Nasjonal Gründercamp 2014

UE Norge · 02.februar - 04.februar 2014

Illustrasjonsbilde kalender

2.-4. februar deltar elever fra hele landet på Nasjonal Gründercamp i Trondheim. I 24 timer skal de konkurrere om å finne den beste løsningen på framtidas fornybare energi. Elevene som deltar har kvalifisert seg gjennom fylkesvise konkurranser.  

Mandag 3. februar

Sted: Thon Hotel Trondheim og Thon Hotel Prinsen

Kl. 16.00 – 17.30          Innsjekk og registrering på hotellene
Kl. 18.00                      Buss fra hotellene (Leütenhaven) til bli-kjent-sted
Kl. 18.30 - 21.30                      Bli-kjent-aktiviteter og middag
Kl. 21.30 Buss tilbake til hotellene

 

Tirsdag 4. februar

Sted: Charlottenlund videregående skole   

Fra kl. 07.00    Hotellfrokost
Kl. 08.45                                               Buss fra hotellene (Leütenhaven) til Charlottenlund videregående skole
Kl. 09.30                      Gründercampen starter
Kl. 10.30                      Foredrag: "Nytt Land: Nytt Klima" v/polarfarer Tobias Thorleifsson
Kl. 11.30                      Offentliggjøring av årets oppdrag v/Enova SF
Kl. 12.00                      Gruppene jobber med oppdraget gjennom dagen.
kl. 12.30 - 16.00 Veiledning
Kl. 13.00   Lunsj
Kl. 16.00           Middag
Kl. 17.00 - 19.45 Veiledning
Kl. 20.00 Mesternes Mester
Kl. 21.00                                                    Kveldsmat

Arbeidet fortsetter i sene nattetimer…
Overnatting på skolen

Onsdag 5. februar

Sted: Charlottenlund videregående skole

Kl. 06.00                    Vekking
Kl. 06.30 – 07.00 Innlevering av forretningsplan
Kl. 07.30                      Frokost
Kl. 08.30                      Rydding
Kl. 09.00 Frist innlevering av presentasjon
Kl. 09.00 – 11.00 Presentasjoner av løsninger for jury
Kl. 11.00                      Lunsj
Kl. 12.00                      Finale
Kl. 13.00                      Premieutdeling v/ Enova SF
Kl. 14.00                                              Buss fra Charlottenlund vgs til Værnes og til Trondheim sentrum

 Programmet kan bli endret.

Ankomst og registrering
Deltagerne ankommer Trondheim mandag 3. februar via buss, bil, tog eller fly. Lærere og elever sørger selv for transport til Thon Hotel Trondheim som ligger i sentrum. Flybussen stopper like utenfor hotellet. 

Gründercampen starter med registrering av lag (elever/lærere) i resepsjonen på hotellet kl. 16.00 – 17.30 mandag. Alle elever og lærere møter deretter på innleide busser som står klar i Leûtenhaven, 200 meter fra hotellet. Bussene går kl 18.00 til "Bli-kjent aktiviteter" og middag.
  

Overnatting
Elever overnatter første natt på Thon Hotel Trondheim eller Thon Hotel Prinsen. Begge hotellene ligger i samme gate. Ungt Entreprenørskap har laget liste over hvilke elever som skal bo på rom sammen på hotellet. Vi vil prøve å få alle deltagere fra samme fylke på samme hotell. Elever blir plassert på 2- eller 3-mannsrom, men deler kun rom med elever fra samme skole, og samme kjønn. Liste fås ved registreringen.

Andre natt er på Charlottenlund videregående skole (i sovesal). Ungt Entreprenørskap sørger for nattevakter. 

Lærere/UE-ansatte overnatter på Thon Hotel Trondheim eller Thon Hotel Prinsen begge nettene.

Adresser
Thon Hotel Trondheim
Kongens gate 15
7013 Trondheim

Thon Hotel Prinsen
Kongens gate 30
7012 Trondheim 

Charlottenlund videregående skole
Yrkesskoleveien 16
7458 Trondheim
  

HUSK å ta med
Hver enkelt elev må ta med seg:

  • Egen sovepose og liggeunderlag
  • Toalettmappe
  • Håndkle
  • Lommepenger
  • Evt. medisiner

Laget må ta med seg:

  • Minimum 1 PC/MAC med strømadapter 

Elevene har selv ansvar for eget utstyr og verdisaker. Under arrangementet anbefaler vi at elevene tar med seg verdisaker når de forflytter seg fra ett rom til et annet. Soveposer/tøy kan ligge i sovesalen.

aktiviteter: Tirsdag kveld arrangeres Mesternes Mester. For det som ønsker det kan man ta med treningstøy. Det er også mulighet for å dusje på skolen. 

HMS og tilsyn
Ungt Entreprenørskap vil ha tilsyn med elevene under hele arrangementet. Vi har utarbeidet rutiner for HMS som alle ansatte på arrangementet kjenner godt. Vi har kontaktinformasjon til alle lærere.
  

Måltider
Alle måltider som står oppført i programmet er dekket. Eventuelle kostnader til frukt, kjeks, brus, sjokolade etc. må dekkes av hver enkelt deltager.
I påmeldingsskjemaet har UE fylke fylt inn opplysninger om evt. allergier/sykdommer. Vi har tatt hensyn til allergier/sykdommer ved bestilling av mat. Allergivennlig mat er tilgjengelig for de som på forhånd har meldt inn dette.
  

Internett
Internett er tilgjengelig både på hotellet og Charlottenlund videregående skole.
  

Presse
Arrangementet kan være av interesse for media. Vi åpner døren for media og vil la dem slippe til for å intervjue arrangør, deltakere, dommere, veiledere, og for å ta bilder. Dersom enkeltdeltakere ikke ønsker å bli intervjuet/tatt bilde av, må beskjed gis til Ungt Entreprenørskap.
  

Butikker
Thon Hotel Trondheim og Thon Hotel Prinsen ligger i sentrum av Trondheim og har "alle typer" butikker i umiddelbar nærhet.
Charlottenlund videregående skole ligger ca. 6 km øst for Trondheim sentrum i landlige omgivelser med store friområder. Det er ingen butikker i umiddelbar nærhet. Det er mulig å handle i kantina på skolen på dagtid, og på tirsdag ettermiddag/kveld er det mulig å handle i skolens kiosk som driftes av en ungdomsbedrift.
  

Rydding
Det er viktig at elevene til en hver tid tar ansvar for at området der de oppholder seg i er rent og ryddig. Før elevene reiser, må elevene rydde og alle personlige eiendeler tas med.
  

Hjemreise
Arrangementet er ferdig rett etter prisutdelingen (ca. kl. 13.30) onsdag 5. februar. Vi har bestilt busser som kjører deltakerne direkte til Værnes eller til Trondheim sentrum.
  

Kontaktpersoner i Ungt Entreprenørskap
Helge Gjørven, helge.gjorven@ue.no, tlf: 906 42 126 - Prosjektleder
Kjell Vidar Jørgensen, kjell.vidar.jorgensen@ue.no, tlf: 918 49 535
Trine I. Haugaard, trine.haugaard@ue.no, tlf: 900 92 229
Wenche Wærner (Pressekontakt), wenche@ue.no, tlf 934 37 800

Gruppene får tilbud om faglig veiledning tirsdag 4. februar. På onsdag 5. februar skal juryen vurdere løsningsforslagene og kåre nasjonale vinnere.

Her er en oversikt over hvilke personer som stiller som veiledere og jury under arrangementet.

 

Veiledning tirsdag 4. februar kl. 1230-1600

  • Marius Thoresen, seniorrådgiver, Enova
  • Håvard Fremo, driftsleder, Sør Trøndelag fylkeskommune
  • Edgar Gaustad, driftsleder Sør-Trøndelag fylkeskommune
  • Svein Skylstad, arkitekt, Arkitekt Svein Skylstad AS 
  • Randi Torvik, seksjonsleder, Inkubasjon SIVA 

 

Veiledning tirsdag 4. februar kl. 1730-1945

  • Boy Kåre Kristoffersen, seniorrådgiver, Enova
  • Rolf Ulseth, seniorrådgiver, NTNU/SINTEF
  • Andreas Koppen, sivilarkitekt, Arkitektkontoret Kvadrat
  • Heidi Lyng, seksjonsleder Næringshage, SIVA
  • Inger Andresen, sjefsforsker, SINTEF Byggforsk

 

Juryens sammensetning (onsdag 5. februar)

  • Mie Abelgaard, rådgiver Bolig, Enova
  • Hilde Irene Skjervold, rådgiver Bolig, Enova
  • Anna Barnwell, rådgiver Bolig, Enova
  • Siw Linda Størseth, P.a. for adm. dir., Enova
  • Inger Marie Malvik, seniorrådgiver Bolig, Enova
  • Olav Karlsen, rådgiver Yrkesbygg, Enova
  • Torger Mjønes, seniorrådgiver Bygg og eiendom, Sør Trøndelag fylkeskommune
  • Atle Kjærvik, direktør, Vitensenteret

Oppdraget: "Fremtidens skole"

Last ned oppdraget til Nasjonal Gründercamp 2014 i ppt-format

 

Hvordan levere forretningsplanen?

Når gruppens forretningsplan er ferdig skrevet, skal den lastes opp til juryen ved å bruke denne linken: Link til opplasting av forretningsplan (deaktivert). Skriv lagnummeret i filnavnet, for eksempel: «Lag 14 forretningsplan». Fristen for levering er onsdag morgen kl 0700.

Les våre tips til forretningsplan her 

 

Hvordan levere presentasjonen?

Dersom dere har en elektronisk presentasjon som skal vises juryen så skal denne lastes den opp her: Link til opplasting av presentasjonen. Frist for levering av presentasjon er onsdag morgen kl 0900. Skriv lagnummeret i filnavnet, for eksempel «Lag 14 presentasjon». Her kan dere laste opp flere filer dersom det skulle være behov for det. (Bare pass på at alle filene har forståelige navn)

 

Vurderingskriterier
Juryen vil legge vekt på følgende vurderingskriterier:

  • Løsningens innhold med tanke på energidesign, energikilder og gjennomtenkte anslag på energigevinst; 25 %
  • Hvordan løsningen kan føre til økt fokus på skolens energibruk blant elever, ansatte og nærmiljø; 20 %
  • Hvorvidt løsningen er fremtidsrettet med innovative energistrategier og teknologier; 20 %
  • En oversiktlig og strukturert forretningsplan; 15 %
  • En oversiktlig, engasjerende og kreativ presentasjon; 15 %
  • Kildehenvisninger; 5 %