Navn og domene


Firmanavn er studentbedriftens juridiske navn og brukes blant annet i kontakt med det offentlige og i markedsføring. For å gi bedriften en tydelig identitet, er det smart å ha det samme navnet både som firmanavn og domenenavn (nettadresse).

Firmanavnet er av stor betydning for bedriftens profil. Navnet i seg selv er spydspissen i all kommunikasjon ut mot markedet, og bør derfor ikke velges tilfeldig. Kundene danner seg en oppfatning av bedriften ut fra firmanavnet.
Erfaringsmessig er det ikke smart å kalle bedriften det samme som produktet, mange lager et produktnavn på førsteutkastet av produkt og tar det samme navnet på bedriften. Når de da videreutvikler produktet gir verken produktnavn eller bedriftsnavn mening lenger.
For å få registrert en studentbedrift, må den ha "SB" foran eller etter navnet eller eventuelt "Studentbedrift" skrevet fullt ut. F.eks. "Eksempel SB" eller "Eksempel Studentbedrift".
Firmanavnet bør ikke kunne forveksles med navn på eksisterende bedrifter, domener eller varemerker.

Når dere skal bestemme dere for et firmanavn, kan følgende være en smart rekkefølge:

  1. Sjekk om navnet er ledig
  2. Registrer domenenavn 
  3. Registrer studentbedriften og dermed firmanavnet  

Se filmen  over om rekkefølge når det gjelder registrering av domene, firmanavn og varemerke.

(NB: Varemerkebeskyttelse hos Patentstyret er ikke alltid like aktuelt for Studentbedrifter, men gjør en grundig vurdering!)

1. Sjekk om navnet er ledig
Sjekk om navnet er ledig som firmanavn, domenenavn og varemerke i ett søk på www.navnesok.no

Det er enkelt og raskt å skaffe seg et domenenavn. Når dere har funnet et firmanavn og ser at navnet er ledig som domenenavn, bør dere registrere domenenavnet med én gang slik at ingen andre kan ta det. Deretter registrerer dere firmanavnet.

Et domenenavn kan brukes til å lage en nettside og til e-post. Kundene deres forventer å finne studentbedriften på nettet. På nettsiden kan dere presentere studentbedriften og produktene deres. E-postadresse på eget domene gir et mer profesjonelt inntrykk enn en gratisadresse. Dere kan ha så mange e-postadresser dere vil under domenet.

De aller fleste bedrifter i Norge velger et norsk domenenavn, altså et som slutter på .no. Folk har tillit til norske domenenavn, de er stabile, de signaliserer tilhørighet til Norge og norsk lov gjelder.

Gå til Norids domeneguide  for informasjon om hvordan dere registrerer domenenavn. 

Bedrifter som skal registrere domenenavn må gjøre dette gjennom en domeneforhandler. I dag finnes det 350 domeneforhandlere i Norge. Noen tilbyr gratis domene, mens andre tar betalt (fra 60 kr og opp). Sjekk tilbud og priser hos flere før dere velger. Oversikten finner dere HER