Fylkesmesterskap for Ungdomsbedrifter 2018

Telemark · 14.mars 2018

#BTV_UB

Logo2

Fylkesmesterskapet for Ungdomsbedrifter i BTV
Skien Fritidspark, onsdag 14. mars 2018

Fylkesmesterskapet 2018

FM UB er en møteplass og en salgs- og markedsføringsarena for Ungdomsbedrifter i Buskerud, Telemark og Vestfold. Rundt 1000 elever vil representere sine 200 Ungdomsbedrifter for å fortelle om læringen gjennom UB, samtidig som de deltar i opptil 15 forskjellige kategorier, som juryeres av representanter fra arbeidslivet.  Her vil det også være mange andre besøkende tilstede fra skoler, offentlig virksomhet, privat næringsliv, politikere, media og mange flere.  Velkommen til skoleårets høydepunkt!

Følg oppdateringer om arrangementet på vår hjemmeside HER.
Delta på Facebook-arrangementet til Fylkesmesterskapet HER.

Egen messe-app full av informasjon lanseres i uke 4!

Arrangementet er åpent for alle og gratis. Registrer ditt besøk her!

Påmeldingsfrist           

Fredag 12. januar 2018, klokken 23.59        

                            PÅMELDING GJØRES HER!

       Innleveringsfrist for materiell                    
                       Onsdag 14. februar 2018, klokken 23.59

                    Innleveringsfrist for presentasjoner til

                                "Beste Ungdomsbedrift"

   Torsdag 8. mars 2018, klokken 23.59                      

Påmelding gjøres av daglig leder i Ungdomsbedriften i linken under: 

https://app.emarketeer.com/ext/form/entry.php?m=256815a89c068b58799d73b28a805aad5724300&Origin=Direct 

Har dere spørsmål til påmeldingen eller konkurransekriteriene kan dere ta kontakt på Snapchat; UBIZFAM

IMG_5023

Kommer i januar 2018

1.   Beste markedsføring

Juryen vil legge vekt på en helhetsvurdering av bedriftens samlede markedsføringsprofil og vil spesielt vurdere:

  • Virkemidlene som bedriften har benyttet og bedriftens begrunnelse for valg av virkemidlene. 
  • Hvordan bedriften har nådd ut til kundene/målgruppen.
  • Hvordan bedriften har gjennomført markedsføringen av bedriften.

Det er viktig at ungdomsbedriften får frem den totale markedsføringsaktiviteten i bedriften.

 

Bedriften må i forkant av messa sende inn en beskrivelse (maks 5 A4 sider) i PDF-format som inneholder informasjon om:

  • Navn på ungdomsbedriften, skole og utdanningsprogram
  • Navn på konkurransen «Beste markedsføring»
  • Informasjon om punktene/kriteriene over.
  • Hvem som er målgruppen(e) for bedriften/produktet.
  • Dokumentasjon (bilder, oppslag, linker) på markedsføringsaktivitetene som er gjennomført. En eventuell reklamefilm må være tilgjengelig på nett (YouTube, Vimeo eller lignende) og URL-link må ligge i beskrivelsen.
  • Arbeidsprosessen i bedriften (f.eks. hvem i UBen gjorde hva).
  • Hvis dere har brukt nettverket deres i utviklingen av markedsføringsaktivitetene må dere gjøre rede for hvem (bedrifter) som har vært involvert og hvordan dere har samarbeidet.
  • Kontaktperson i UBen med telefon og e-post

LAST OPP ETT BIDRAG I DENNE LINKEN OG NAVNGI DOKUMENT «MARKEDSFØRING_NAVNPÅUB_TELEMARK»:
https://ungent.sharefile.com/r-r24614dbe6e1485aa

(Eksempler på markedsføringsaktiviteter kan være: deres digitale synlighetsarbeid med planer, brosjyre/flygeblad, sosiale medier, bedriftens nettsted, reklamefilm, redaksjonell omtale i media, personlig salg/oppsøkende virksomhet, kampanje, profilering på messer, reklame etc. Det er ikke meningen at UBen skal ha benyttet alle disse virkemidlene, men at dere har en bevisst holdning til hva dere har valgt og hvorfor).

 

Beste markedsføring

1. pris: Gavesjekk på kr 1000

2. pris: Gavesjekk på kr 500

 

 

2. Beste forretningsplan

Juryen vil legge vekt på en helhetsvurdering av forretningsplanen. Det bør være en klar sammenheng mellom bedriftens markedspotensial, målsetninger og de økonomiske prognosene. Planen skal være kortfattet, enkel og korrekt. 

 

Følgende krav stilles til innholdet:

  • Forretningsidé og mål.
  • Organisering av bedriften.
  • Økonomi m/kapitalbehov, budsjett og nøkkeltall.
  • Marked og markedsplan.
  • Framdriftsplan.
  • Bedriftens utvikling og utsikter til lønnsomhet på lang sikt.

 

Bedriften må i forkant av messa sende inn forretningsplanen (maks 12 A4 sider) i PDF-format som inneholder:

  • Navn på ungdomsbedriften, skole og utdanningsprogram
    • Navn på konkurransen «Beste forretningsplan «
    • Informasjon om punktene (kriteriene) over.
    • Kontaktperson i UBen med telefon og e-post

 

LAST OPP ETT BIDRAG I DENNE LINKEN OG NAVNGI DOKUMENT

«FORRETNINGSPLAN_NAVNPÅUB_TELEMARK»:

https://ungent.sharefile.com/r-ra7e14401d464774b

 

Beste forretningsplan

1. pris: Gavesjekk på kr 1000

2. pris: Gavesjekk på kr 500

 

3. Beste reklamefilm

Reklameinnslaget skal utformes for å markedsføre eget produkt eller ungdomsbedriften. Juryen vil legge vekt på en helhetsvurdering av reklamefilmen, og vil spesielt vurdere:

  • I hvilken grad reklamefilmen er en interessevekker
  • I hvilken grad reklamefilmen formidler et budskap og bidrar til salg
  • Det generelle inntrykk av reklamefilmens originalitet 

 

Reklamefilmen må ikke vare lengre enn 1 minutt.

 

Bedriften skal sende inn en kort beskrivelse (maks 2 A4 sider) i PDF-format som inneholder:

  • Navn på ungdomsbedriften, skole og utdanningsprogram
  • Navn på konkurransen «Beste reklamefilm «
  • Hvordan reklamefilmen brukes i profileringsarbeidet.
  • URL-Link til reklamefilmen
  • Informasjon om punktene (kriteriene) over.
  • Arbeidsprosessen - f.eks. hvem i UBen gjorde hva.

 

 

 

 

 

  • Hvis dere har brukt nettverket deres til å utvikle reklamefilmen, må dere gjøre rede for hvem som har vært involvert og hvordan dere har samarbeidet om utformingen av utrykket.
  • Kontaktperson i UBen med telefon og e-post

 

LAST OPP BIDRAG (FILM & BESKRIVELSE) I DENNE LINKEN OG NAVNGI DOKUMENT

«REKLAMEFILM_NAVNPÅUB_TELEMARK»

https://ungent.sharefile.com/r-rab687c907ca4d779

 

Beste reklamefilm

1. pris: Gavesjekk på kr 1000

2. pris: Gavesjekk på kr 500

 

4. Beste logo

Juryen vil legge vekt på en helhetsvurdering av logo og vil spesielt vurdere i hvilken grad: 

  • Logoen illustrerer og forsterker bedriftens forretningsidé
  • Logoen fungerer både i svart/hvitt og (eventuelt) i farge
  • Logoen egner seg til forstørring og forminskning
  • Generelt inntrykk av logo

 

Bedriften skal sende inn en beskrivelse (maks 5 A4 sider) i PDF-format. Denne skal inneholde: 

  • Navn på ungdomsbedriften, skole og utdanningsprogram
  • Navn på konkurransen «Beste logo»
  • Informasjon om punktene (kriteriene) over.
  • Logoen i de ulike variantene. Forklar valg av symboler og skrifttype i logoen.  
  • Arbeidsprosessen - f.eks. hvem i UB’en gjorde hva.
  • Hvis dere har brukt nettverket deres til å utvikle logoen, må dere gjøre rede for hvem som har vært involvert og hvordan dere har samarbeidet om utformingen av utrykket.
  • Vis hvordan dere har brukt logoen i bedriftens markedsførings- og profileringsarbeid (legg gjerne inn bilder som illustrerer bruken).  
  • Kontaktperson i UBen med telefon og e-post

 

LAST OPP ETT BIDRAG I DENNE LINKEN OG NAVNGI DOKUMENT

«LOGO_NAVNPÅUB_TELEMARK»:

https://ungent.sharefile.com/r-re58cf3434694ca3b

 

Beste logo

1. pris: Gavesjekk på kr 1000

2. pris: Gavesjekk på kr 500

 

Kategoriene Beste markedsføring, beste forretningsplan, beste reklamefilm og beste logo er forhåndsjuryerte kategorier.

Vinnere vil kåres innen uke 10 og inviteres til forhåndsutdeling i Skien, onsdag 7. mars 2018.  Vær derfor oppmerksomme på å holde av denne datoen dersom dere er påmeldt i noen av disse fire kategoriene.

 

 

5. Beste innovative produkt – NM KATEGORI!

Alle bedrifter på Fylkesmesterskapet deltar i denne konkurransen. Ingen påmelding eller forhåndsinnsendt bidrag kreves.

 

I denne konkurransen blir innovative produkter (varer og tjenester) belønnet. Det kan være produktet i seg selv eller hvordan produktet fremstår. Juryen vil gjøre en helhetsvurdering på bakgrunn av følgende kriterier:

  • Innovasjonsgrad/nyskapende konsept
  • Sammenheng funksjonalitet og design
  • Hvordan har bedriften samarbeidet med relevante aktører i prosessen fra idé til design?
  • Er produktet egnet for kommersialisering?

 

Bedriften skal ikke sende inn dokumentasjon i forkant.

Juryen gjennomfører intervju på stand.

Beste innovative produkt

1. pris: Delta på NM for UB med 4 elever og 1 lærer

2. pris: Gavesjekk på kr 2000

3. pris: Gavesjekk på kr 1000

 

6. Gastronomiprisen

Juryen legger vekt på følgende kriterier: 

  • Hvorvidt det er det behov for produktet i markedet
  • Hvorvidt produktet er nyskapende
  • Vurdering av smak, utseende og lukt
  • Vurdering av produktkvalitet og råvarekombinasjon
  • Produktet har en lokal identitet
  • Produktet presenteres på en kreativ og estetisk måte

 

Bedriften skal sende inn en kort beskrivelse (maks 2 A4 sider) i PDF-format eller

videopitch (max 3 minutter) som inneholder:

  • Navn på ungdomsbedriften, skole og utdanningsprogram
  • Navn på konkurransen « Gastronomiprisen»
  • Kort beskrivelse av produktet og informasjon om punktene/kriteriene over
  • Legg gjerne inn en skisse eller bilde av produktet
  • Kontaktperson i UBen med telefon og e-post

 

 Juryen gjennomfører intervju på stand.

 

LAST OPP ETT BIDRAG I DENNE LINKEN OG NAVNGI DOKUMENT

«GASTRONOMI_NAVNPÅUB_TELEMARK»:

https://ungent.sharefile.com/r-r98c0e56c5234b858

 

Gastronomiprisen

1. pris: Gavesjekk på kr 1000 

2. pris: Gavesjekk på kr 500

 

 

7. Beste yrkesfaglige bedrift – NM KATEGORI!

Det er kun Ungdomsbedrifter fra de yrkesfaglige utdanningsprogrammene som kan delta i denne konkurransen. 

 

Juryen legger vekt på følgende kriterier:

  • Kvaliteten på varen/tjenesten 
  • Formidler ungdomsbedriften yrkesstolthet og engasjement for eget fag?  

 

Bedriften skal sende inn en kort beskrivelse (maks 2 A4 sider) i PDF-format eller

videopitch (max 3 minutter) som inneholder:

  • Navn på ungdomsbedriften, skole og utdanningsprogram
  • Navn på konkurransen « Beste yrkesfaglige bedrift»
  • Kort beskrivelse av produktet og informasjon om punktene/kriteriene over
  • Legg gjerne inn en skisse eller bilde av produktet
  • Kontaktperson i UBen med telefon og e-post

Juryen gjennomfører intervju på stand.

 

LAST OPP ETT BIDRAG I DENNE LINKEN OG NAVNGI DOKUMENT

«YRKESFAG_NAVNPÅUB_TELEMARK»:

Beste yrkesfaglige bedrift

1. pris: Delta på NM for UB med 4 elever og 1 lærer

2. pris: Gavesjekk på kr 1000 

3. pris: Gavesjekk på kr 500

  https://ungent.sharefile.com/r-r0e3d55f64074bbe9

 

8. Beste sosiale entreprenør 

Prisen tildeles en ungdomsbedrift som ønsker å løse en sosial utfordring gjennom sin UB. 

Juryen legger vekt på følgende kriterier:

  • Har bedriften en klar definert sosial utfordring som de ønsker å løse?
  • Har bedriften en nyskapende (innovativ) løsning?
  • Har bedriften fokus på dobbelt bunnlinje, dvs. kan den vise til sosial endring og fremtidig økonomisk bærekraft?
  • Skaper bedriften begeistring for sitt arbeid? 

 

 Juryen gjennomfører intervju på stand.

Bedriften skal sende inn en kort beskrivelse (maks 2 A4 sider) i PDF-format som Inneholder informasjon om:

  • Navn på ungdomsbedriften, skole og utdanningsprogram
  • Navn på konkurransen ”Beste sosiale entreprenør”
  • Informasjon om punktene/kriteriene over
  • Kontaktperson i UBen med telefon og e-post

 

LAST OPP ETT BIDRAG I DENNE LINKEN OG NAVNGI DOKUMENT

«SOSIALENTREPRENØR_NAVNPÅUB_TELEMARK»:

Beste sosiale entreprenør

1. pris: Gavesjekk på kr 1000 

2. pris: Gavesjekk på kr 500

https://ungent.sharefile.com/r-rb6bc3091ede4791b

 

 

9. Beste utstilling

Alle bedrifter på Fylkesmesterskapet deltar i denne konkurransen. 

 

Juryen vil legge vekt på følgende kriterier: 

  • Estetisk uttrykk: Utforming, informasjonskilde og kobling til bedriftens virksomhet
  • Personlig uttrykk: Salgs- og presentasjonsteknikk, produktkunnskap og samspill 

 

Bedriften må ovenfor juryen kunne fortelle hvordan de har kommet fram til og bygd opp standen/utstillingen. Dersom UBen har brukt nettverket sitt eller en ekstern konsulent i prosessen skal juryen orienteres om dette samarbeidet. Juryen gjennomfører intervju på stand.

 

Mål på stand:

  • 1,90 meter høy (alle vegger)
  • 1,80 meter bred (bakvegg)
  • 0,90 meter dyp (sidevegg) + 1,00 meter i utvidelse forover (uten sidevegg)

 

Utforming av utstillingen må være innenfor disse målene. Det er ikke mulighet til å flytte standvegger. Standnummerering som er hengt opp skal ikke fjernes fra sin plass. 

 

Bedriften skal ikke sende inn dokumentasjon i forkant. Juryen gjennomfører intervju på stand.

Beste utstilling

1. pris: Gavesjekk på kr 2000 

2. pris: Gavesjekk på kr 1000 

3. pris: Gavesjekk på kr 500

 

10. Beste salgs- og servicebedrift

Alle bedrifter på Fylkesmesterskapet deltar i denne konkurransen. 

 

Juryen vil gjøre en helhetsvurdering på bakgrunn av følgende kriterier:

  • Det er enkelt å komme i kontakt med elevene/selgerne
  • Selgerne har god produktkunnskap
  • Selgerne er lyttende, positive og høflige
  • Selgerne er serviceinnstilte og behandler alle besøkende som potensielle kunder
  • Har bedriften hatt omsetning ? Kan bedriften vise til en estimert potensiell omsetning

 

Bedriften skal ikke sende inn dokumentasjon i forkant. Juryen gjennomfører intervju på stand.

 

Beste salgs- og servicebedrift

1. pris: Gavesjekk på kr 1000 

2. pris: Gavesjekk på kr 500

 

 

 

11. Beste selger 

Beste selger er en individuell pris som tildeles en enkeltelev som utmerker seg. Alle elever på Fylkesmesterskapet deltar i denne konkurransen. 

 

Juryen vil spesielt vektlegge følgende kriterier:

  • Produktkunnskap
  • Evne til å være lyttende, positiv og høflig mot alle potensielle kunder
  • Evne til å knytte nettverk med besøkende på stand
  • God ambassadør for sin Ungdomsbedrift

Bedriften skal ikke sende inn dokumentasjon i forkant. Juryen gjennomfører besøk og intervju på stand.

 

Beste selger   1. pris: Deltakelse på Next Generation Leaders i Canada, august 2018

 

12. Beste IA-bedrift – NM KATEGORI!

Alle registrerte ungdomsbedrifter som IA-sertifiseres kan melde seg på konkurransen Beste IA-bedrift.

Det legges vekt på at ungdomsbedriften har oppnådd gode resultater på ett eller flere punkter:

  • Godt eierskap til IA-tanken
  • Aktivt/konkret arbeid for å inkludere alle ansatte i ungdomsbedriften
  • Vise til lavt eller redusert fravær i egen ungdomsbedrift. Hvordan fungerte teamet sammen og eventuelt hvilke tiltak ble iverksatt for å bedre samarbeidet 
  • Bevissthet om hvordan medarbeidernes motivasjon og innsats påvirket de økonomiske resultatene.
  • Erfaringer fra samarbeidet - hva har fungert bra og mindre bra

 

Juryen gjennomfører intervju på stand.

Bedriften skal sende inn en kort beskrivelse om bedriftens IA-arbeid som omhandler bedriftens mål- og handlingsplan. Den kan være på inntil 5 sider i PDF-format som Inneholder informasjon om:

  • Navn på ungdomsbedriften, skole og utdanningsprogram
  • Navn på konkurransen «Beste IA-bedrift «
  • Informasjon om punktene/kriteriene over
  • Kontaktperson i UBen med telefon og e-post

 

LAST OPP ETT BIDRAG I DENNE LINKEN OG NAVNGI DOKUMENT

«IA_NAVNPÅUB_TELEMARK»:

  https://ungent.sharefile.com/r-r6e4e052ecb04f73b

 

Beste IA-bedrift
  1. pris: Delta på NM for UB med 4 elever og 1 lærer

En deltaker fra Ungdomsbedriften plukkes ut av UE Telemark til å delta på det nasjonal arrangementet ”Leder for en dag”, i oktober 2018.

2.  pris: Gavesjekk på kr 1000

 

 

13. Bærekraftprisen 

Prisen tildeles en ungdomsbedrift som har gjort bevisste bærekraftige vurderinger gjennom sin ungdomsbedrift. Juryen vil gjøre en helhetsvurdering ut fra både innsendt beskrivelse og intervju på stand, basert på følgende kriterier:

  • Hvorvidt det er behov for produktet.
  • Hvorvidt forretningsideen i seg selv er bærekraftig.
  • Har bedriften gjort bevisste bærekraftige vurderinger i produksjonen?
  • Har bedriften gjort bevisste bærekraftige vurderinger når det kommer til transport?
  • Brukes bærekraft som et salgsfremmende element i markedsføringen?
  • Er produktet egnet for gjenvinning?
  • Klarer bedriften å forene lønnsomhet og bærekraft?
  • Har ungdomsbedriften jobbet med et eller flere av FNs bærekraftsmål?

Bedriften må sende inn en kort beskrivelse (maks 2 A4 sider) i PDF-format som inneholder:

 

  • Navnet på konkurransen: «Bærekraftprisen».
  • Navn på ungdomsbedriften, skole og utdanningsprogram.
  • Telefonnummer og e-postadresse til en kontaktperson i ungdomsbedriften.
  • Informasjon om hvilke bærekraftige vurderinger dere har gjort, basert på kriteriene over. 

Juryen gjennomfører intervju på stand.

 

 

LAST OPP ETT BIDRAG I DENNE LINKEN OG NAVNGI DOKUMENT

«BÆREKRAFT_NAVNPÅUB_TELEMARK»:

https://ungent.sharefile.com/r-rdb6d4dcc0d14b79a

 

Bærekraftprisen

1. pris: Gavesjekk på kr 1000 

2. pris: Gavesjekk på kr 500

 

14. Beste regnskap 

Vurderingene av ungdomsbedriftens regnskap bygger på finansregnskapet til bedriften og særlig framheves følgende kriterier:

  • Bilagshåndtering: Er det ordentlige og fullstendige bilag for alle inntekter og utgifter?
  • Oversiktlig: Er det en god henvisning mellom bilag og regnskap og er bilagene samlet på en ordentlig måte?
  • Kasse- og kontantregistrering: Er det et godt system for registrering av kontantsalg og god orden med inn/uttak av kasse?
  • Sluttregnskap: Er det laget en ordentlig resultatoppstilling og balanse?

 

Ungdomsbedriften må i forkant av messa sende inn en beskrivelse (maks 5 A4 sider) i PDF-format som inneholder informasjon om:

  • Forretningsideen, samt en kort beskrivelse av driften.
  • Oppdatert regnskapsoppstilling som viser resultat og balanse. Malen under viser hvilke opplysninger regnskapsoppstillingen minimum må inneholde. Oppstillingen kan være mer detaljert dersom driften krever det.

 

 

  • Læringseffekten av å føre regnskap med utgangspunkt i kriteriene (bilagshåndtering, oversiktlig, kasse- og kontantregistrering og sluttregnskap).
  • Hvilket system som er benyttet for regnskapsførselen (Excel-arket i UB-løypa, Visma eAccounting eller annet regnskapssystem)

 

I tillegg må bedriften levere inn følgende senest ved innsjekk/registrering på messa:

  • Oppdatert regnskapsoppstilling som viser resultat og balanse.
  • Alle bilag og regnskap/bokføring med alle transaksjoner, sammen med avstemminger av bank og kasse mv.

 

Alt som leveres inn på messa må kunne leses av juryen uten tilgang til spesielle programmer. Bidrag kan leveres f.eks. på papir (perm) eller datafil (pdf). Beskrivelsen, regnskap m/bilag og intervju danner hovedgrunnlaget i juryens vurdering.

 

Regnskapsoppstillingen må minimum inneholde følgende:

 

Resultat Beløp Balanse Beløp
  Driftsinntekter      
- driftskostnader   Eiendeler:  
= Driftsresultat   Anleggsmidler  
+ finansinntekter   Kontanter og bankinnskudd  
=Årsoverskudd   Varelager  
    Sum omløpsmidler  
       
    Gjeld og egenkapital:  
    Innskutt egenkapital  
    Opptjent egenkapital  
    Kortsiktig gjeld  
    Langsiktig gjeld  
    Sum gjeld og egenkapital  

 

 

LAST OPP ETT BIDRAG I DENNE LINKEN OG NAVNGI DOKUMENT

«REGNSKAP_NAVNPÅUB_TELEMARK»:

https://ungent.sharefile.com/r-r83efe65c0b24d729

 

Beste regnskap

1. pris: Gavesjekk på kr 1000 

2. pris: Gavesjekk på kr 500

 

 

 

 

15. Beste Ungdomsbedrift– NM KATEGORI!

Delårsrapport, presentasjon for dommere og publikum og intervju ved stand er arenaene juryen har for å kåre vinnere i Beste Ungdomsbedrift. Ungdomsbedriften har altså tre verktøy/arenaer hvor den får vist seg fram for juryen.

Vurderingskriterier 

Juryen vil legge vekt på en helhetsvurdering av ungdomsbedriften. Juryen vurderer ungdomsbedriften på bakgrunn av fem vurderingskriterier (se under). Vurderingskriteriene vektes likt. Etter at juryen har «møtt» ungdomsbedriften på de tre arenaene, skal juryen ha fått informasjon som dekker alle fem vurderingskriterier.

Verdiskaping (vektes 20%) 

  • Elevene kan vurdere om det er et behov i markedet for deres produkt.
  • Elevene har god oversikt over regnskapet i ungdomsbedriften og har forståelse av hvordan ungdomsbedriften kan bli lønnsom.
  • Elevene har forståelse for hvordan ungdomsbedriften kan bidra til bærekraftig verdiskaping i samfunnet.  
  • Elevene viser kunnskap om og forståelse for hvordan en ungdomsbedrift fungerer. 
  • Elevene kan reflektere over egne erfaringer og vise hva de har lært.
  • Elevene kan ta stilling til etiske problemstillinger i arbeidet med Ungdomsbedrift. 
  • Elevene har kunnskap om kreativitets- og innovasjonsprosesser i arbeidet med Ungdomsbedrift. 
  • Elevene kan kommunisere med ulike virkemidler hva som er innovativt/nyskapende ved deres produkt, bedrift, forretningsmodell, markedsføring etc.
  • Elevene kan forklare hva som gjør at ungdomsbedriften skiller seg ut i markedet. 
  • Elevene har erfaring med å jobbe i et team og bevissthet om hvordan medarbeidernes kompetanse, motivasjon og innsats påvirker ungdomsbedriftens resultater. 
  • Elevene utviser stolthet og engasjement for egen ungdomsbedrift. 
  • Elevene har erfaring med å samarbeide med lokalt arbeids- og næringsliv, og kan trekke inn nettverk (eks. fagpersoner, mentorer) for å løse oppgaver i ungdomsbedriften. 
  • Elevene har erfaring med å benytte kunnskap fra flere fagområder.
  • Elevene kan reflektere over verdien av ulik fagkunnskap gjennom arbeidet med ungdomsbedrift.

Erfaringslæring (vektes 20%) 

Kreativitet og innovasjon (vektes 20%) 

Samarbeid (vektes 20%) 

Tverrfaglig arbeid (vektes 20%) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Formelle krav

Alle konkurransedeltagerne må være under 21 år (dvs. må ikke fylle 21 år før 31. juli 2018).

Ungdomsbedriften kan være representert med maksimalt fem elever under presentasjon for dommere og publikum og i intervju ved stand. Ungdomsbedriften skal forberede/levere de tre vurderingsarenaene: 

 

  1. Delårsrapporten, i PDF-format, må sende inn i forkant av messa. Delårsrapporten skal være på maksimalt 12 sider (inkludert forside, bakside og vedlegg). Delårsrapporten skal inneholde:
  • Forside med ungdomsbedriftens navn, skolens navn, navn på lærer, skoleår, navn på mentor og hans/hennes arbeidssted.
  • Oppsummering på første side.
  • Oppdatert regnskapsoppstilling som viser resultat og balanse.

Se mer informasjon om utforming av rapporten på http://ungdomsbedrift.no/UEUB/Drift/Delaarsrapport   

LAST OPP ETT BIDRAG I DENNE LINKEN OG NAVNGI DOKUMENT

«BUB_NAVNPÅUB_TELEMARK»:

https://ungent.sharefile.com/r-r64dd780819b45f79  

 

  1. Pitch for dommere og publikum foregår på scener i plenum. Salgspitchen er på inntil 2 minutter og det er anledning til å benytte projektor, eller andre virkemidler som UBen tar med selv. Ungdomsbedriften skal presentere sin forretningsidé og bedrift med tanke på å overbevise en potensiell investor eller kunde.

 

Ungdomsbedriften må sende inn presentasjonsmateriale (powerpoint, prezi, lydfil, filmfil etc.) innen torsdag 8. mars.

 

LAST OPP ETT BIDRAG I DENNE LINKEN OG NAVNGI DOKUMENT

«BUBPRES_NAVNPÅUB_TELEMARK»:

https://ungent.sharefile.com/r-r44febfcc58c47188

 

  1. Intervju ved stand foregår uten lærer eller mentor tilstede. Det kan vare i inntil 10 minutter. Juryen vil gjennomføre en samtale/intervju og legge vekt på følgende kriterier:
  • Erfaring fra drift av UB: Læringseffekt, samarbeidet i gruppen, kunnskap, forståelse av hvordan en bedrift fungerer og hvordan den kan bli lønnsom, og samarbeid med mentor/nettverksbygging.
  • Utstilling: Estetisk uttrykk/utforming og kobling til bedriftens virksomhet samt utstillernes salgs- og presentasjonsteknikk, produktkunnskap og samspill.

 

Beste Ungdomsbedrift

i Telemark 2018

 

1. pris: Delta på NM for UB med 4 elever og 1 lærer

2. pris: Gavesjekk på kr 3000

3. pris: Gavesjekk på kr 2000

Konkurranse Hva skal leveres? Hvor skal det leveres? Frist for levering
Beste markedsføring

Beskrivelse av punktene i kriteriene. Maks 5 A4 sider.

PDF-format.

«MARKEDSFØRING_NAVNPÅUB_TELEMARK»:

https://ungent.sharefile.com/r-r24614dbe6e1485aa

14. februar

Kl 23.59

Beste forretningsplan

Forretningsplan.

Maks 12 A4 sider.

PDF-format.

«FORRETNINGSPLAN_NAVNPÅUB_TELEMARK»:

https://ungent.sharefile.com/r-ra7e14401d464774b

14. februar

Kl 23.59

Beste reklamefilm

Reklamefilm. Maks 1 minutt varighet.

 

Beskrivelse av punktene i kriteriene.

Maks 2 A4 sider.

PDF-format.

«REKLAMEFILM_NAVNPÅUB_TELEMARK»:

https://ungent.sharefile.com/r-rab687c907ca4d779

14. februar

Kl 23.59

Beste logo Beskrivelse av punktene i kriteriene og bilder av logo. Maks 5 A4 sider. PDF-format.

«LOGO_NAVNPÅUB_TELEMARK»:

https://ungent.sharefile.com/r-re58cf3434694ca3b

14. februar

Kl 23.59

Beste innovative produkt, vare eller tjeneste

Ingen innlevering.

Bidrag kreves ikke til denne kategorien.

 

 

 

 

Gastronomiprisen

Beskrivelse av punktene i kriteriene. Maks 2 A4 sider.

PDF-format eller video.

«GASTRONOMI_NAVNPÅUB_TELEMARK»:

https://ungent.sharefile.com/r-r98c0e56c5234b858

14. februar

Kl 23.59

Beste yrkesfaglige bedrift

Beskrivelse av punktene i kriteriene. Maks 2 A4 sider.

PDF-format eller video.

«YRKESFAG_NAVNPÅUB_TELEMARK»:

https://ungent.sharefile.com/r-r0e3d55f64074bbe9

14. februar

Kl 23.59

Beste sosiale entreprenør

Beskrivelse av punktene i kriteriene. Maks 2 A4 sider.

PDF-format.

«SOSIALENTREPRENØR_NAVNPÅUB_TELEMARK»:

https://ungent.sharefile.com/r-rb6bc3091ede4791b

14. februar

Kl 23.59

Beste utstilling

Ingen innlevering.

Bidrag kreves ikke til denne kategorien.

   
Beste salgs- og servicebedrift

Ingen innlevering.

Bidrag kreves ikke til denne kategorien.

   

 

 

 

 

 

 

Beste selger

Ingen innlevering.

Bidrag kreves ikke til denne kategorien.

   

 

Beste IA-bedrift

 

Beskrivelse av punktene i kriteriene.

Maks 5 A4 sider.

PDF-format.

 

«IA_NAVNPÅUB_TELEMARK»:

https://ungent.sharefile.com/r-r6e4e052ecb04f73b

 

14. februar

Kl 23.59

 

Bærekraftprisen

 

«BÆREKRAFT_NAVNPÅUB_TELEMARK»:

https://ungent.sharefile.com/r-rdb6d4dcc0d14b79a

 
Beste regnskap

Delårsrapport m/ oppdatert regnskapsrapport.

Maks 12 A4 sider.

PDF-format.

«REGNSKAP_NAVNPÅUB_TELEMARK»:

https://ungent.sharefile.com/r-r83efe65c0b24d729

14. februar

Kl 23.59

Beste Ungdomsbedrift

Delårsrapport. Maks 12 A4 sider. PDF-format

 

 

Presentasjonsmateriale

PowerPoint, Prezi etc

«BUB_NAVNPÅUB_TELEMARK»:

  https://ungent.sharefile.com/r-r64dd780819b45f79  

 

 «BUBPRES_NAVNPÅUB_TELEMARK»: 

https://ungent.sharefile.com/r-r44febfcc58c47188

14. februar

Kl 23.59 

 

 

8. mars

Kl 23.59

Publiseres etter premieutdeling 14. mars 2018, klokken 17.00