Oppegård brus EB er Beste Elevbedrift Akershus 2019

Akershus · 1 mars 2019

Oppegård brus EB er Beste Elevbedrift Akershus 2019

Oppegård brus EB (Ingieråsen ungdomsskole): F.v: Fabian Mesgrahl, Lars Bergene og Andreas Barnholt Skulberg (Foto UE Akershus)

Oppegård brus EB fra Ingieråsen ungdomsskole (Oppegård) vant Akershusmesterskapet i kategorien Beste Elevbedrift Akershus 2019. 124 elevbedrifter fra de ulike ungdomsskolene i Akershus satte hverandre i stevne under GründerExpo 2019 / Akershusmesterskapet for elevbedrifter. Arrangementet fant sted på Norges Varemesse i Lillestrøm torsdag 28. februar.

Det ble konkurrert i 11 ulike konkurranser og alle regionene i Akershus er representert ved i alt 20 deltakende skoler. Flere av klassevinnere går dessuten videre til Region Øst-mesterskapet som avholdes 31. mai i Halden i Østfold. 50 representanterfra arbeids- og næringslivet stilte opp som jurymedlemmer og brukte dagen til å vurdere fremtidens entreprenører og ledere!

Juryens begrunnelse

-Dette er en komplett bedrift med stålkontroll på markedsføring, produkt og kundetilpasning. De har god kjemi på scenen og har en engasjerende fremføring. Det er glassklare farger, og god kunnskap om hvordan produktet teknisk lages og produseres da de gjør dette selv. Vinneren promoterer hjemkommunen sin på en meget god måte, uttaler juryens ledere Amina Omar og Caroline Dehlimarken fra Nordea.

Informasjon om de øvrige vinnerne er lagt ut på her

 

Elevbedrift er et pedagogisk program hvor elever i ungdomsskolen erfarer hva det innebærer å starte, drive og avvikle sin egen bedrift, med skolens lærere og andre eksterne ressurspersoner som veiledere. I fem faser går elevene gjennom prosessen fra etablering til avvikling av elevbedriften. Programmet er fleksibelt og kan lett tilpasses rammebetingelser ved den enkelte skole.

Gjennomføringen av Elevbedrift kan variere fra noen få uker til et helt skoleår. I tillegg til å skape en grunnleggende forståelse av innhold og prosess i hvordan starte, drive og avvikle en elevbedrift, er det lagt vekt på at elevene får trening i å:

  • kunne se ressurser, behov og muligheter i eget nærmiljø
  • tenke og jobbe kreativt
  • samarbeide og fungere i team
  • stole på seg selv
  • utnytte egne kunnskaper, erfaringer og nettverk