Elevbedrift

4 Fra idémyldring til forretningsidé

Når dere er kommet så langt at dere har en idé som dere har tro på, er det på tide å definere forretningsideen deres. Det handler om å uttrykke hva dere skal gjøre for hvem og hvordan. Dere må også få fram det unike eller helt spesielle ved akkurat deres idé.

En god forretningsidé må fortelle noe om:

Kundene:

Hvem er målgruppen deres, og hvem retter elevbedriften seg mot? Dere kan ikke nå alle i hele verden!

Behov/utfordring:

Hva slags behov/utfordring skal dere løse? Husk at ingen kjøper noe de ikke trenger!

Konkurransefortrinn:

Hva er det som er unikt med deres idé? Dere vil mest sannsynlig konkurrere med mange andre om kundenes oppmerksomhet, og spørsmålet da er hvorfor kundene skal velge akkurat dere? Dette må dere ha fokus på og videreutvikle.

Når dere har diskutert disse punktene, er det tid for å skrive ned forretningsideen deres. Den bør formuleres så konkret og presist som mulig. En tydelig og presist formulert forretningsidé gjør det lettere for dere å lage gode markedsføringstiltak som når ut til kundene deres. I en forretningsidé skal man finne svar på hva bedriften tilbyr kundene og hvordan de skal nås. Når dere kan gi et godt svar på spørsmålet «hvorfor skal kundene kjøpe av akkurat oss?» har dere kommet et godt stykke på vei.

Når dere er fornøyd med hvordan dere har klart å formulere forretningsideen deres, er det på tide å begynne å tenke på:

  • Hva skal bedriften hete?
  • Skal dere utarbeide en logo for bedriften?
  • Kan dere ha nytte av å finne på et slagord?