Fra bærekraftig ungdomsbedrift til AS

Hordaland · 13 des 2019

Fra bærekraftig ungdomsbedrift til AS

Adrian Økland, Filip Lorentzen Gram-Knutsen og Haakon Jordal i Ecobring AS

Guttene bak Ecobring AS har alle en drøm om å endre samfunnet til det bedre. For flere av dem var dette bakgrunnen for å søke seg til Grønn innovasjon, en egen linje på Nordahl Grieg videregående skole. I fjor startet de ungdomsbedriften Bumblebee som solgte humlehoteller og kompostbinger. Nå har de tatt det siste produktet med seg videre inn i eget aksjeselskap.

«Vi visste jo litt hva vi holdt på med etter å ha drevet ungdomsbedrift» sier Filip Lorentzen Gram-Knutsen på spørsmål om hvordan overgangen fra ungdomsbedrift til AS har vært. I ungdomsbedriften fikk de testet ut ideen sin og etablert de riktige kontaktene for å kunne drive bedriften. Nå kan de vise til over 30 salg før aksjeselskapet ble startet.  

«Vi driver både med grønt og sosialt entreprenørskap» sier Filip når han forklarer forretningsmodellen deres. Ecobring AS selger kompostbinger på bestilling til kunder i Bergen og omheng. Selve produksjonen av bingene tar ALF (senter for arbeidslivsforberedelse) seg av. På denne måten bidrar bedriften til at mennesker på arbeidslivstrening får erfaring og at matavfall kan bli til noe nyttig. «Dette er absolutt den beste blomsterjorden du får» skyter Haakon Jordal, en av de andre medeierne, inn når vi snakker om kompostering.

Gjennom ungdomsbedriften fant elevene ut at behovet for kompostbinger var stort i Bergen der det ikke finnes en kommunal ordning for å samle inn matavfall. Guttene har ganske god peiling på kompost etter hvert og kan forsikre kunder om at produktet fungerer bra etter å ha testet det ut hjemme hos seg selv over lengre tid. «Vi er faktisk en godkjent leverandør av kompostbinger om du søker på BIR sine sider» sier Adrian Økland, den siste av medeierne i bedriften.

Guttene har tro på at de lykkes med bedriften sin. «Vi er unge og tenker litt annerledes» sier Filip og fremhever at de vil bruke all sin kunnskap innen digitale medier for å nå ut i markedet og knytte kundene tett til seg. Her finner en av dem fort frem PCen for å demonstrere hvordan de kan følge med live på om noen er inne på hjemmesiden deres ecobring.no. Filip demonstrere hvordan han fra sin mobil kan gå inn og starte en chat med den som nå er på et digitalt besøk hos bedriften. «Det blir litt mer personlig på denne måten» sier de unge gründerne – men medgir samtidig at det er krevende å være «på» for alle som er innom siden.

Adrian, Haakon og Filip mener det krever sitt å drive en bedrift ved siden av skole. Filip og Haakon var begge med i ungdomsbedriften i fjor og har fått med seg Adrian på laget i år. «Vi gikk videre med bedriften fordi vi hadde et driv» sier Filip. Alle er enig om hva som var kriteriene for å bli med i aksjeselskapet - villighet til å stille opp for bedriften, jobbe mye og ha høye ambisjoner! Guttene er nøye på å ikke blande for mye mellom privatsnakk og jobb. «Vi har egne grupper på sosiale medier der vi snakker bedrift» sier de. De møtes hver søndag for bedriftsmøte og får ellers gjort en del nå de sees på skolen. Nå håper de på en lysende fremtid som gründere og ønsker å få enda flere til å gå fra et forbrukssamfunn til et gjenbrukssamfunn der vi alle komposterer!