GoLive UB til NM

Akershus · 3 mai 2017

GoLive UB til NM

GoLive UB fra Bjørkelangen videregående skole ble Beste Ungdomsbedrift i Akershus 2017, i tillegg til fire andre førsteplasser. Nå er de klare for å representere fylket i Norgesmesterskapet for ungdomsbedrifer 4. og 5. mai på Norges Varemesse.

GoLive består av Sara Linnea Hansson Lier (daglig leder), Marthe Cathrine Ramstad (personalansvarlig), Sebastian Zawistowski (økonomiansvarlig), Jacob Gangnæs (produktansvarlig), Dina Marie Sollie (markedsansvarlig) og Sigurd Søbye (annet). Deres forretningsidé er å linke artister og spillesteder på en brukervennlig måte gjennom deres unike nettside. Og det er ikke tilfeldig at det var denne forretningsideen de kom endte opp med.

- Vår salgssjef spiller i band, og under idémyldringen skulle alle komme med noen eksempler på ting i livet som kunne vært gjort enklere. Kvelden før hadde han sittet flere timer for å finne et sted å spille i Tønsberg, og mente det var håpløst at dette ikke kunne gjøres enklere. Denne historien dannet grunnlaget for GoLive UB, sier Sara Linnea Hansson Lier som er daglig leder i bedriften.

Gjennom året med ungdomsbedrift har de vært tydelige på at de vil utarbeide et produkt som dekker et behov for både artister men også utesteder.

- Det finnes flere tusen usignerte band der ute, og vi vet at mange utesteder trenger disse usignerte bandene. Potensialet som finnes hos disse partene kan gjøre noe for hverandre, men de behøver en kanal slik at de får brukt potensialet. Vi i GoLive UB ønsker å
tilby nettopp dette til disse partene. Arenaen er utestedene, innholdet er bandene og kontakten er GoLive. Vi skal være bindeleddet mellom utestedene og de usignerte bandene og tilby en møteplass for begge parter. Vi tilbyr derfor en brukervennlig nettside til våre 
to kundesegmenter som skal dekke to behov på én og samme tid. Behovet for å kunne spille sin musikk for et publikum er stort for usignerte band, de trenger et sted å starte. Et utested vil trenge underholdning for å være interessant for sine kundegrupper. Vi ønsker å imøtekomme vår visjon ved å skape kontakt i første omgang. Det er i hovedsak mindre utesteder og usignerte band som er våre markeder.

Siden GründerExpo har bedriften hatt stort fokus på å knytte kontakter med næringslivet, og finpusse på nettsiden. Og målene mot NM er ikke små.

- Vi jobber for å bli norges beste ungdomsbedrift. Entreprenørskap åpnet helt nye dører i perioden vi drev med det, men det er ikke alt. Det beste med faget er at de verdiene vi har tatt med oss har fortsatt å åpne dører, og slik tror vi det kommer til å gjøre i fremtiden også.

Flere av medlemmene i GoLive har drevet ungdomsbedrift tidligere. I tillegg har de vært gjennom flere arrangementer i regi av UE, blant annet Leder for en dag, lederkonferanse i Canada, Innovasjonscamp og til og med Elevbedrift på ungdomsskolen.

- Gjennom årene har flere av oss holdt utallige foredrag om våre erfaringer, og når vi blir spurt om læringseffekt pleier vi å si: av alle fag vi har, er det arbeidet med ungdomsbedrift som gir oss mest. Ikke bare lærer vi det faglige, men vi lærer så enormt mye om oss selv. Å holde foredrag for det du som fjortenåring tenker er altfor store forsamlinger, gjør at muntlig eksamen plutselig ikke er like skremmende. Ungdomsbedrift har gitt oss en unik tverrfaglig erfaring vi ikke ville vært foruten.

GoLive møter du på NM for ungdomsbedrifer 4. og 5. mai på Norges Varemesse.