Reisebrev fra Milano – Tobias, Vårin og Margrethe

Finnmark · 27 juni 2017

Time for good bye - våre elever sammen med studentene fra vertsfamiliene - Arianna og Vårin, Sofia og Margrethe, Tobias og Frederick

Årets utvekslingstur til Milano er over for årets elever som deltok i matprosjektet «Finnmarksmat i fremtiden». Les og se hva elevene selv forteller om turen.

Tobias Gabrielsen, Gastromagi UB, Kirkenes vgs.

Milano 2017
Jeg følte turen var godt organisert, og fikk et minneverdig utbytte av turen. De tok oss imot med åpne armer.
Jeg følte skolen var godt organisert, selv om noen av lærerne hadde læringsmetoder hvor elevene ikke blir inkludert. Dette var en forskjell jeg merket. De kunne ikke snakke engelsk, men elevene hjalp til med det. Det var enkel men god mat som ble lagd.

Servitørene viste respekt og kunnskap, som var bare bra, ingenting negativt å kommentere. Vertsfamilien var hyggelig og lagde god mat. De tok meg med på volleyballkamp, og hadde organisert reisen rundt om i byen godt. Angående maten vi ble servert på skolen var det kun enkelte retter som hadde ubalanse i smakene. Resten var godt. Hotellet vi besøkte var flott å se på. Fredrik viste oss rundt om i gamlebyen, og tok oss for å se på Duomo.

-Tobias Gabrielsen

Vårin Larsen, Finnmarks Gull UB, Alta vgs.

Reisebrev 8 til 12 mai, en Kulinarisk reise til Milano
Morgenen 8. mai satt vi oss på et fly fra Alta og til Gardermoen, vi var på tur til Europas mote hovedstad. En vakker perle nord i Italia kalt Milano. Det ville enda ta flere timer før vi nådde Milano, men når vi ankom Malpenesa lufthavn og kom ut til ankomst hallen ble vi møtt av tre trivelige italienske familier og Louisa en kjempe grei engelsklærer ved Carlo Porta Institute.

Carlo Porta Intitute er en anerkjent Hotell og restaurant skole rett utenfor Milano. Jeg og to andre elever hadde blitt plukket ut til å være med på utveksling på denne skolen for tre dager. Dissa dagene kommer jeg til å huske for resten av livet mitt.

FullSizeRender

Ikke bare fikk jeg oppleve en så stor skole med så mange studenter med samme interesse som meg, men jeg skulle også bo i et italiensk hjem for fem dager. Vertsfamilien min bestod av Arianna en student ved Carlo Porta, hennes far og hennes mor Bozica. De var fantastiske og tok godt vare på meg. Jeg hadde så vidt kommet meg inn døren før jeg ble servert morens hjemmelagde Lasagne, de hadde til og med bakt kake.

Dag nummer to var første dagen på skolen, Carlo Porta begynte 08:00 og jeg og Arianna måtte stå opp 06:00 for å spise frokost og rekke metroen inn til byen. Vi bodde nemlig i drabantbyen Casano Boscone. Dagen fløy med  noen små problemer på grunn av språket, men opplevelsen av så mange ferske og gode råvarer var spennende.
Jeg ble satt til å rense Basilikum, siden det var en av de få ordene jeg kunne på italiensk, og jeg vil alltid minnes den sterke lukta av urten. Det var en helt ny opplevelse.

Før lunsj ble vi tatt med ut til urtehagen og så mange forskjellige ting, blant annet en busk på størrelse med et einebær kratt som viste seg å være rosmarin. Dette var noe helt annet fra de små urte begrene på Kiwi.

Etter vi hadde spist en fire - retters lunsj tok vi metroen inn til Milano hvor vi besøkte Hotellet Mandarin Oriental Milan. Et Luxus hotell med en egen michelin stjerne restaurant hvor vi til og med fikk komme inn på kjøkkenet. Skole dagen ble endte utenfor Bulgvari hotell, et annet fint hotell hvor vi fikk noe å drikke og ferske oliven.

Deretter dro vi hjem, og jeg og verts familien dro ut på besøk til Bosco Verticale en av verdens første eko skyskrapere. Jeg tok mange fine bilder fra 20. etasje før vi dro videre til en pizza restaurant.

Der spiste vi en tre- retters middag og jeg oppdaget at det kunne ta over en time mellom vær rett hvor vi bare satt og snakket om forskjellige ting. Dette var veldig nytt for meg. Og jeg anbefaler på det sterkeste å prøve en ekte italiensk pizza og gelato.

Dag tre var roligere, vi var på kjøkkenet med en veldig grei lærer som gjorde sitt beste for å forstå oss, vi smakte på råvarer her og der. Spiste litt tomat, smakte på oster, skinke og urter. Og pratet med andre italienske studenter. Vi spiste også en fire- retters lunsj den dagen før vi dro ut på en utflukt i byen. Vi endte opp med å dra på shopping, mens vi gikk opp til kanalene og tok bilder av den sjarmerende arkitekturen.

Når jeg kom hjem til Casano Boscone dro vi på litt mere shopping før vi dro hjem og så på netflix.

Dag fire var den siste dagen på kjøkkenet. Vi var på kjøkkenet og hjalp til her og der, smurte baguetter og tredde ost på pinner med forskjellige råvarer som Ananas og tomat. Ananasen i Italia smaker tre ganger så godt som den her opp i nord.

Til lunsj var det fire -retter igjen, men denne gangen kom verts familiene og spiste sammen med oss. Dette var veldig trivelig. Vi sluttet lunsjen med å gi vertsfamiliene og noen lærere en gave med et produkt fra ungdomsbedriftene.

Etter Lunsjen dro jeg, Arianna og venninnen hennes ned til Milano igjen på shopping, hvor vi dro innom Inter Milan, Prada, Disney store og mange flere butikker. Dette var den eneste dagen det regnet. Men det var bare litt dusk regn. Vi hadde en veldig trivelig dag ute på byen før vi vendte nesen hjemover.

Den femte dagen sto vi også opp tidlig, Arianna var så snill å smurte mat pakke for meg før vi dro til lærerene sitt hotell. Vi satt i lobbyen for en halv time og snakket før vi måtte ta taxien til flyplassen. Det var trist å si ha det til noen man har blitt så god venner med og jeg håper virkelig jeg får møtt henne igjen.

Denne turen har vært uforglemmelig. De folkene jeg har møtt, maten og opplevelsen har vært fantastiske. Milano er en vakker storby og Carlo Porta er en spesiell skole.

Med vennlig hilsen Vårin Larsen

Vårin i Milano

Margrethe Skretting Johansen, Sjøsprøyt UB, Vardø vgs.

Reisebrev fra Milano, Italy 2017

Det hele begynte med at jeg ble valgt ut fra ub’en vårs som er da SjøSprøyt UB fra Vardø VGS. Mitt navn er da Margrethe S. Johansen, jeg er da leder i vårs ub også var jeg så heldig å få være med, turen startet med at jeg tok buss fra Varangerbotn til Kirkenes. Vi møtte Bengt og Tobias i Kirkenes og tok flyet videre til Oslo der vi møtte de fra Alta, turen gikk videre til København og der etter til Milano.

Når vi var an kommet Milano så Møtte vi alle familien vi skulle bo hos, når alt var fikset på flyplassen så ble jeg tatt med til Arese hvor min familie bodde. Jeg bodde hos en familie på 6 pluss 2 dyr. Dette skjedde da Mandag 08.05.17.

18578987_1834688053515317_1102889131_n

18600770_1834687990181990_1526221671_n

Tirsdag 09.05.17 ble vi kjørt på skolen av Sofia’s far, dette var da hun jeg bodde hos. Vi ankom skolen ble vist til en garderobe og der skiftet vi også ble vi fra Finnmark splittet to av oss ble med på et kjøkken og den andre på det andre kjøkkenet, der fant vi ut av at elevene har veldig mye respekt for lærerne sine. Vi ble også vist rundt på skolen denne dagen. Senere denne dagen dro vi inn til Milano og ble vist rundt på et veldig fint og populært hotell som heter Mandarin.

18578523_1834712826846173_2046377757_n

18578928_1834712833512839_2147368067_n

18624550_1834712830179506_1428245200_n

Etter dette besøket dro de andre ut og shoppet og litt sånt men hun jeg bodde hos skulle på ridning og dermed ble jeg eltet igjen hjemme hos dem, dette var en av de gøyeste tingen da men fikk en ny opplevelse.

18578574_1834718673512255_453112133_n

Onsdag 10.05.17 startet vi dagen meg og ta buss og metro til skolen, var vi på skolen og fikk være med og prøve nye og spennende ting. Var ikke så veldig mye som skjedde denne dagen heller og som de andre dagene og dagen før så spiste vi kl 13:00 også var vi ferdig rundt 15:00. vi dro inn til Milano denne dagen også vi så på duomo di milano. Var også så heldig at jeg fikk mate noen duer, vi hadde også noen andre planer men de ble avlyst så vi fro heller lenger inn i Milano.

18600673_1834715780179211_119091567_n

18518508_1834715933512529_485626337_n

Torsdag 11.05.17 startet vi på skolen til samme tid, og dette er jo den siste dagen vi har på skole og sammen med de andre italienske studentene. Vi ble satte litt overalt og fikk forskjellige jobber. Når dagen nærmet seg slutt så fikk vi skifte og pakke sammen og slappe av litt før avsluttings middagen sammen med lærerne, de vi bodde hos både elever og foreldre og professorene. Her delte vi ut vårs lille gave for takken for å være der og holdt en liten tale.

18578516_1834718620178927_1133587861_n

18301659_1665413880155297_3966754592590142399_n

Fredag 12.05.17 var det klart for avreise fra Milano til Vardø igjen for min del, vi dro fra Arese til Milano til hotellet lærerne bodde på. Så tok vi texi inn til flyplassen og der startet reisen hjem til Norge. Vi tok også avskjed med de andre.

18446789_1668326483197370_2881988755764045671_n

Margrethe Skretting Johansen

Ungt Entreprenørskap Finnmark er stolte over våre matfagselever. De har representert seg selv, skolen sin, Finnmark fylke og UE Finnmark på en fabelaktig måte.
Vi er også takknemlige ovenfor alle våre samarbeidspartnere, små som store. Det er disse som har gjort, og som gjør dette prosjektet mulig - i samspillet skjer magien.