Innovasjonscamp, Vest-Telemark vgs, Seljord

Telemark · 21.mars - 22.mars 2017

Innovasjoncamp (tidligere Gründercamp) er et program med fokus på kreativitet og nyskaping. I programmet gjennomfører elevene en Innovasjonscamp der de får et reelt oppdrag med en definert problemstilling som de skal presentere en løsning på innen et avgrenset tidsrom. Oppdraget blir gitt av en bedrift eller organisasjon fra privat eller offentlig sektor. Elevene jobber med oppdraget i grupper og presenterer løsningene for en jury, som kårer en vinner ut ifra gitte kriterier.

SNAPUETELEMARK

FØLG VÅR SNAP @UETELEMARK FOR EKSTRA KONKURRANSER OG GODE TIPS!

Hold snap-kamera foran spøkelset under, trykk på mobilskjermen og UETelemark vil automatisk legges til. 

Innovasjonscamp stimulerer til:

  • økt kreativitet
  • bedre evne til samarbeid
  • økt evne til organisering og arbeidsfordeling
  • styrket mot til å lære gjennom å prøve og feile
  • høyere bevissthet om informasjonsinnhenting
  • økt kjennskap til ulike presentasjonsteknikker

I dokumentet til høyre, som kan lastes ned, finner dere:

Alle grupper skal laste ned og bruke dette. 

- Generell informasjon om Innovasjonscamp

- Program for begge dager

- Oppdragene dere kan velge i 

- Gruppeinndeling

- Oversikt over veiledning

- Tips og triks

- Handlingsplan (som skal lastes opp sammen med presentasjon i fanen "Last opp bidrag her:")

PROGRAM

Tirsdag 21. Mars

 

Klokkeslett Program Hvor
08.20 Oppmøte for praktisk info Auditoriet
08.30 Ut av boksen, kreativ økt med UE Telemark Auditoriet
09.40 Pause Auditoriet

10.00

 

Offisiell åpning av Innovasjonscampen med video-åpningstale fra Google

 

Auditoriet
10.20

Oppdrag avsløres og gruppeinndeling

 

 
10.40

Gruppene finner sine arbeidsrom så fort de er delt inn og velger 1 av de 3 oppdragene

 

Briefing med veiledere og lærere

Se egen oversikt

 

 

Sekreteriatet - 2KSA-rommet

11.10

Veiledning 1.

Veiledere går rundt til gruppene på arbeidsrommene

Se egen oversikt
11.45

Lunsj serveres til veiledere

Elever kan ta egen lunsj

Gruppene må ha valgt oppdrag før lunsj!

Sekreteriat -  2KSA-rommet

Kantina

13.40

Gruppene arbeider videre med valgt oppdrag

Veiledning 2.

Veiledere går rundt til gruppene på arbeidsrommene. OVERRASKELSE!

Se egen oversikt
14.00

Veiledning 3.

Veiledere går rundt til gruppene på arbeidsrommene

Se egen oversikt
15.00

Innovasjonscampens første dag er over

Det er anledning for elevene å overnatte på skolen. 

Innovasjonscamp regnes som en vanlig skoledag og man kan derfor ikke dra før klokken 15.00, uten å få ført fravær.

 

 

 

 

 

 

PROGRAM

Onsdag 22. Mars

Klokkelsett Program Hvor
08.20 Felles oppmøte med praktisk informasjon Auditoriet
08.30 Presentasjonstips og triks! Auditoriet
09.00 Gruppene starter opp forberedelse til presentasjon Se egen oversikt – gruppenes arbeidsrom
10.00 Briefing av jury Sekreteriat - 2KSA-rommet
 

Gruppene rydder sine arbeidsplasser

 

 
10.32 UE fanfare Auditoriet
10.35

Finaler avholdes

Alle 7 gruppene presenterer for dommere og medelever!
(Alle grupper; husk PC og pres. materiale)

Informasjon om eventuelle endringer til finalen gis klokken 08.30 denne dagen.
11.30

Lunsj serveres til dommere

Juryen trekker seg tilbake for å kåre 3 vinnergrupper

Underholdning

Sekreteriat -  2KSA-rommet

 

 

Auditoriet

12.00

Evalueringsskjema fylles ut av elever

 

Auditoriet
12.15 Premieutdeling starter Auditoriet
12.35

Innovasjonscampen er over

Vinnergruppene blir igjen kort for bilder og intervju.

Auditoriet
Gruppe 1 Biblioteket
Dawid
Maya
Ada
Markus
Tarjei
 

 

Gruppe 2 2MK-Klasserom
Tuva
Vemund
Aron
Alexander
Ronja
 

 

Gruppe 3 2MK-Klasserom  
Camilla  
Serkalem  
Bjørn Egil  
Håvard  
Kim  
   

 

Gruppe 4 1MK-Klasserom
Ine
Christoffer
Tawan
Emil
Amalie
 

 

 

Gruppe 5 Internatkjøkken
Christina
Cecilie
Steven
Fredrik
Halvor L

 

 

Gruppe 6 Internatstue
Vivian
Thomas
Tage
Aleksander
Ingrid
Ørjan

 

 

Gruppe 7 1RM- Klasserom
Ola
Martin
Thomas W.
Hanne
Ida
 

JURYER OG TIDER FOR JURYERING
Alle gruppene presenterer sine løsninger for juryene i finalen onsdag 22. mars mellom kl 10.30 – 11.30. Møt opp i god tid før din gruppe skal presentere!

Husk å ta med egen pc, modeller og/eller annet materiell som skal presenteres for juryen.

Alle grupper må huske å laste opp handlingsplan og PowerPoint før finalen starter kl 10.30 samt ta med et eksemplar (utskrift) av handlingsplan til sin semifinalepesentasjon.

 

  • Juryen skal komme frem til 3 finalester
  • Kl. 10:30-11:30: Finale hvor finalistene skal presentere sin løsning for finalejuryen med alle elever som tilhørere i gymsalen. Om din gruppe har lastet opp powerpoint trenger dere ikke ta med egen PC her. SØRG FOR Å LASTE OPP J
  • Kl. 11:30-12:15 : Juryen trekker seg tilbake for å kåre de tre beste løsningene
  • Kl. 12.15: Kunngjøring av vinnerne

VINNERNE FÅR REISE TIL OSLO MED BESØK HOS GOOGLE!

  • Kl 12.35: Ferdig

 

 

Kl: 1030  
 

Øystein Kihl-Haugen, Systemblokk

Hilde Hagen-Nielsen, Vest-Telemark Libris

Liv Grete Ekre, Studierektor Vest-Telemark vgs

  Auditoriet
1040 Gruppe 1
1047 Gruppe 2
1054 Gruppe 3
1101 Gruppe 4
1108 Gruppe 5
1137 Gruppe 6
1115 Gruppe 7
1130 FERDIG

Dere har 3 oppdrag å velge i; bli enige på gruppen hvilket dere ønsker å jobbe med! Dere skal kun velge ett.

OPPDRAG 1: MAP YOUR COMMUNITY 

- Make it visible to the entire world

 

 

Vi lever i spennende tider, hvor nye digitale verktøy bringer utallige muligheter for alle. Dette har åpnet opp markeder over hele verden og folk er ikke lenger begrenset av hvor de fysisk befinner seg. Dette betyr at informasjon om alt ditt samfunn har å tilby kan gjøres synlig og tilgjengelig for alle mennesker som er på nett over hele verden.

 

Digitalisering legger til rette mange muligheter for å tiltrekke mer turisme til ditt lokalsamfunn. Men hvis du ikke vet hva du ser etter på nettet, kan det være vanskelig å finne bra og relevant informasjon. En region som har en synlig og aktiv online tilstedeværelse, kan enkelt bli oppdaget av det globale publikum, virksomheter og turister som besøker ditt lokalsamfunn, når de søker etter mat, kaffebarer, severdigheter og andre lokale attraksjoner på telefonen sin.

 

 

Ta disse tre aspektene i betraktning ved utforming av svaret ditt:

 

1)    Online tilstedeværelse: På hvilke kreative måter kan ditt lokalsamfunn/region være mer synlig for folk som søker på nettet, når de navigerer på Google maps, eller bruker andre relevante internett og sosiale verktøy eller programmer?

 

2)    Implementering: Hvordan kan disse initiativene implementeres?

a)    Hvilke tiltak vil ha størst innflytelse, og hvorfor?

b)    Hvem kommer til å gjøre det og hvorfor akkurat dem?

c)    Hvordan finansieres ideen?

d)    Hvordan kan man gjøre initiativet langvarig og bærekraftig over tid?

 

3)    Spre ordet: Hvordan kan du spre ordet om hva som skjer i ditt lokalsamfunn mer effektivt gjennom f.eks. onlineforumer eller sosiale medier?

 

 

OPPDRAG 2: DIGITALIZE YOUR SCHOOL

 

 

Vi lever i en tid i konstant forandring og digitalisering som krever at skoler må revurdere sine læringssystemer. Det finnes mange digitale verktøy designet til å oppmuntre læring, men disse er sjeldent brukt i klasserommet. 

 

Dagens studenter er hyppige brukere av sosiale medier, apps, smarte gadgets og mye mer, men disse er vanligvis ikke anvendt i utdanningssystemer eller inkludert i læreplanen.

 

Digitale verktøy gir et solid utgangspunkt for samarbeid i kunnskapsproduksjon hvor studenter, lærere og andre fakultetsmedlemmer kan dele og berike undervisningsmateriellet.

 

Derfor bruker mange studenter bærbare datamaskiner og nettbrett, men de brukes ofte i et lukket miljø i stedet for i et åpent samarbeidsmiljø. Enda verre er det at det er fortsatt mange videregående skoler og universiteter der studentene fortsatt skriver sine eksamener og oppgaver ved hjelp av penn og papir.

 

 

Ta disse tre aspektene i betraktning ved utforming av svaret ditt:

 

1)    Pensum: Hvilket innhold, innsikt, digitale læringsverktøy eller tjenester burde inkluderes?

 

2)    Samarbeid: Hvordan kan elever, lærere og andre fakultetsmedlemmer kommunisere og samarbeide mer effektivt på skolen din, rundt pensum, oppgaver som blir gitt og hvordan man leverer resultater?

 

3)    Fremtiden: Hvordan kan næringslivet bli mer integrert i skolearbeid og prosjekter gjennom verktøy og partnerskap som kan være nyttig for begge parter, og hvordan kan man øke kunnskapsdeling og bedre kontakt mellom studenter og næringslivet?

 

 

 

 

 

 

OPPDRAG 3: INNOVATION

- The next big thing!

 

 

Digital innovasjon forandrer regler for mennesker, bedrifter og for vår eksistens. Disse innovasjonene kan ta mange former, og kan løse store og viktige problemer samt eksistensielle behov for millioner av mennesker.

 

Rundt om i verden, ser vi små startups vokse til å bli globale suksess-selskaper, hvor de endrer etablerte industrier og brukeratferd ved å fikse store problemer for mange mennesker - de gjør hverdagen enklere, mer effektiv og bedre gjennom smarte og brukervennlige produkter og tjenester.

 

Bortsett fra i offshore- og fiskesektorene, ligger Norge betydelig bak de fleste sammenlignbare markeder når det gjelder nyskapende forretningsmodeller som videreutvikler eller forandrer hvordan systemer fungerer (eller ikke fungerer). Vi må endre dette ved å øke arbeidsplasser og legge til rette for økonomisk vekst i Norge for de neste generasjoner.

 

Ta disse tre aspektene i betraktning ved utforming av svaret ditt:

 

1)    Funksjonalitet: Hvor trengs det nyskapning i samfunnet, der enten et produkt eller en tjeneste mangler eller ting rett og slett bare ikke fungerer så bra, som kan endres eller nyskapes av din innovative idé eller digitale innovasjon?

 

2)    Trender: Hvilke er de sterkeste digitale trender i samfunnet i dag, og hvordan kan vi utnytte de på best mulig måte ved å anvende de på nye områder?

 

3)    Målgruppe: Hvem er disse for? Hvilken gruppe mennesker kan være de første til å tilpasse seg disse nye trendene, får mest ut av det, og er dyktige og motiverte nok til å begynne å bruke dem?

 

 

OBS: merk dokumentene deres med GRUPPE_NR. (Feks GRUPPE_17)

Her skal både PowerPoint/ presentasjon og handlingsplan lastes opp

https://ungent.sharefile.com/r-rbffd96a122d4cb78 

Vi setter stor pris på at alle elever fyller ut evalueringsskjema under etter endt Innovasjonscamp. 
Vi ber om konstruktive tilbakemeldinger. 

http://app.emarketeer.com/ext/form/entry.php?m=242405adf8741a19851d69d697c74e12e5aa2f8&Origin=Direct