder i UB Nett, ungdomsbedriften som arrangerte kurs for å lære de eldre og pensjonister grunnleggende kunnskaper innenfor data, alt fra å logge seg på - til å surfe på nettet. – Vi gjorde det kjempebra, og kunne sikkert fortsatt bedriften, vi hadde ventelister på deltakere som ønsket kurs, sier Cecilie og fortsetter, - Under NM fikk jeg stukket et visittkort i hånda fra en i juryen for å ta ideen videre. Angrer egentlig på at jeg ikke tok sjansen, sier Cecilie ærlig.

Hva er viktigste lærdom etter UB-året?

- At man måtte yte! Ble som en ordentlig jobb med inntekter og personalmøte, etter å ha intervjua de ansatte for hvilke stillinger de skulle ha. Vi fikk selvtillit, vi stod foran andre og snakka, vi ble mer voksen. Tålmodigheten fikk også testa seg, noen av de eldre hadde aldri brukt pc på samme måte som oss unge, sier Cecilie med et lite smil. Videre trekker Cecilie frem ansvaret med å følge opp kundene, for kursene til UB Nett gikk bra. - Vi reklamerte for kursene gjennom annonser i lokalavisa, og fylte kurslokalene gang etter gang og fulgte opp hjemme hos folk dersom det var behov, forteller Cecilie, - Da vi la ned UB'en hadde vi fortsatt venteliste. Tror noe av det beste med ungdomsbedrift var at samarbeidet gikk bra, vi var flink til å se hvem som passet til hva, flink til å delegere oppgaver til den enkelte. Vi løfta hver enkelt i ungdomsbedriften gjennom å se og gi komplimenter til hverandre hver dag.

Cecilie har jobba siden hun var 15 år gammel og tror at det å jobbe ved siden av skole og studier har vært med på å bestemme yrkesvei pluss gjort det lettere å studere. – Jeg har fått knagger å henge lærdommen på, jeg synes at alle burde jobbe ved siden av studiene, sier Cecilie. Hjemme hos familien Slåtto Olsen har det vært livlige diskusjoner over flere familiemiddager og støtten fra familien er noe av det Cecilie vil trekke frem for hvilken vei hun har valgt å gå. – Jeg er kreativ og omgjengelig, som pappa, Heggen videregående (med stud.spes.) var ikke noe jeg tenkte på. Jeg likte fagene på Service og Samferdsel ved Stangnes videregående og da særlig markedsføring. Etter Service og Samferdsel på Stangnes videregående, og ungdomsbedriften UB Nett ble det påbygging og flytting til Tromsø for å studere.

Jobben som daglig leder i DNA kom etter et intervju til en helt annen stilling i konsernet. Vi snakker april 2012, Cecilie var 22 år, god til å snakke for seg og skulle ta de siste eksamenene på Ledelse, innovasjon og marked ved Universitetet i Tromsø. I slutten av intervjuet fikk hun tilbud om å starte en ny bedrift, som skulle åpne i november.  – Etter en uke ringte de tilbake og sa at de ikke skulle diskutere om, men hvordan vi skulle gjøre det, forteller Cecilie med en liten latter, - jeg var lett å overtale til å si ja. Slik endte det med at hun i juni samme år tok avsluttende eksamen på Bachelor og reiste på sin første skomesse for å handle inn til en butikk, som ennå ikke var bygget, med eget budsjett.

– Mine ansatte i DNA måtte brenne for å selge sko, og følge med på blogger for å vite hva som rører seg i motebransjen. DNA er en motebutikk, sier Cecilie, skobutikken med det hippeste av det hippe; Jeffrey Campbell – skoene som markedsfører seg selv via blogger over det ganske land. – Jeg bruker sko slik andre bruker smykker, avslutter Cecilie Slåtto Olsen.

Red. anm. Intervjuet ble gjort i 2013. Nå i 2016 bor Cecilie Slåtto Olsen i Oslo og jobber som retail supporter i markedsavdelingen på hovedkontoret til Eurosko (samme kjede som butikken hun drev i Tromsø). - Jobben er veldig variert og spennende med alt fra planlegging til gjennomføring av butikklederkonferanser der jeg holder foredrag for eiere og butikkledere i Eurosko, dna og Shoeday. Jeg er ansvarlig for kjedens e-læringssystem, som innebærer å lage kurs for medarbeiderne i de tre konseptene og følge de opp, forteller hun.

Cecilie planlegger og jobber med markedsaktiviteter for butikkene, sosiale medier (instagram og nyhetsbrev for Eurosko) og med produktplassering. - Vi har innkjøpsmesse for medlemmene to ganger i året, og i forkant av den er jeg med i dna sitt vareutvalg der vi setter kolleksjonen som butikkene ser på messen. Vi er nå i gang med messen for AW16 og nå nettopp holdt jeg informasjonsmøte om kommende sesong, viktige trender og aktiviteter for eierne og butikklederne i dna. I tillegg har jeg jevnlig kommunikasjon med butikkene og lager kampanjeinformasjon til dna som sendes ut i forkant av hver kampanje.

Cecilie2