Høyt nivå og kompetent jury – en killer kombo

Oslo · 25 nov 2016

Høyt nivå og kompetent jury – en killer kombo

Det var god stemning da 15 studentbedrifter stilte til pitchekonkurransen «Pitch og pizza» for Oslos studentbedrifter 16. november på Sentralen. Bedriftene var fra Handelshøyskolen BI, Høyskolen Kristiania, Universitetet i Oslo og Høgskolen i Oslo og Akershus. Salen var full av et heiende publikum av medstudenter og forelesere. I tillegg til publikumsprisen, stakk BI av med 3 av de 4 juryerte førsteplassene. 

Jury

En bredt sammensatt og meget kompetent jury kom med tilbakemeldinger til studentbedriftene og vurderte bidragene.
Juryen:
Karamjit Singh, HR-leder i Norsk Hydro
Nassima Dzar, gründer og CEO i InterBridge
Ove Haaversen-Westhassel, spesialrådgiver i Innovasjon Norge
Michaela Tabacaru, gründer og CM i NewSchool
Jorunn Frafjord, digital manager i Norsk Hydro
Mads Wildhagen, Markedssjef i Academic Work Norge
Kristian Ruud, produktgruppesjef i TINE

Det var tydelig at studentene hadde jobbet mye med pitchene sine. Nivået var høyt og flere av bedriftene er på vei over i annen organisasjonsform. 
Resultatliste:

T-ORSK SB BI   
Tach SB HK 2. plass: Verd-å-løse-prisen
Hairwhip SB BI  2. plass: Beste team
Kristiania SB  HK  
RoomSense SB  HIOA (OSI)  
Vintagio SB BI  2. plass: Beste pitch: 1. plass: Nettverksprisen: 1. plass: Beste team
SmartRead SB HK  
byALLTHINGS SB BI   
Unum SB HK  
Grønt Liv SB BI  1. plass: Publikumsprisen
JJ&M Studentbedrift HK  
MVH SB HK  
Outside Ink SB UiO (OSI)  
Clotech Apparel SB HK 1. plass: Verd-å-løse-prisen
HappyNorwegian SB BI  1. plass: Beste pitch: 2. plass Nettverksprisen

Tor Haugnes har ansvaret for Entreprenørskap og økonomistudentene på BI, der studentene har Studentbedrift på andreåret. Bedriftene fra BI gjorde det svært godt på pitchekonkurransen. - Studentbedrift er en praktisk måte å øve på det som må til for å oppnå erfaring som et oppstartsteam. Vi jobber med både gruppe- og forretningsidemetodikk. Studentene oppfordres til å fokusere på praktiske gjennomførbare konsepter, ikke store, kompliserte ideer, sier Haugnes om hvorfor bedriftene hans lykkes så godt. 

Studiet Entreprenørskap og økonomi har hatt enorm økning i antall søkere i år; den største økningen av BA-utdanninger på BI. 
- Vi har vokst jevnt og trutt de siste årene, ca 10% årlig. Det er skyldes flere ting. At entreprenørskap har blitt en aktuell studieretning for flere på høyere utdanning enn før, mer fokus på dette i markedsføringen av BI og ikke minst alt det gode arbeidet Ungt Entreprenørskap nedlegger med elever i grunn- og videregående. Jeg har undervist ved programmet siden 2011 og merker forskjell i modenhet og innstilling til hva de nye studentene vet fra før og har av ambisjoner på egne vegne. Den teoretiske erfaringen med å starte opp en studentbedrift er uvurderlig for at studentene skal skjønne sammenhenger – og ikke minst lærer de mye om seg selv og medstudentene sine. Det er utvilsomt viktig å ha et slikt praksis-element i høyere utdanning!

Copy of UE pitch _ pizza-112

UE pitch _ pizza-44

Copy of UE pitch _ pizza-11

UE pitch _ pizza-71

Copy of UE pitch _ pizza-104

UE pitch _ pizza-89

UE pitch _ pizza-27

UE pitch _ pizza-90

UE pitch _ pizza-23

Alle bilder er tatt av Sander Krogsether og skal krediteres ham. Tusen takk til alle som bidro til at arrangementet ble en suksess. En spesiell takk til Oslo Studentinnovasjon for prispenger.