Nasjonal Innovasjonscamp 2017

UE Norge · 13.februar - 15.februar 2017

energiforframtiden kalenderbilde

Nasjonal Innovasjonscamp arrangeres i samarbeid med Enova i Trondheim 13. - 15. februar 2017.
Her vil det syde av kreativitet, skaperglede og ikke minst konkurransementalitet!

Nominasjon til Nasjonal Innovasjonscamp skjer gjennom deltakelse på Energi for framtiden Innovasjonscamp i fylket.

Energi for framtiden Innovasjonscamp arrangeres i de fleste fylkene høsten 2016. Enova er oppdragsgiver på de fylkesvise campene, og på Nasjonal Innovasajonscamp.

Se film fra den nasjonale finalen i 2015.

Denne siden vil bli oppdatert og justert frem mot, og under arrangementet.

#energiforframtiden

MANDAG 13. FEBRUAR

Sted: Clarion Hotel & Congress Trondheim

15.00 - 17.00 Innsjekk og registrering på hotellet
17.30 Bli-kjent arrangement og middag
NB: Ta på klær som tillater noe fysisk aktivitet!
(både elever/lærere/UE-ansatte)

TIRSDAG 14. FEBRUAR

Hotellfrokost 07.00 - 08.00

08.30 Avgang fra hotellet til NTNU
09.00 - 11.30 Åpning hos NTNU
  Faglig program
  Avsløring av oppdraget
11.30 Lunsj og arbeid med oppdraget for elevene (på NTNU)
  Lunsj og kurs hos Enova SF for lærerne
ca 16.30 Middag på NTNU
Programslutt for lærerne etter middagen
Lærerne besørger egen transport til hotellet
20:00 Kveldsmat for elevene
21.00 Elevene reiser til Thora Storm VGS for videre
arbeid med oppdraget og overnatting

ONSDAG 15.FEBRUAR

Buss for UE-ansatte og lærere går til Thora Storm vgs kl 08.15

Program på Thora Storm VGS

06.00 Vekking
07.00 Frist for å levere løsningsforslag
07.00 Rydding av gymsalen
07.30 Frokost
09.00 Frist for innlevering av presentasjonsmateriell            
09.15 - 11.00 Presentasjon av løsning for jury
11.00 Lunsj
12.00 Finale
13.00 Premieutdeling v/Enova SF
14.00 Vel hjem!

NB: Deltakerne har selv ansvar for transport til/fra arrangementet.

Med forbehold om endringer.

Ankomst og registrering
Deltagerne ankommer Trondheim mandag 13. februar via buss, bil, tog eller fly. Lærere og elever sørger selv for transport til Clarion Hotel Congress Trondheim som ligger i gangavstand til Trondheim sentrum. Flybussen stopper like utenfor hotellet. 

Innovasjonscampen starter med registrering av lag (elever/lærere) i resepsjonen på hotellet mellom kl. 15.00 – 17.30 mandag. Alle møter i resepsjonen innen 17:50 for å starte "Bli-kjent aktiviteter" og middag. Deltagelse er obligatorisk for elever, lærere og UE-ansatte.

Overnatting
Elever overnatter første natt på Clarion Hotel & Congress Trondheim. Ungt Entreprenørskap har laget liste over hvilke elever som skal bo på rom sammen på hotellet. Elever blir plassert på 2- eller 3-mannsrom. De aller fleste deler rom med elever fra samme skole, og samme kjønn. Noen få må dele rom med andre av samme kjønn, men fra annen skole. Liste fås ved registreringen. 

Andre natt er på Thora Storm VGS (i sovesal). Ungt Entreprenørskap sørger for nattevakter. Det er garderober og dusjer tilknyttet sovesalen som elevene kan benytte.  

Overnatting på skolen er en del av innovasjonscampen og en forutsetning for å delta. Om noen av helt spesielle grunner ikke har mulighet til dette må dette søkes til prosjektleder ved påmelding, eller senest 18. januar.

Lærere/UE-ansatte overnatter på Clarion Hotel & Congress Trondheim begge nettene.

Adresser
Clarion Hotel & Congress Trondheim
Brattørkaia 1, 7010 Trondheim

Thora Storm VGS
Vår Frue gate 1, 7013 Trondheim

HUSK å ta med

  • Egen sovepose og liggeunderlag
  • Toalettmappe
  • Håndkle
  • Lommepenger
  • Evt. medisiner
  • Klær som tillater noe fysisk aktivitet (til bli-kjent arrangementet)

Laget må ta med seg:

  • Minimum 1 PC/MAC med strømadapter 

Elevene har selv ansvar for eget utstyr og verdisaker. Under arrangementet anbefaler vi at elevene tar med seg verdisaker når de forflytter seg fra ett rom til et annet. Soveposer/tøy kan ligge i sovesalen.

Aktiviteter: Mer info om aktiviteter kommer nærmere arrangementet om deltagerne trenger å forberede seg eller ta med noe spesielt til disse. 

HMS og tilsyn
Ungt Entreprenørskap vil ha tilsyn med elevene under hele arrangementet. Vi har utarbeidet rutiner for HMS som alle ansatte på arrangementet kjenner godt. Vi har kontaktinformasjon til alle lærere.

Måltider
Alle måltider som står oppført i programmet er dekket. Eventuelle kostnader til frukt, kjeks, brus, sjokolade etc. må dekkes av hver enkelt deltager.
I påmeldingsskjemaet har UE fylke fylt inn opplysninger om evt. allergier/sykdommer. Vi har tatt hensyn til allergier/sykdommer ved bestilling av mat. Allergivennlig mat er tilgjengelig for de som på forhånd har meldt inn dette.

Internett
Internett er tilgjengelig både på hotellet, NTNU og på Thora Storm VGS.

Presse
Arrangementet kan være av interesse for media. Vi åpner døren for media og vil la dem slippe til for å intervjue arrangør, deltakere, dommere, veiledere, og for å ta bilder. Dersom enkeltdeltakere ikke ønsker å bli intervjuet/tatt bilde av, må beskjed gis til Ungt Entreprenørskap.

Butikker
Hotellet ligger i nærheten av Trondheim sentrum.
På NTNU er nærmeste butikk ca 15min gange, men kafeen rett ved er åpen under campen tirsdag 14.februar
Det ligger dagligvarebutikk ca 5min fra Thora Storm VGS

Rydding
Det er viktig at elevene til en hver tid tar ansvar for at området der de oppholder seg i er rent og ryddig. Før elevene reiser, må elevene rydde og alle personlige eiendeler tas med.

Hjemreise
Arrangementet er ferdig rett etter prisutdelingen (ca. kl. 13.45) onsdag 15. februar. Deltakerne har selv ansvar for å finne transport til sentrum eller Værnes.

Kontaktpersoner i Ungt Entreprenørskap
Henrikke Ulvund,  henrikke@ue.no, tlf: 95 94 37 34 - Prosjektleder
Kjell Vidar Jørgensen,  kjell.vidar.jorgensen@ue.no, tlf: 918 49 535

Oppdraget ligger i menyen til høyre.

Løsningsforslaget og filer til bruk under presentasjonen for juryen lastes opp via linkene under.

OBS: Det er viktig at dere har gruppenummeret med i filnavnet på de filene dere laster opp.

1.  Innlevering av gruppens løsningsforlag (frist kl 07:00)

2.  Innlevering av presentasjonsmateriell (til jurypresentasjonen) (Frist 09:00)

OVERSIKT VEILEDERE

Veilederne er tilgjengelig tirsdag kl. 1530-1930. 

Ståle Kvernrød, Enova: Industri: Anlegg, Fornybar energi

Benjamin Ravary, Eramet Norway: Strømningsmekanikk, Metallurgi, Prosjektledelse

Per Anders Eidem, Eramet Norway: Metallurgi, Karbon materialer (inklusiv biokarbon)

Asgeir Tomasgard, NTNU og FME CenSES: Energisystem , Energipolitikk, Virkemiddel, Økonomisk analyse, Vareproduksjon og styring av verdikjeder.                               

Lars Gjølme, Climate-KIC & NTNU: Entreprenørskap, Prosjektetablering, Markedsvalidering, EU-finansiering for klimavennlige forretningsideer

Bernd Wittgens, SINTEF: Reduksjon av energiutslipp, Energigjenvinning fra termiske og metallurgiske prosesser, Prosess design, Teknisk og økonomisk evaluering, Bioraffineri

Sondre Leonhardsen, NTNU: Innovativ energi- og klimateknologi. Energieffektivisering i bygninger, Vannkraft

Erik Wahlström, NTNU:  Fysikk, Nanofysikk, Nanoteknologi/Nanovitenskap

Edvard Kristoffer Våge, NTNU: Prosessteknikk, Energidistribusjon

Vidar Andreassen, Innovasjon Norge: Etablering, Kommersialisering av energi- og miljøteknologi

Stine-Aileen Strand, Proneo: Innovasjon, Entreprenørskap, Forretningsutvikling og bedriftsøkonomi

Line Larsen, Proneo: Entreprenørskap, Forretningsutvikling og innovasjon, Næringsutvikling

OVERSIKT JURY

Alle gruppene presenterer sine løsningsforslag for juryen onsdag kl. 09.15-11.00.

De seks gruppene som går videre til finalen presenterer sine løsningsforslag onsdag kl. 12.00-12.30.

Tid Jury 1 (B1-19) Jury 2 (BU1-15, nede ved flygelet) Jury 3 (Bak flygelet)
09:15 Gruppe 1 Gruppe 10 Gruppe 19
09:21 Gruppe 2 Gruppe 11 Gruppe 20
09:27 Gruppe 3 Gruppe 12 Gruppe 21
09:33 Pause Pause Pause
09:45 Gruppe 4 Gruppe 13 Gruppe 22
09:51 Gruppe 5 Gruppe 14 Gruppe 23
09:57 Gruppe 6 Gruppe 15 Gruppe 24
10:03 Pause Pause Pause
10:15 Gruppe 7 Gruppe 16 Gruppe 25
10:21 Gruppe 8 Gruppe 17 Gruppe 26
10:27 Gruppe 9 Gruppe 18 Gruppe 27

Juryoversikt

Mie Abelgaard, Enova: Bolig

Christina Hedin, Enova: Markedsføring

Ståle Kvernrød, Enova: Industri, anlegg og fornybar energi

Anita Fossdal, Enova: Industri, ny teknologi og transport

Silke Van Dyken, Enova: Transport, fjernvarme og anlegg

Katrine Fagerli, Enova: Bygg, bolig og varme

Gökce Tekin, Enova: Industri, ny teknologi og transport

Silje Kristine Skogrand, Enova: Markedsføring

Anette Braathen, Naturfagssenteret: Lektor2, realfagssatsing i skolen

Arnt-Gunnar Lium, Enova: Transport, fjernvarme og anlegg