Presseservice NM for ungdomsbedrifter 2018

UE Norge · 27 april 2018

Presseservice NM for ungdomsbedrifter 2018

Kunsten å glede UB fra Kongshavn vgs i Oslo er Beste Ungdomsbedrift 2018

Her publiseres oversikt over alle vinnere fra Norgesmesterskapet i Ungdomsbedrifter 2018 og juryenes begrunnelser.

Ingvild K. Vederhus er kommunikasjonsansvarlig i Ungt Entreprenørskap Norge,  ingvild@ue.no, mobil 917 58 429.

Bilder av vinnere finnes på Flickr. Foto: Ungt Entreprenørskap. 

Her ligger oversikt over hvem som har sittet i de ulike juryene.

Se en komplett oversikt over konkurransene, juryene, nominasjonene og begrunnelsene for vinnerbedriftene her

Prisvinnere:

Beste ungdomsbedrift - prisutdeler kunnskapsminister Jan Tore Sanner

1. plass: Kunsten å glede UB fra Kongshavn vgs, i Oslo

2.plass: Lokalmat UB fra Stranda vgs, i Møre og Romsdal

3.plass: Load Padding UB fra Raufoss vgs, i Oppland

Juryens begrunnelse: Juryen er imponert over bedriftens profesjonalitet og bevissthet på bærekraft i alle ledd av verdikjeden. De har bygget nettverk, skapt interesse for produktet og fått resultater. Konseptet har mulighet til å lykkes utenfor Norge. Personlig engasjement har vært drivkraften for utviklingen av bedriften som støtter en svært sårbare gruppe. Bedriften scorer høyt på alle vurderingskriterier for Norges beste ungdomsbedrift. 

Beste kundeopplevelse på nett i samarbeid med Visma - prisutdeler Emilie Caspara Kjønnerud, Product Manager Visma

1. plass: Privatek UB fra Kuben vgs, i Oslo

2.plass: Stjerne Medier UB fra Gausdal vgs, i Oppland

3.plass: Kunsten å glede UB fra Kongshavn vgs, i Oslo

Juryens begrunnelse: Vinneren inspirerer til kjøp ved å fremstille produktet på en appellerende måte. Siden fremstår som svært profesjonell med et stilrent design. Det er enkelt å navigere seg rundt på siden som inneholder alle de viktigste elementene en bør ha. I tillegg fungerer siden godt på mobil og de tilbyr flere betalingsalternativer og språk. Denne bedriften har virkelig tenkt på alt, og gir uten tvil den beste kundeopplevelsen! 

Beste forretningsplan i samarbeid med Nordea - prisutdeler John Sætre, konserndirektør Nordea

1. plass: Kunsten å glede UB fra Kongshavn vgs, i Oslo fylke

2.plass: Barlock UB fra Lillestrøm vgs, i Akershus fylke

3.plass: Privatek UB fra Kuben vgs, i Oslo fylke

Juryens begrunnelse: Forretningsplanen er strukturert og leservennlig, og leverer høy kvalitet på samtlige punkter en forretningsplan bør inneholde. Juryen blir imponert av at bedriften allerede har omsatt for et betydelig beløp og har involvert flere aktører i utviklingsfasen. I tillegg scorer bedriften ekstra høyt på promosjon- og markedsføringsdelen der de tydelig beskriver ulike virkemidler de har tatt i bruk. 

Størst verdiskapingspotensial i samarbeid med Ferd - prisutdeler Tom Erik Myrland, Investeringsdirektør Ferd

1. plass: RentnPark UB fra Asker vgs, i Akershus fylke

2.plass: LokalMat UB fra Stranda vgs, i Møre og Romsdal fylke

3.plass: Swimtech UB fra Kristen vgs, i Trøndelag fylke

Juryens begrunnelse: Vinneren sikter seg inn mot delingsøkonomien, som vi hele tiden ser få innpass på nye arenaer. Akkurat denne tjenesten finnes ikke i stort omfang per i dag, men det bør være betydelig betalingsvillighet et stort antall konsumenter både i Norge og utenlands. Samtidig er forretningsmodellen veldig skalerbar, med et stort innslag faste kostnader og en tjeneste som bare blir bedre med flere kunder. Risikoaspekter inkluderer potensiell konkurranse fra nye og etablerte aktører med tilstøtende tjenester, samt å sikre at det potensielle markedet faktisk er stort nok. Ledelsen viste stor modenhet og ga gode refleksjoner rundt disse potensielle utfordringene. 

Beste HR-bedrift i samarbeid med ManpowerGroup - prisutdeler Maalfrid Brath, konsernsjef ManpowerGroup

1. plass: Kunsten å glede UB fra Kongshavn vgs, i Oslo fylke

2.plass: En Gave Videre UB fra Drammen vgs, i Buskerud fylke

3.plass: CETO UB fra Vadsø vgs, i Finnmark fylke

Juryens begrunnelse: Juryen opplever at bedriften er den mest profesjonelle HR-bedriften i år, med gode dokumenterte rutiner, som f.eks. loggføring av samtaler og fraværsoppfølging. Bedriften viser til en ryddig prosess i forhold til avvikling av en medarbeider som ikke fungerer. Personalansvarlig blir berømmet for hennes innsats for å skape godt samhold, noe de mener har gitt god økonomisk uttelling. 

Beste regnskap i samarbeid med Spleiselaget - prisutdeler Øivind Strømme, Leder SMSØ

1. plass: Green Bag UB fra Flekkefjord vgs, i Vest-Agder fylke

2.plass: Noisse UB fra Dalane vgs, i Rogaland fylke

3.plass: Stili UB fra Amalie Skram vgs, i Hordaland fylke

Juryens begrunnelse: Bedriften har klart å holde beundringsverdig kontroll over et svært omfattende regnskap med mange bilagstyper. Regnskapet og dokumentasjonen er gjennomgående veldig oversiktlig og ryddig. Bedriftens rutiner for avstemming og kontroll er gode. Regnskapet reflekterer den økonomiske virkeligheten i bedriften på en god måte. Regnskapsansvarlig svarer godt på spørsmål om regnskapet og viser sterk regnskapsforståelse. 

Bærekraftprisen - prisutdeler Tove Selnes, HR-Direktør Konsern Storebrand

1. plass: Safe Turf UB fra Thora Strom vgs, i Trøndelag fylke

2.plass: EarthcaseUB fra Årdal vgs, i Sogn og Fjorlandet fylke

3.plass: Noisse UB fra Dalane vgs, i Rogaland fylke

Juryens begrunnelse: Vinneren har også knyttet de tre dimensjonene i bærekraftig utvikling til sin forretningsidé. Vi ser at det er et stort behov for å finne en løsning på denne miljø- og samfunnsutfordringen. Denne forretningsideen kan løse et viktig problem. Ungdomsbedriften har allerede skaffet seg et nettverk av sentrale aktører innenfor offentlig og privat sektor som juryen mener kan være helt avgjørende for å sammen løse problemstillingen. Juryen har også tro på at dette kan være en løsning lokalt, nasjonalt og globalt. 

Innovasjonsprisen - prisutdeler Pål Rokke, CEO Citibank Norway

1. plass: DigDok UB fra Romsdal vgs, i Møre og Romsdal

2.plass: Autospyl UB fra Mære vgs, i Trøndelag fylke

3.plass: LETT UB fra Arendal vgs, Aust Agder i fylke

Juryens begrunnelse: Her snakker vi timing! Bedriften sikter på å slå sammen ulike systemer. Løsningen berører mange og juryen tror alle ser seg tjent med å bruke den. Her er det stort verdipotensiale i alle ledd. Bedriften viser stor innsikt og forståelse for barrierer og muligheter de må ivareta og løse for og lykkes. Løsningen er enkel skalerbar. 

UE Alumnis lederskapspris - prisutdeler Philip Havig, Leder UE  Alumni og Balpreet Singh

1. plass: Herman Wenneberg, Kash Profilering UB fra Frederik II vgs, i Østfold fylke

2.plass: Mathias Norheim, Kunsten å glede UB fra Kongshavn vgs, i Oslo fylke

3.plass: Helle Christiansen, GreenCan UB fra Thora Storm vgs, i Trøndelag fylke

Juryens begrunnelse: Lederen har sammen med resten av bedriften jobbet målrettet og effektivt med nettverksbygging, og de har høstet gode resultater av dette arbeidet. Lederen er svært opptatt av å inkludere alle i bedriften, og har fokusert på å løse interne utfordringer på en god måte. Inkluderingen har også medført at han sørget for at resten av bedriften får bli med på tur til Canada. 

Beste salgs- og servicebedrift - prisutdeler Vibeke Hammer Madsen, Adm. dir. Virke

1. plass: Buckeye UB fra Vadsø videregående skole

2.plass: Café B04 UB fra Herselb videregående skole, i Oslo.

3.plass: GreenCan UB fra Thora Storm videregående skole i Trøndelag.

Juryens begrunnelse: Bedriften hadde en gjeng med svært imøtekommende og troverdige selgere som hentet oss inn til sin stand. De begeistret juryen med en god formidlingsevne og en god fortelling om konseptet som skal skape gode opplevelser.  Selgerne kombinerte en høy grad av kunnskap om produktet sammen med begeistring for landsdelen. Juryen fikk med seg en smak av Finnmark og har tro på at de har det som skal til for å klare å selge sitt produkt til hele Skandinavia. 

Beste utstilling - prisutdeler Gunn Helen Hagen, Adm. dir Norges Varemesse

1. plass: SANUS UB fra Karmsund vgs, i Rogaland fylke

2.plass: Safe UB fra Raufoss vgs, i Oppland fylke

3.plass: Moe & Dalen UB fra Risør vgs, i Aust-Agder fylke

Juryens begrunnelse: Tillitsvekkende, helhetlig og god presentasjon med et tydelig budskap. Stand viser godt produkt og produksjon. Ekte og troverdig gjennomført med uniformer og utstilling i fint samspill. Plusspoeng for smaksprøver og gryter i kok på komfyren. En levende stand. 

Beste markedsføring - prisutdeler Helge Leiro Baastad, konsensjef Gjensidige

1. plass: Kunsten å glede UB fra Kongshavn vgs, i Oslo

2.plass: DigDok fra Romsdal vgs, i Møre og Romsdal

3.plass: Kash Profilering fra Frederik II vgs, i Østfold

Juryens begrunnelse: Vinneren for beste markedsføring har et produkt som er bygget på et grunnlag av ekte engasjement. De har markedsført produktet sitt på en smart, gjennomtenkt og e ffektiv måte, og har brukt digital markedsføring på en måte som overgår nivået til mange av de aller største merkevarene i Norge og internasjonalt. De skiller seg ut ved å ha et stort hjerte for saken de jobber for, og har fått en rekke kjendiser og influencere med seg på laget, noe som har gitt barn med kreft midler til å gjøre sin hverdag på sykehuset litt bedre. 

Gastronomiprisen - prisutdeler Hege Aamotsmo, HR Direktør Orkla

1. plass: SANUS UB fra Karmsund vgs, i Rogaland fylke

2.plass: MATHPA UB fra Vadø vgs, i Finnmark fylke

3.plass: Sjøsnacks UB fra Kvitsund Gymnas, i Telemark fylke

Juryens begrunnelse: Denne bedriften har utviklet et fantastisk produkt med høy kvalitet, og har rene, tydelige og gode smaker. Elevene presenterte produktet på en entusiastisk måte, og har høy faglig kompetanse. Konseptet er godt gjennomarbeidet. Produktet ble presentert på en delikat og appetittvekkende måte. Juryen har stor tro på at konseptet er levedyktig, og gleder seg til fortsettelsen. 

Beste yrkesfaglige bedrift - prisutdeler Trude Tinnlund, LO-sekretær LO

1. plass: HandyHelp UB fra Nøtterøy vgs, i Vestfold fylke

2.plass: Sanus UB fra Karmsun vgs, i Rogaland fylke

3.plass: Gladgris UB fra Mære Landbruksskole, i Trøndelag fylke

Juryens begrunnelse: Denne bedriften har avdekket et reelt behov, basert på egen erfaring gjennom praksis i bedrift. De har jobbet bevisst med mange partnere og testet produktet, og endret det i tråd med tilbakemeldingene. Gjennom prosessen har de fått økt engasjement for eget fag, samtidig som de gir brukerne av produktet en mulighet til å mestre egen hverdag med verdighet. 

Beste samarbeid med næringslivet - prisutdeler Tor Erik Groeng, Seniorrådgiver NHO

1. plass: Lokalmat UB fra Stranda vgs, i Møte og Romsdal fylke

2.plass: Swimtech UB fra Kristen vgs (KVT), i Trøndelag fylke

3.plass: Noisse UB fra Dalane vgs, i Rogaland fylke

Juryens begrunnelse: Vinneren i kategorien beste samarbeid med næringslivet har et svært bredt nettverk og har demonstrert en grunnleggende forståelse for hvordan de skal bruke næringslivet til å utvikle produktet deres til det bedre. De har hatt tett kontakt med både mentor og andre nøkkelpersoner og bedrifter hele året, og de har strategisk valgt samarbeidspartnere for å utfylle deres behov for kompetanse og utvikling. De viser en imponerende helhet der samarbeid med næringslivet har vært avgjørende i alle deler av prosessen. Resultatet av samarbeidet er en applikasjon der både teknisk løsning og innhold fremstår som meget profesjonelt. 

Beste sosiale entreprenør - prisutdeler Guro Sundsby, Seniorrådgiver Kavlifondet

1. plass: Garden Switch UB fra Mailand vgs, i Akershus fylke

2.plass: Safe Turf UB fra Thora Storm vgs, i Trøndelag fylke

3.plass: Cafe B04 UB fra Hersleb vgs, i Oslo fylke

Juryens begrunnelse: Denne bedriften bemerker seg for sin evne til å koble enkeltmennesker behov og ressurser på en unik måte. Løsningen deres er nyskapende fordi den adresserer minst to samfunnsproblemer med en og samme løsning med sterk sosial profil. De har identifisert et sterkt kundegrunnlag og betalingsvilje hos en stor del av befolkningen. Juryen kunne merke deres sterke engasjement når de snakker om ideen og pilotprojektene, menneskene de har nådd allerede og framtidsutsiktene. Med denne løsningen får mennesker i blokk mulighet til å komme nærmere hageliv og matproduksjon, og både hageeiere og urbane leilighetsbeboere får utnyttet norsk matjord og bekjempe ensomhet gjennom nye relasjoner.